Överlevnadsstrategier gentemot SJ.
Det verkar gå lite i sick-sack med Sveriges tågtrafik numera...
SJ har fuckat upp - igen. Ett fullt X2000 stod igår stilla mellan Flemmingsberg och Södertälje i sex timmar i den ödesdigert stora hettan. Det förstår alla att en plåtburk som ett tåg fort blir till en bastu i 30 graders värme. Det lär enligt Aftonbladet ha varit uppåt 60 grader i tågvagnarna, något jag faktiskt tror på trots att uppgiften kommer från Aftonbladet. Jag har nämligen en hel del bekanta som kör spårvagn här i Göteborg, och i de gamla 60-talsvagnarna blir det ofta uppåt 60 grader på somrarna. De saknar AC och det var vad som skedde med det här värdelösa tåget också, AC:n slogs ut.
Men SJ rår faktiskt inte för det här helt och hållet själva. Det är fel att skylla allt på dem. De som främst är ansvariga för alla fel med tågtrafiken är de regeringar som har styckat upp SJ i SJ, Trafikverket, Green Cargo och Jernhusen. Det råder uppenbarligen en mycket dålig samordning mellan dessa företag som en gång i tiden var ett enda.
Min fru åker som bäst till Stockholm i jobbet en gång i månaden (som sämst flera gånger) och var ofta utsatt för dessa horribla stopp i vintras. Det den stackars tågpersonalen kunde säga var att de hade försökt kontakta (dåvarande) Banverket för att försöka få veta när snön skulle undanröjas från spåren. Oftast helt utan framgång. Föreställ er frustrationen när ni är ansvariga för säkerheten och tryggheten hos ett smockfullt X2000 en fredagkväll, ni blir stående på ett spår mellan Knäckebröhult och Husvagnshyttan - och en telefonsvarare meddelar att Banverket har stängt och är tillbaka måndag morgon.
Visst. Jag är trettiosex år gammal, och jag minns mycket väl att SJ inte var något perfekt företag på den "gamla goda tiden" när det var ett enda företag heller. Det var skitmycket förseningar då med. Dock minns jag inga lika groteska som den igår utan att en mindre naturkatastrof hade inträffat. Och det var ett enda företag, med ansvar för spåren, stationerna, tågen och trafiken! Man kunde inte frånsäga sig ansvar som man gör idag. Trafikverket skyller på SJ som skyller på Trafikverket.
Men nya tider och några kompletta idioters liberala idé om att det skulle bli så mycket bättre om man splittrade verksamheten så att den högra foten inte har en aning om vad den vänstra handen gör (eftersom det numera är en företagshemlighet!) såg till att det numera inträffar sex timmars försening i 30 graders värme för ett sketet jävla elfel. Småbarn, gamla och sjuka blir de mest lidande. Efter alla förseningar under vintern och våren sa min fru till mig när vi åkte X2000 hem från Stockholm i juni "Om tåget stannar sticker vi direkt till bistron och bunkrar upp med mat och vatten". Folk har utvecklat överlevnadsstrategier för att resa med SJ! Det är inte så det ska gå till i ett civiliserat samhälle!
Ang. "Gamla SJ" så är vi väl överens om att statligt ägande i sig aldrig kommer vara tillräckligt för att täcka våra behov? :)
Annars har jag ett på ett sätt än värre skräckexempel, även om det inte beror oss gemene man lika mycket:
Försvarsmakten, vars lokaler alltid ägts av och till stora delar byggts upp (på typ tidigt 1900-tal) enbart med syftet att husera försvarsmaktens verksamhet, ägs idag av fortifikationsverket.... som hyr ut lokalerna till FM för marknadspris! Fan, lite som att det skulle bildas en kommunal biluthyrningsfirma för att hyra ut bilar till kommunens personal till marknadspris istället för att kommunen bara köper in bilarna.
Nej, arbetarägda företag kan givetvis komplettera statligt ägande på ett bra sätt.
Ditt eget exempel är talande och lika tragiskt. Men det mest tragiska är ju att folk faktiskt har börjat utarbeta överlevnadsstrategier för att våga resa med SJ!
Suck
Ekonomers nonsens sprider sig som en smitta till även statlig verksamhet. Att renodla verksamheten och syssla med EN kärnverksamhet. En sorts bisarr administrativ Taylorism som inte ens kan skapa de fördelar som i produktionen, utan snarare tar alla av nackdelarna med en hård taylorism och inget av vinsterna med densamma.
Kunde inte ha sagt det bättre själv Martin!
Underligt val av illustration för en artikel om svensk tågtrafik. Tåget på bilden synes vara amerikanskt...