En saga ur verkligheten

Idag tänkte jag på en sak. De här Sverigemopperaterna och deras svans. De är inte värst konsekventa. På mitt nya jobb arbetar en sån. En (numera) rätt så tyst gubbe på runt de 50 som heter Valfrid och jobbar som byggsmed (nej han heter inte Valfrid, men något ungefär lika ovanligt och fånigt). Anledningen till att han numera är ganska tyst är enkel: numera får han kraftigt mothugg. Det fick han aldrig någonsin innan jag började där. Då satt alla i byschan och tittade ner i borden när Valfrid orerade som bäst om svartskallar och muslimer. Dag ett fick Valfrid klart för sig att jag inte håller käften när jag stöter på rasister, och sedan dess har han gnällt mindre och mindre. Valfrid är till och med partimedlem och är iväg på kurser och sånt över helgerna ibland, men jag vet inte vad de lär sig för han blir aldrig bättre eller mer övertygande.

I alla fall, i kölvattnet efter att de tre sköningarna Erik, Kent och Christian varit ute och bärsärkat runt på stan så frågade jag Valfrid vad han tyckte om de dubbla måttstockarna som partiet använder sig av. Att vissa åker direkt och att vissa andra får stanna trots att de burit sig åt som svin i riksmedia.

"Vaddå då, det är faktiskt svårt att få tag i bra folk" gnällde Valfrid och slingrade sig som en mask.
"Just det, Valfrid" svarade jag. "Det är det. Det är därför man har ungdomsförbund som faktiskt utbildar folk i politik. Du satt ju och gnällde som fan över sjuklöverns ungdomsförbund, sossejugend och allt vad du sa. Det kallas kontinuitet, vet du. Hade SD haft ett bra ungdomsförbund hade ni kanske haft folk redo att skicka in som inte bryter mot partiets riktlinjer ".

Valfrid smackade irriterat med läpparna och försvann ut på lastkajen där han plockade upp en röd Kent och blossade irriterat.

Kommentarer
Postat av: Lasse Strömberg

Bra att du vågar ta debatten med korkade SD:are. Det borde fler våga. Känn dig som en förebild som fler borde följa.
SD skulle ju kunna framstå som rena skämtet om det inte vore därför att de faktiskt har en viss makt. Vilket dels är sorgligt och dels kan komma att bli farligt på sikt.

2012-11-29 @ 17:58:52
URL: http://fotolasse.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Tack Lasse.

Han är egentligen inte dum. Han är bara arg, obildad och arbetarklass, och ur de faktorerna växer lätt fascism.

2012-11-30 @ 22:23:47
Postat av: Martin

Det är lite intressant med en ideologi och politik som bara klarar existera så länge folk är tysta.

Påminner om tjejen i föräldrarådet på skolan. När hon tar upp att här i byn är det 10 % som röstat på SD. Vad gör skolan för att se till att barnen får lära sig respekt för sina medmänniskor och få lära sig om människors lika värde och rättigheter? För det är ju uppenbart att en av tio inte får det hemma. Tror du det var nån Sverigedemokrat som öppnade käften, det var det såklart inte.

Eller här i veckan när jag satt på pendeln, så satt det ett par rasister och pratade högt om nån käpphäst de hade, nån invandraranekdot. Efter en stund vände jag mig i stolen och gav dem en blick över gången, ljudnivån sjönk snabbt och vi övriga i vagnen slapp höra smörjan de två rasisterna satt och babbla om.

Deras idéer tål inte dagsljus, de tankarna kommer snabbt retirera till mellan skål och vägg, så snart de möter motstånd.

2012-12-01 @ 10:36:59
Postat av: Nicklas Eriksson

Så är det Martin, trollen spricker när granskningens ljus träffar dem.

2012-12-01 @ 19:13:47
Postat av: Jimmy Windeskog

Oj, har du hittat någon som inte kan försvara sig att mobba på "jobbet"? Imponerande.

I nästa liv kanske du vågar tilltala någon som kan något om politik, till skillnad från dig. Eller, förmodligen inte ens det va?

2013-01-22 @ 12:48:48
URL: http://www.nd.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Skulle det vara du menar du?

Du är ju så in i helvete dum att du inte ens fattar att du själv är fascist. Vad skulle en oduglig stackare som du begripa om något?

2013-01-24 @ 19:10:01
Postat av: Jimmy Windeskog

Jo, i genskap av statsvetare så kan jag både påståa att jag har en ganska stor politisk kunskap, och att extremister som dig sällan har någon kunskap alls.

Istället är det ju så att er extremism bygger just på okunskap. Inte märkligt då att du inte ens har lärt dig vad ordet fascist står för.

2013-01-31 @ 15:41:30
URL: http://www.nationellidag.se
Postat av: Utredningstjänsten

Du är inte statsvetare du har läst statsvetenskap. Nån examen har jag aldrig hittat på dej.

2013-04-01 @ 17:58:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0