Sommar i P1

"Sommar" i P1 drog ju igång igår och för en så inbiten stofil som mig var det en självklarhet att lyssna. Det var bloggerskan, journalisten, skribenten och mycket mer, Underbara Clara som pratade.

Och jag märker att jag är en anakronism, en lämning från en gammal tid. Underbara Clara är något slags feministisk antifeministsymbol på samma gång. Jag får inte ihop det. Hon hyllar att gifta sig tidigt (som kvinna då, inte som man. Det har väl att göra med att hon är frireligiös), bilda familj, bo på landet koka sylt och plocka svamp och allt sånt. Fortfarande som kvinna, inte som man, det pratade hon inte alls om vad jag hörde. Man ska ha klänningar, koftor, sticka, hemslöjda, ha strikta frisyrer (vilket ju får en gammal punkrockare som mig att fara i taket!) och i allmänhet se mycket äldre ut än man är.

Jag kan tycka att sånt är det lite väl kristdemokrats/evangelisk högervarning på. Samtidigt så är det ju sånt som alla som bor på landet gör. Det kommer nog jag också göra när jag lämnar den här stinkande storstan för att åter flytta ut i skogen. 

Hon säger också en massa feministiska saker, som att hon till hundra procent har valt det livet själv också vidare, men jag kan aldrig lita på det när det kommer från munnen på en som är frireligiös. Ingen människa som är stark, självständig och vet sitt värde behöver vara med i en kyrka och särskilt inte i en frikyrka. Jag tror säkert att Underbara Clara är ett mycket bättre föredöme för unga kvinnor är hål i huvena som Britney Spears och andra som bara vet sitt värde i antal uppmätta ståkukar hos de manliga bedömarna och visst, det är säkert mycket riktigt så att en femtiotalskjol är bättre för hälsan än blöta och svintajta jeans (stiligare med) men jag har ändå väldigt svårt med att hantera många 80-talisttjejers behov att bli små förkrympta tanter redan i unga år.

Jag börjar nog
bli gammal. Jag förstår mig inte på Underbara Clara alls. Och det är nog meningen.




Programmet ligger kvar på P1:s hemsida till 30 dagar efter att hela programserien är sänd!

Kommentarer
Postat av: Lasse Strömberg

Jag hörde henne inte men jag fasar för den dag när Blondinbella får ha ett sommarprogram. Sker det är det dags att emigrera till Långtbortistan!

2011-06-29 @ 18:48:41
URL: http://fotolasse.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Det tror jag aldrig att hon får. Knepiga åsikter eller inte så är Clara tio gånger mer intelligent än vad frk Löwengrip är.

2011-06-30 @ 14:51:43
Postat av: Martin

Tantfrisyr eller inte, hon ger dig ståkuk. Korkade brudar med oskyldig uppsyn ger en ståkuk. Mer komplicerat än så är det inte även om du försöker låtsas som det är din hycklare.

2011-07-13 @ 02:25:21
Postat av: Nicklas Eriksson

Eh, vadå? Aha, det var avsett att chocka mig? Ledsen, du får nog lägga lite krut på't så jag ser att du i alla fall försökte...

2011-07-15 @ 22:24:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0