Fotoutställning stoppad

Fotoutställningen "Walls of glass" som ska ge en insikt i hur det går till i djurindustrin stoppas i skolor i Umeå. Skolchefen ansåg att det skulle bli "för starkt" för ungarna.

Jag tycker det där
är knepigt alltså. Det är väl bara bra om ungarna får insikt i var köttet kommer ifrån och under vilka omständigheter! Ibland är jag så glad att jag har vuxit upp i en jägarfamilj på landet så det är inte klokt. Jag har inget minne av när jag såg mitt första döda djur, men hela familjen på min farssida är jägare så det måste ha varit någon julhare eller så, med ett fint skott i sidan med hagelhål och hagel i köttet. En höst sköts en älgtjur inte längt från vårt hus och jag och brorsan var såklart vid slaktplatsen ganska omgående. När jägarna hade stuckit därifrån med kroppen hämtade vi våra pilbågar och sköt i tarmpaketet.

Ganska bizarrt, visst, men barn är barn och barn utforskar. Jag visste att grisen vi hade skulle bli skinka till jul, kotletter, färs och filé även när vi sprang och matade honom med gröpe och kliade honom bakom öronen och tyckte aldrig att det var något konstigt. Jag ville vara med vid slakten av rent intresse men fick inte för morsan. Hon är ju också involverad i skolan och trodde kanske att det skulle bli för starkt för mig?

Dagens barn är tyvärr väldigt disneyfierade, de tillskriver djur mänskliga egenskaper, och det gäller i stor utsträckning ungdomar också. I höstas blev jag stoppad av en darrande tjej i upplösningstillstånd som ville att jag skulle avliva en duva som hade flugit in i hennes kontorsfönster, hon hade ringt till djurambulansen, men avböjt när hon fick höra att det skulle bli hon som fick stå för kostnaden eftersom duvan inte var försäkrad. Hon pratade klockren göteborgska, så hon var säkert betongbarn. Duvan var såklart stendöd, nacken satt på trekvarten.

Jag sätter en slant på att de säpo-stollar som försökte avliva Maud Olofssons påkörda ren genom att skjuta den i mulen i fjol också var uppvuxna i stan. Ärligt talat så tror jag att utställningar som "Walls of glass" skulle ha en stor betydelse för dagens barn. När jag var liten fanns inga som får för sig att djur och människor har samma värde och säger sig inte kunna bli brandman eftersom "de inte skulle kunna välja om de skulle rädda ett barn eller dansmössen först om det brann" (autentisk kommentar från en galning på ett djurrättarforum). Djur är inte människor.

Människor är djur, men det omvända råder inte. Den skeva verkligehetsuppfattningen kanske "Walls of glass" skulle kunna hjälpa till att sänka.

Kommentarer
Postat av: Johan

Jag håller med om att utställningen inte borde stoppats, men till skillnad från dig misstänker jag att den kan få motsatt effekt, att den kan bidra till att fler blir vegetarianer eller veganer (inte bara den i sig, men som en bidragande faktor).



Sen tror jag du har fel om "disneyfiering". Om Disney-filmer är orsak till att människor blir vegetarianer, då måste det ju betyda att också våldsfilmer kan vara orsak till våldet i samhället. Jag misstänker att du inte ser det så?



Är själv vegetarian, men Disney-filmer har inte spelat någon som helst roll, inte heller att jag är "betong-barn". Finns också exempel från runtom i världen, på folk som bor nära naturen och är vegetarianer.



Det har alltid funnits människor som inte velat äta kött: vegetarianer/veganer har funnits i alla tider, det är knappast någon ny idé. Snarare är idén om att vi ska äta kött varenda dag, en ny sådan. Förr åt man bara kött vid speciella tillfällen, man hade inte råd helt enkelt.



Sen så behöver köttätandet minska också med anledning av klimatet, eftersom köttframställning bidrar alltför mycket till koldioxid-utsläppen.



Att vissa inte vill äta kött har inget med "skev verklighetsuppfattning" att göra, utan att man har medkänsla också med djur. Och man behöver inte anse att människor och djur är exakt jämställda för att man ändå ska anse att djuren har rättigheter, och att man inte vill äta dem.



Ställd inför en situation där vegetarian måste välja mellan en människa och ett djur, kan vegetarianen utan problem välja människan - av det följer inte per automatik att man därmed också måste äta kött.

2010-02-03 @ 16:14:00
URL: http://hjorland.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Du har missuppfattat mig. Disneyfiering har ganska lite med vegetarianism att göra. De flesta som förmänskligar djur gnaskar ändå sin mamma Scans med gott samvete.



Dessutom gör det väl inget om folk blir vegetarianer? Det är bara bra, så länge de inte blir fanatiska djurrättare, där snackar vi om en avsky som bara blir starkare hos mig ställd inför fascister och kapitalister. Det är folks förbannade daltande och hyckel när det gäller gosedjur vs köttdjur jag stör mig på.

2010-02-03 @ 17:04:30
Postat av: Johan

Ah okej, fair enough. :)

2010-02-04 @ 00:28:08
URL: http://hjorland.blogspot.com
Postat av: Josefin

Jo, jag är själv veggie men stör mig på hycklandet. Jag tycker inte det är värre att käka häst än att käka ko, tex, trots att jag är gammal hästtjej.

En gång i tiden hade jag prao på Scan, och fick se mer blod än vad jag sen sett i hela mitt liv. Rätt oberörd inför blod, men likväl stenhård vegetarian.

2010-02-06 @ 14:45:47
URL: http://rodalund.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0