Västtrafik - en aktiv satsning på att förlora kunder?

Jag undrar om Västtrafik verkligen försöker attrahera kunder? Ens i dessa tider av klimatdebatt? För de gör då verkligen inget intryck på mig. De är lite som SJ faktiskt. Det är ju allmänt känt att det går bra att resa nord-syd i Sverige, men inte öst-väst. Västtrafik gör lite samma sak. När jag åker till jobbet, från centralen till Kållered går det undan. Jag är där på 13 minuter, kanon. Och det är knappt en jäkel på vare sig bussen till stationen eller pendel heller. Men när jag ska hem. Boy, när jag ska hem. Säger bara FY FAN.

Jag slutar 15.30. Idag var jag hemma 17.45! På hemvägen åker jag nämligen och plockar upp staffen på hunddagiset. Det innebär att jag måste gå av i Mölndal, vänta in 772:ans buss, sitta i den i sex minuter och vänta på att den ska gå. Sen kör den genom halva jävla Mölndal, stannar vid nästan varje mjölkpall för att 25(!) minuter senare vara framme NÄSTAN vid hunddagiset. Brukar vilja ta buss 58 därifrån. Den ska gå 16.32. Men det gör den aldrig. Och när jag skriver aldrig så menar jag aldrig. Inte bara att den kommer lite sent ibland. Idag uteblev den helt. Den utgick, och det är inte första gången det händer heller. Fick stå ute med en frysande staff från 16.30 och vänta på nästa 772:a som var SMOCKFULL. Helt jävla smockfull. Den stannar vid Marklandsgatan.

Där fick jag vänta i endast tre (sensation Västtrafik) på sjuan. När jag skulle byta till 60-bussen i Brunnsparken var den också sen. Inte illa för en buss som ska gå i femminuterstrafik den tiden på eftermiddagen! Sen när den antligen kom så kom det tre på rad!

Bussarna var helt smockfulla, knappt att det gick att tränga sig in. Hade jag inte haft en "kamphund" i famnen vete fan om jag ens kommit på. Trångt, varmt och försenat. Kul. Och Västtrafik envisas med att köpa in bussar som verkar vara designade så att de enda som kan sitta bekvämt är krigsinvalider som kan skruva av proteserna vid behov. Så kom jag då hem, hungrig, trött och med en kall hund i knäet. Mer än två jävla timmar efter att jag hade stämplat ut. Det är 20 kilometer från jobbet.

Ledsen Västtrafik, men när jag tar körkort har ni faktiskt förlorat en kund - antagligen för alltid. Och det är synd för jag är verkligen för kollektivtrafik, men Västtrafik verkar ju göra sitt bästa för att aktivt förlora kunder. Tragiskt. Mycket tragiskt.

Kommentarer
Postat av: Gustav

Jag håller helt med om det här. Så fort man skall någonstans som inte är på gångavstånd från någon av spårvagnslinjernas eller de "större" busslinjernas sträckningar är man ofta helt körd. Och kortapparaterna sedan, som ungefär fyra av tio gånger inte fungerar korrekt när man skall byta; Lagom kul att stå och vifta med kortet framför dem som en idiot, gång på gång...



Eftersom jag tillhör de där cappucinoliberalerna som gillar storstäder och inte de SUV-burna härdade individualisterna och vildmarksmännen, så vill jag helst åka kollektivtrafik, och gärna bara korta sträckor om det kan hjälpas. Men det kommer ju att kosta all ens fritid när man har ett mer långsiktigt, stabilt arbete. Så det blir väl bil till slut ändå. Ekonomiskt är det ju värdelöst, men tidsmässigt... oftast ingen konkurrens.

2010-01-12 @ 23:05:53
Postat av: Lisa

Åh, jag håller med dig! Man kan verkligen bli tokig. Mitt främsta hatobjekt har länge varit de där stunderna på Mölndals Bro där bussen bara står och väntar, i fem minuter minst. Eftersom det var en del av min väg från skolan när jag gick på gymnasiet, roade jag mig en gång med att räkna ut hur mycket tid jag spenderas väntandes de där minutrarna... det var skrämmande många. Men mitt nya hatobjekt är kortläsarna. Suck! Jag brukar förorda cykel, men i ditt fall förstår jag att det är lite väl långt.

2010-01-13 @ 12:57:50
URL: http://www.buskisblog.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Gustav: du skulle ha räknats som sosse i USA med andra ord;)



Vi får jobba på för en renare bilmotor helt enkelt. Eftersom jag inte kommer att flytta utanför stan på bra många år blir vår prio att få en så liten och ren bil som möjligt, det är ju löjligt att braka runt i en tvåtonsbil när man inte behöver. Jag skulle gärna ha en Prius, jag älskar att åka på batterimotorn i stad! Man hör bara sus från däcken och känner inga skakningar. Men den ligger lite över min budget om vi säger.



Lisa: Mölndals bro kan ta knäcken på den bäste. Kortläsarna har jag inte drabbats av eftersom jag alltid kör månadskort eller sms-biljett. Jo, cykel hade varit liiite långt, men jag cyklade hela tiden när jag gick min treterminsers utbildning. Snabbare än Västtrafik. Kan dock inte av praktiska skäl heller eftersom jag hämtar hunden nästan varje dag. Hon är duktig, men jag tror inte att hon kommer att lära sig att åka på pakethållaren:)



Idag jobbade dock frugan hemifrån: dörr till dörr jobbet-hemma: 40 minuter! Det är skillnad det!

2010-01-13 @ 17:11:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0