Jaså det finns inga klasser mer? Statistiken säger något annat.



Gymnasiebehörighet i Stockholm i procent.

För alla som tror på den liberala myten om att det inte finns några klasser i Sverige idag. Nils Lundgren (JL) tror inte det med hänvisning till att det finns två golfrestauranger i Karlskoga numera. Han kanske inte har hört talas om att golf har blivit en folksport? Min brorsa som är asfaltarbetare spelar golf för tusan! Han tror inte heller att det finns några fattiga bruksorter mer. Allt i Studio Ett i P1 idag. Han har uppenbarligen spenderat för mycket tid i Bryssel, för den svenska verkligeheten har han ingen koll på.

Till och med på DN har man insett det verkar det som, även om man inte använder de orden såklart. Man säger "klyftor". Vad jag inte fattar är hur någon kan undgå att se det. Hur gör man för att riva av de liberala glasögonen på visst folk egentligen?

Kommentarer
Postat av: Tiger

I vilket sammanhang påstår Nils Lundgren att det inte finns några klasser i Sverige idag? Själv är jag ju väldigt liberal och skulle aldrig påstå något sådant. Jag tror inte heller att jag känner någon liberal som skulle påstå det.



Att klasskillnaderna är mindre i Sverige än i många andra länder och att klassamhället har ändrat karaktär är nog en vanligare liberal uppfattning.



Jag misstänker att detta är något av en halmgubbe...

2010-02-23 @ 21:54:52
Postat av: Nicklas Eriksson

Idag i Studio Ett påstod han det. Det är bara att leta, det ligger uppe i 30 dagar från idag.



Klasskillnaderna är mindre på ytan, men det är bara relativt. Ett klassamhälle är ett klassamhälle.



Jag känner som du förstår inte så många liberaler personligen, men under alla mina år av bloggande först på gamla Angelfire, sedan för LO UNG och nu här så är du den förste som säger så, tro det eller ej.



Nils Lundgren, en halmgubbe? Absolut;)

2010-02-23 @ 22:23:48
Postat av: D

folksport? jag är allt tveksam till om man överhuvudtaget kan kalla golf för en sport, möjligtvis folknöje ;)

Jag hörde faktiskt också det programmet, p1 är en av få radiokanaler som funkar på mina gamla sletna radiokåpor och jag vet inte det kändes som om han sa det utifrån nåt slags dåligt samvete typ "visst jag har blivit ett rikt as under tiden för min politiska karriär men nu har alla det bra så nu kan jag lika gärna rösta borgligt". typ så.

2010-02-24 @ 07:39:23
Postat av: Putte Torild

Jag anser att golf är en sport men ingen folksport. Det var på väg att bli det för 15-20 år sedan men numera så är de flesta golfklubbar aktiebolag som man måste köpa aktier i för åtminståne 30 000. Det finns säkert undantag dock.



Så länge vänstern inte har någon egentlig röst i media (och då menar jag att S är ett högerparti) så lär det bli svårt att få av dessa glasögon.

Postat av: Nicklas Eriksson

Mja, jag var länge tveksam till benämningen folksport själv, men sedan massor av släktingar och de flesta snubbar i min gamla högstadieklass börjat spela själva så är jag inte så tveksam mer. Alla är pojkar från gamla bruksorter i Bergslagen och jobbar som stensättare, svetsare, bilmekare, byggnadsarbetare, fabriksjobbare med mera eller är arbetslösa. Golfklubbarna runt de gamla bruken ÄR i mångt och mycket klubbar, de skulle inte överleva annars. Och de skulle aldrig kunna ta femton papp i green fee, då hade folk spelat pingis istället.



Men "sport" är jag ännu tveksam till. Aktivitet, ja. Sport? Tveksamt.

2010-02-25 @ 18:27:15
Postat av: Medborgare X

Nicklas!



Klart det finns klasser i Sverige. När de var på väg att suddas ut på 70-talet och allt fler vanliga arbetare började leva ett hyffsat medelklassliv och allt mer började rösta efter plånboken så började väljarunderlaget försvinna för Socialdemokraterna. Under 80-talet var trenden tydlig, de unga började rösta borgerligt. Väljarbasen bestod till allt större del av äldre.



Men genom att öppna upp för en enorm invandring av lågutbildade från främst muslimska länder har återigen ett nytt väljarunderlag för vänstern skapats. Inte av arbetare dock, utan främst av bidragstagare. Men ett fint och pålitligt väljarunderlag för vänstern är de i varje fall. Ta bara en titt på valresultaten i Malmö stad till exempel. Det syns tydligt varifrån i stan som rösterna på Socialdemokraterna kommer från.



De gamla arbetarna känner sig allt mer svikna. Många av dem har sökt sig till Sverigedemokraterna. Andra till den borgerliga sidan.



De gamla ledorden att arbeta och göra rätt för sig var det länge sedan som Socialdemokraterna och Vänsterpartiet stod upp för, nej nu handlar det mest om vilka bidrag som ska höjas och vilka skatter som ska höjas. Inte underligt att de gamla hederliga arbetarna flyr och att väljarbasen till allt större del består av bidragstagare och arbetsskygga.

2010-02-28 @ 15:45:44
URL: http://medborgarperspektiv.blogspot.com/
Postat av: Nicklas Eriksson

Övervägde länge om jag skulle radera den på grund av skitsnack, men det får stå kvar så folk själva kan bilda sig en uppfattning om hur det står till med "medborgarperspektivet".



2010-02-28 @ 16:18:09
Postat av: Adam Weisshaupt

Nicklas,

"Övervägde länge om jag skulle radera den på grund av skitsnack, men det får stå kvar så folk själva kan bilda sig en uppfattning om hur det står till med "medborgarperspektivet"."



Men detta är ju ren hårdfakta! (Det som Medborgare X skriver i ovan) På vilket sätt är detta skitsnack?



2010-03-14 @ 14:17:23
Postat av: Nicklas Eriksson

"De gamla ledorden att arbeta och göra rätt för sig var det länge sedan som Socialdemokraterna och Vänsterpartiet stod upp för, nej nu handlar det mest om vilka bidrag som ska höjas och vilka skatter som ska höjas. "



Det är inte sant. Det är vad sverigedemokratiska bloggare och kvällspressen skriver om, ja, men några hårdfakta är det på inget vis. Du får gärna återkomma om du tycker att du kan hänvisa till något som stödjer din tes.

2010-03-14 @ 17:18:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0