Centern är osams med centern.




Tja, centern bytte ju åsikt i kärnkraftfrågan häromsistens också;)


Det är ALLTID kul när borgare är osams. Det här var infört i Uppsala Nya Tidning idag som svar på den lille Anders Björck-wannabeen Jonas Pettersson som har smygfilmat byggnadsarbetare och kallat dem för lata. Gör en blogg av det mest för att ha tillgång till texten i framtiden efter att Maud Olofssons stab ringt och tvingat UNT att ta bort inlägget;)


"CENTERN.
Tyvärr kunde man se ett medieinslag på måndagen där vår "partikamrat" Jonas Pettersson — riksdagskandidat för Centern — ifrågasatte byggnadsarbetares effektivitet. Gudskelov är Pettersson inte kandidat för Centern i vårt län. Vi känner honom inte alls för egen del. Han går ut och hugger byggnadsarbetarna i skallen och säger att deras dagar går ut på att dricka kaffe och stå och hänga och att effektiviteten är usel!


Vi tar helt avstånd från maffiametoder som att smyg­filma olika grupper i samhället som Jonas Pettersson har gjort.
I en kommun som till exempel Uppsala där byggandet av bostäder håller hög fart och i en kommun där tillväxten är hög och där inflyttningstakten är störst i landet utgör just byggnadsarbetarna ett mycket viktigt inslag i helhetsbilden för utvecklingen i vår kommun.


Personligen känner vi massor av byggnadsarbetare och för egen del kan vi säga att Petterssons påståenden inte stämmer alls. De jobbar effektivt och hårt. Att det möjligen kan finnas någon enstaka byggnadsarbetare som drar benen efter sig är väl inte omöjligt, men å andra sidan finns ju sådant i alla yrkesgrupper och i hela samhället. De allra flesta arbetstagare inom alla grupper gör ett mycket bra jobb i vårt land och att gå ut och kritisera byggnadsarbetarna som Jonas Pettersson gör, det tar vi avstånd från!
Det är givetvis också så att Jonas Pettersson inte borde kandidera till riksdagen för vårt parti oavsett var någonstans i landet han bor. Han har redan "strukit sig själv" på listan genom smygfilmningen som vi ser det - och detta innan andra i partiet förhoppningsvis gör det.



Lars O Ericsson (C)
kommunalråd, Uppsala
Rigmor Stenmark (C)
kretsordförande, Uppsala"

Kommentarer
Postat av: Knapsu

Förhoppningsvis så blir det de här nyliberala utspelen som gör att centern åker ur riksdagen nästa val.

Och då tar jag fram champagnen!

2010-01-29 @ 08:24:29
URL: http://knapsublogg.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja, jag ska nog unna mig att bryta mitt nykterhetslöfte då kanske. Det är ett sånt tillfälle. Det finns ett till, men det behåller jag för mig själv. En ledtråd: det blir fest i London nästkommande helg efter det har inträffat;)

2010-01-29 @ 19:40:58
Postat av: Bahlool

Lol håller med Knapsu och dig Nicklas det skulle vara så skönt att slippa dem och KD, tyvärr verkar de byta plats med SD i Riksdagen isåfall :P

2010-01-30 @ 02:02:16
URL: http://www.bahlool.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja, fast frånsett den ökande acceptansen för dem som det för med sig så tror jag inte att de gör så stor skada. Det är bara att kolla på vad de gör ute i landstingen och kommunerna de sitter i - i princip inget, om de nu bemödar sig med att dyka upp.



Och är de väl där säger de nästan aldrig något. Inte ens deras hårde ideolog Mikael Jansson som satt (sitter) i Göteborgs KF samtidigt som jag öppnade pajhålet mer än en handfull gånger under de två år jag stod ut. Så jag brukar alltid småskratta lite när jag läser i deras bloggar om att de andra partierna skulle vara så rädda för dem, och att de ska "röra om i grytan" när de kommer in i riksdagen. Det kommer de inte att göra på MÅNGA mandatperioder. Realpolitik är något helt annat än internetkrigande, det har de som sitter i de beslutande instanserna insett, och fattat att de kan alldeles för lite samt att det krävs jävligt mycket för att sitta där.

2010-01-30 @ 12:34:01
Postat av: Jimmy Windeskog

Tycker att denna Petterssons försök att göra politisk karriär i C är väldigt osmakligt, men det är väl en logisk konsekvens av den extremhållning som blivit vanligare i C i samband med den motbjudande Fredrik Federleys "Stureplanscentern". Skrämmande med tanke på att dessa förmodligen utgör Centerns kommande ledning.



Sedan är det ju uppenbart ett PK-etablissemanget är livrädda för SD, det är därför det sker så få debatter med SD.

2010-01-30 @ 13:56:24
Postat av: Nicklas Eriksson

Jag tror knappast att Fredrick Federley kommer att sitta i riksdagen efter nästa val, om ens Centern gör det. De dansar på linjen de också. Men han landar givetvis på fötterna, han har nog ägnat sig åt att bygga sig ett fett kontaktnät under mandatperioden. Antagligen får han jobb på Timbro, Tornet, JKL eller någon annan högborgerlig instans där de sätter sina föredettingar. Eller möjligen som politisk redaktör på någon centertidning.



Nu har ju bara jag sett ett av "PK-etablissemangets" partier från insidan, men där vållar inte debatter med SD någon livrädsla, snarare mest en jävla irritation. SD:are i debatt plockar siffror från luften och presenterar som fakta, blundar totalt för äkta fakta, slingrar sig som ormar och kommer med halva sanningar samt ljuger (på det sättet är de faktiskt redo för riksdagen. Touché!). De ljuger dessutom med en emfas och en äkthet som tilltalar väljarkåren, och på det viset antar jag att de har nischat in sig mot rätt målgrupp.

2010-01-30 @ 20:10:42
Postat av: Jimmy Windeskog

Jo det bästa vore givetvis att både Federley och C helt missar riksdagen. Dock tror jag inte att detta skulle slå ut partiet helt, de har ju fortfarande en väldigt stor och fungerande organisation ute på landsbyggden. Det är om denna organisation nästa maktkamp i partiet kommer att stå.



Jag tror ju givetvis inte att alla PK-nissar är rädda för alla SD-debattörer, men bevisligen har man ju stora problem i debatter med SD och det är ju uppenbart att man helst inte vill sådana debatter och om SD:s kärnfrågor. Sedan är bevisligen medvetna lögner mer förekommande från riksdagspartierna än från SD, den bilden har jag upplevt ganska klart under mina år som ungdomsordförande, partisekreterare och kommunpolitiskt ansvarig.

2010-01-31 @ 12:43:58
Postat av: Rommedahl

Jag har sett klippet och det har sina brister, haha.



Men han säger inte att byggarbetare är lata utan att byggandet sker ineffektivt. Det har mer att göra med planering, chefsskap och framförallt konkurrens.

2010-02-01 @ 11:43:54
Postat av: Jimmy Windeskog

" (...) och framförallt konkurrens"



Hur skulle byggnadsmarknaden kunna bli friare och ha mer konkurens? Som tidigare rörmokare är jag väldigt intresserad av svaret.

2010-02-01 @ 17:33:26
Postat av: Nicklas Eriksson

Jag antar att Rommedahls svar skulle bli lägre löner?

2010-02-01 @ 22:15:45
Postat av: Jimmy Windeskog

Jo, det är just det jag är rädd för!

2010-02-02 @ 09:03:06
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja, ska bli spännande att se när/om han svarar.

2010-02-02 @ 17:48:34
Postat av: Rommedahl

Länksvarar: http://www.konkurrensverket.se/t/Page____525.aspx

2010-02-03 @ 02:40:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0