Dagens bild och dagens länk




Vi Sverigedemokrater bangar minsann inte för lite hederligt fasadputseri inte!




Dagens länk är Antisverigedemokraternas blogg och dagens blid är ovanstående!


Kommentarer
Postat av: Patrik

Helt ok blogg! Mycket matnyttigt där för ens internetkrigande :D

2010-01-18 @ 01:14:05
URL: http://campkent.wordpress.com
Postat av: Patrik

Eller... vänta lite här.



http://antisverigedemokraterna.wordpress.com/2010/01/15/sverigedemokraterna-16/



"Vänsterns dåliga siffror beror med största sannolikhet på att folk börjar bli mer pålästa om vad deras politik har för unken bakgrund och det är då man förvånas över varför Sverigedemokraterna tar sig till 5 % strecket att rösta på Vänstern är lika dåligt som att lägga sin röst på SD."



WTF?!

2010-01-18 @ 03:29:03
URL: http://campkent.wordpress.com
Postat av: Jimmy Windeskog

Hehehe, jo den fjortisbloggen är ju verkligen ett tungt inlägg i den seriösa debatten! =)

2010-01-18 @ 10:35:48
Postat av: Nicklas Eriksson

Tja, vänsterns bakgrund är ju stalinistisk, så på ett vis har de väl rätt, men inte är de lika kassa som SD.



Jimmy, jag sa aldrig att den var ett tungt inlägg, bara att det var dagens blogg. Var fan har du hållit hus förresten? Städdag på Tjärna?

2010-01-18 @ 19:05:04
Postat av: Jimmy Windeskog

"Jimmy, jag sa aldrig att den var ett tungt inlägg, bara att det var dagens blogg. Var fan har du hållit hus förresten? Städdag på Tjärna?"



Jag har nog haft koll på dig även om jag inte skrivit något här på ett tag. Tyvärr har du dock skrivit få intressanta notiser på sistone, jag hoppas på en uppryckning till detta valår!



Sedan städas det inte på Tjärna, det är ingen idé i detta musimgetto.

2010-01-20 @ 11:15:26
Postat av: Nicklas Eriksson

Nej jag vet, jag har haft så sjukt mycket på sista tiden med körkort, nytt jobb och allt möjligt, men jag lovar att rycka upp mig.



Bor det så mycket muslimer på Tjärna nu?

2010-01-20 @ 17:05:51
Postat av: Jimmy Windeskog

Jag läste ett inlägg någonstans att en vänstermänniska påstog att det inte ens skulle finnas 50 muslimska kvinnor som går i bukrka. Jag har svårt att tro på det då det skulle betyda att minst 50 % av alla som går i burka bor i samma område som mig.



I min trappuppgång på Tjärna är vi två svenskar, jag och en AFA.tjej som kronofogden jagar...

2010-01-20 @ 20:38:38
Postat av: Jimmy Windeskog

En fråga som kanske är lite off topic här men som jag ändå tycker är intressant - kommer du att ställa upp i Göteborgs kommunval för SP?

2010-01-20 @ 21:01:37
Postat av: Nicklas Eriksson

Nej, burka finns det inte någon i hela Sverige som går i enligt dagens Metro (hittar tyvärr ingen länk på nätet, jag vet inte om papperstidningen finns i Borlänge).



Jag har heller aldrig sett någon i burka i vare sig Biskopsgården, Bergsjön eller Angered. Niqab däremot finns det kanske tio i Göteborg som går i. De flesta av dem födda i Sverige och helt nyfrälsta (eller kanske återfrälsta) i stil med hon som ville jobba med barn ni minns. jag har svårt att tro att det finns någon med burka på Tjärna.



Jaja.



Jag vet inte ännu om Socialistiska Partiet kommer att ställa upp i valet överhuvudtaget. Men i så fall tror jag inte att jag kommer att stå på listan, nej. Hurså?

2010-01-21 @ 20:42:25
Postat av: Jimmy Windeskog

Så de muslimer i mitt bostadsområdet som går i helbruka är inga muslimer "egentligen" ? - hör du inte själv hur löjligt den konspirationsteorin låter? Som sagt, jag har svårt att tro att mitt bostadsområde skulle vara så unikt eller extremt, detta fenomen borde rimligen finnas i de flesta större städer.



Sedan var jag bara nyfiken, tycker väl att ditt hopp från SAP till SP, trots din politiska extremism, på håll verkar en smula märklig.

2010-01-27 @ 10:24:57
Postat av: Jimmy Windeskog

Föresten, nu vet jag vem som ligger bakom "Antisverigedemokraternas blogg" - du väljer dina vänner med omsorg du =0)

2010-01-27 @ 10:25:55
Postat av: Nicklas Eriksson

Du kan inte skilja på niqab och burka. Det är hela saken. Inte förrän du kommer upp med ett foto på det tror jag på att det finns kvinnor i burka på Tjärna Ängar. Det finns inte en enda i Östra Göteborg, och då bor jag ändå ett stenkast från en av stans största källarmoskéer.



De som driver "Antisverigedemokraternas blogg" är inte mina vänner, jag vet inte ens vilka de är, men de verkar ha gjort dig upprörd i alla fall;)



Det är inte särskilt märkligt, mitt avhopp. Jag var alltid för röd för sossarna. Det märkte jag rätt omgående, jag var till och med för röd för SSU:s vänsterflygel. Det tog bara ett tag att hitta hem.

2010-01-27 @ 18:43:48
Postat av: Nicklas Eriksson

Förresten Jimmy, driver du någon blogg numera?

2010-01-27 @ 19:05:56
Postat av: Jimmy Windeskog

Jodå, jag är medveten om skillnaden mellan niqab och burka. Däremot kommer jag nog inte att skringa omkring och ta kort ¨på mina grannar, skulle känns lite påfluget.



Mannen bakom "Antisverigedemokraternas blogg" är SD-hatarern Tommy Funebo, tyvärr plockade han ner sin blogg när jag avslöjade det.



Jag tycker nog att ditt partihopp är en smula märkligt i mina ögon. För mig gav du bort en möjlighet att bli yrkespolitiker för att ansluta dig till ett väldigt litet parti som förmodligen inte har mycket till framtid (förutom tidningen). Men det hedrar ju dig att sätta ideologi före karriär.



Jag har ju ingen blogg numera, dels för att jag har haft lite av skrivkramp de snestare åren. Det börjar ju släppa men skulle nog behöva ett rättstavningsprogram innan jag börjar börjar blogga igen. Fast är du intresserad av mina åsikter så får du väl köpa ett ex av miun bok om mina 10 år i SD som ND skall ge ut under våren. C:a 350 sidor sanningar om SD på ett sätt som aldrig framförts tidigare.

2010-01-30 @ 13:30:30
Postat av: Nicklas Eriksson

Tja, Funebo är ju sosse numera (eller har han hunnit lägga ner det?). Jag har en hel del sosselänkar uppe. Jag har sedan Funebos avhopp haft rätt stort utbyte av att läsa det han har skrivit även om jag inte har hållit med om så mycket. Vad har du för källa på att det är han, jag är nyfiken.



Jo, jag hade antagligen en rätt säker sossekarriär på gång. Men som du skriver så satte jag ideologin framför det. Man kan inte gå runt och kritisera den politiska adeln och frälset och sedan bli en del av det hela (som en viss Luciano Astudillo).



Det är också väldigt tråkigt att sitta i nämnder och utskott med mera. Jag är alldeles för praktiskt lagd för det, och fick myror i benen direkt av de långa sittningarna, det meningslösa käbblet osv. Arbetet i valrörelserna passade mig däremot som hand i handsken.



Men det var en bra skola på det sättet att det lärde mig att parlamentarism inte är ett verkningsfullt sätt att föra arbetarkamp. Det lärde mig också att det inte går att rösta bort borgarstatens system, det går bara att tippa över ända och utplåna genom en folklig revolution. Reformismen lyckades vara utvecklande fram till 1970-talet, sedan tackade den för sig och förmådde inte mer.



Socialistiska Partiet kommer inte att försvinna, snarare tvärtom. Vi har under 2009 växt på flera ställen och nya partiavdelningar har öppnats i Lund och Lidköping. Vi är ännu inte tillräckligt bra på att attrahera unga eller tillräckligt många invandrade kamrater, men vi är ett litet parti med en kassa som sossarna lägger på kaffe till sina anställda under en dag. Vi arbetar på, var så säker på den saken.



Boken ska bli intressant att läsa. Om du behöver rättstavningsprogram rekommenderar jag webbläsaren Firefox som har det inbyggt.

2010-01-30 @ 20:02:20
Postat av: Jimmy Windeskog

Vad jag vet är Funebo kvar i SAP, men det är ju tveksamt hur länge iom att han inte är aktuell för någon valsedel till hans stora sorg. Jag har ju haft att göra med Funebo på många olika plan sedan 1999, jag har blivit ganska bra på att känna igen hans ofta rätt simpla texter och långsökta resonemang. Detta underströks ju av att han stängde denna blogg så fort jag avslöjade att han var bakom den.



Själv har jag i stort sett bara bra minnen av mina egna år i kommunfullmäktige, med undantag av de mest barnsliga anti-SD-utspelen från de andra partierna. Nu satt jag ju aldrig i någon nämnd, men även det hade nog passat mig bra. Så jag har bara stärkts i min övertygelse om det parlamentariska systemets överlägsenhet som politiskt styrmedel. Fast det är klart, den måste ju utvecklas med åren - inte minst för att också övergripa den monitära finansmarknaden. "Man kan inte rösta bort Wallenberg" som syndiklaisterna uttryckt sig så passande.



SP kommer nog inte att försvinna så länge man har Internationalen, men jag ser det som tveksamt att man skulle växa så mycket i den närmsta framtiden. I det tror jag nog att tex RS är ett mer lockande parti för unga väljare, medan de är ett riktigt aktivistparti ser jag SP snarare som en dikussionsklubb. I det hjälper det inte riktigt att man är betydligt mer sansade och intellektuella än RS iom att så få får ta del av budskapet. Sedan tog ni väl bara 2 mandat 2006 och har inte kvar dem nu va?



Och jodå, många kommer nog att uppfatta min bok som intressant iom att det är första gången något skrivs om SD utan att vara ren propaganda för eller emot partiet.

Jag får också tacka för förslaget med Firefox, är väl kanske dags att nu till valåret börja blogga igen - så det inte bara finns "Socialistiska Partiets bloggimperium" på nätet (Anders Svenssons ord, inte mina).

2010-01-31 @ 12:36:44
Postat av: Nicklas Eriksson

Haha, har Svensson sagt så? Ja det är ju inte helt grundlöst, för att vara ett så litet parti som vi är har vi en väldigt stor del av bloggsfären, det måste väl nästan vem som helst erkänna?



Sen håller jag med dig till viss del, vi har inte vuxit så mycket de senaste åren förrän just nyligen. Alla i organisationen är inte vana vid aktiv medlemsvärvning, på mångas tid kom folk frivilligt, till exempel på SAAB:s växellådefabrik i Göteborg där dåvarande KAF (kommunistiska arbetareförbundet) var riktigt stora.



Vi hade celler på flera andra arbetsplatser också. Men framtiden tillhör den revolutionära socialismen, inte tu tal om den saken. Det är en sak som är skönt med att vara marxist, man vet att saker och ting tar sin tid och att den röda revolutionen förmodligen inte kommer inom ens egen livstid. Men kommer, det gör den.

2010-01-31 @ 20:18:02
Postat av: Jimmy Windeskog

Jodå, i jämförelse med liknande grupper så har ju SP två saker som talar för er. Dels era bloggar och dels er tidning (jag ser väl inte dessa bloggar överlägsna nationalismens men definitivt dominerande inom vänstern). Dock tror jag ju att ni fortfarande har svårare att möta nya människor än mer aktivitetsbaserade grupper som RS och KP. Världen är ju inte alltid rättvis, ND har ju en mycket mer intellektuell nivå i partiet än SD samtidigt finns det ingen möjlighet att konkurera med SD på överskådlig tid. ND får ju satsa på det som SD inte sköter bra, som med tidningen.



Så är det ju också en fördel att vara marxist än att vara nationalist. Iom att ni bara har en samhörighet endast i materiella skillnader, som ju alltid kommer att existera, kan marxismen aldrig utplånas helt. Detta gäller inte nationalismen, när ett folk är förintat kan det aldrig återskapas.

2010-02-01 @ 16:14:48
Postat av: Nicklas Eriksson

Helt rätt, det har vi. Men vi har den lilla egenheten gentemot RS att vi oftast behåller våra medlemmar (KP har jag ingen som helst insyn i hur det ser ut med deras medlemmar. Och deras aktiviteter är det väl mest RKU som står för?) för lång tid. Vi bränner inte ut dem. Vi har en del folk som av olika skäl gått ut partiet för tio år sedan som fortfarande kommer och hälsar på i lokalen och även utbrytare kommer och tjingsar. Det har jag svårt att tro skulle hända i RS, men jag är inte hundra.



Samhörigheten i marxismen ligger i delade förhållanden och plats i samhället, inte i materiella skillnader.



2010-02-01 @ 22:21:36
Postat av: Jimmy Windeskog

Men det är ju här marxismens materialistiska dialektik slår så fel. Den ser människor endast som ytliga producenter och konsumenter. Det är en hemsk människosyn som reducerar människovärldet anser jag. Sedan tycker jag ju inte att ditt påstående om er gemenskap motsäger mitt dito.



Jag som fostrad i det gamla SD kan på ett sätt känna igen mig i det rykte RS har bland vänstern om att tex bränna ut människor. Det gjorde vi medvetet under mina 10 år i partiets ledning, men givetvis främst oss själva - SD har på det sättet brytit ner många människor genom åren, det är väl kanske en av anledningarna till att tidigare medlemmar inte brukar dyka upp på festligare partisammanhang så ofta.



Såg föresten att du spekulerade om mina politiska motiv på Jinges fulblogg. Är det verkligen så konstigt att jag fortfarande gillar mycket i SDs politik (som jag ju i delar formulerat sjölv) samtidigt som jag kan kritisera partiets ledning? Politik är inte - eller skall i alla fall inte vara, om känsliga egon.

2010-02-05 @ 10:51:57
Postat av: Nicklas Eriksson

Sant, men det är en så ovanlig företeelse bara, så det fascinerar mig lite.



Nej, det är inte marxismen som ser människor som redskap, det är det kapitalismen som gör. Marxismen beskriver förhållandena och platserna, men syftar ju till att den producerande klassen ska bryta sina bojor.



Förresten, i ljuset av det du skrev om när ett folk har försvunnit: med tanke på hur extremt många folk som bara är ett minne (romarna, skyterna, mederna, ibererna etc), och hur många som knappt ens är det (pikterna), förefaller inte nationalismen och tanken om folkgemenskap som ytterst futil då?

2010-02-05 @ 19:39:03
Postat av: Jimmy Windeskog

Ja folk kommer ju, liksom civilisationer, alltid komma att gå (på ämnet; som folk finns ju romare kvar i Italien, det var som civilisation man slogs ut). I det kan jag i delar ge Osvald Spenglers undergångsvision för hela vänstvärlden rätt (även om jag hoppas att han har fel). Det är med folk som med allt annat, inget varar förmodligen för evigt.



Sedan håller jag med om att kapitalismen är lika inhuman som marxismen i sina värsta stunder, men det försvarar ju inte deras materealistiska utgångspunkter. Jag köper inte det marxistiska ordbruket rakt av, men i sammanhanget kan man nog i mycket klassa mig som en idealist.

2010-02-06 @ 15:14:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0