Brevet till Vanja



Inte från kolonien, men från mig!


Städade lite
på hårddisken nu och hittade ett brev som jag skrev till fru Vanja Lundby-Wedin för snart ett år sedan. Det var rätt skarpt. Jag fick aldrig något svar, men det hade jag inte räknat med heller. Enjoy!

 

Göteborg 2009-03-15                                             Hej Vanja

 

Läser idag i Aftonbladet om hur AMF Pensions bonusar var med och togs fram av LO. Landsorganisationen, den stolta kamporganisation som på egen hand förhindrade framväxandet av ett trasproletariat i Sverige fram till åttiotalet. Det är fruktansvärt, och du ser det inte ens. Du gör en läpparnas bekännelse, men ditt hjärta är tillsammans med kapitalisternas.

 

Landsorganisationen, som på åttiotalet för alltid växte ihop med makten, och nu inte är något annat än en lika maktfullkomlig ful padda som Svenskt Näringsliv som ni nu vill förhandla bort strejkrätt, sympatiåtgärder och gud vet allt med. LO:s topp är snart lika otäck som IF Metall som aktivt bryter det fackliga löftet. Deras argument om ”var fjärde medlem snart arbetslös” håller inte. Skogs och Trä har liknande förutsättningar, HRF har förlorat 30% av sina medlemmar under borgarregeringen, Byggnads har haft enorma problem med säkert mer än var fjärde medlem arbetslös och Fastighets har också från gång till annan haft skyhög arbetslöshet bland medlemmarna. Ändå bryter ingen av dem Löftet med ditt goda minne.

 

Du har växt ihop med makten även du, Vanja. Som du är med i ledningen för medelklass- och småföretagarnas parti som ni ska göra sossarna till under Sahlinskan är du inte oskyldig till att borgarna kommer att vinna en promenadseger 2010. LO borde ha ställt sig upp och hotat att kapa banden med (s) när pratet om samarbete med det borgerliga miljöpartiet ens blev nämnt för första gången men du bara jamsade med.

 

Glad att jag såg sanningen till slut, Vanja. Partiet är det över ett år sedan jag lämnade. Facket kommer jag aldrig att lämna, men tro mig när jag säger att det verkligen inte är för din eller LO-ledningens skull jag betalar min avgift varje månad. Det är för min och kamraternas skull och inte för din fina sexsiffriga lön varje månad. Och för att kunna motionera om att skilja LO från sossarna som arbetarklassen inte mer har någon nytta av.

 

Ha ett bra liv. Vi får väl se hur mitt som arbetare kommer att gestalta sig i framtiden, men en sak är säker: blir det bättre är det inte tack vare dig eller den snart LO-sanktionerade rean på arbetskraft.

 

Nicklas Eriksson

 


Kommentarer
Postat av: Antiism

Från vänsterextremisten Jönssons blogg:



Niklas frågar: "Nettan, jag slår vad om att mer än 200000 flugor äter skit också. Blir skit bra för det?"



Antiism svarar: "vi SD väljare är gärna flugor som äter skit….frågan är bara hur du känner dig som blir uppäten?"

Postat av: Nicklas Eriksson

Magsårsbringande.

2010-02-06 @ 13:02:57
Postat av: Gustav

Jag tycker att det är stor humor att hela klabbet av SD:are, rasister och muslimhatare i Sverige har en vansinnig hangup på den där Fredrik Jönsson. Han verkar uppta helt oproportionerligt stort utrymme på alla deras bloggar och vattenhål på nätet. Gött att se att de inte släppt den gamla goda haverismen... :)

2010-02-06 @ 13:18:40
Postat av: Nicklas Eriksson

Ha ha, ja han är grymt bra på att få dem att lägga en massa tid på saker som de annars kunde ha lagt på sämre saker.



Det är ju tråkigt för Finken att drabbas så av deras oresonliga hat mot folk med avvikande åsikter, handikapp (gissa vilka som står i utrensningskön när de är klara med muslimerna? Jag gissar att de inte vågar sig på judarna eftersom Mossad är känt för sina rättframma metoder även i utlandet mot de som ger sig på judar för hårt, och då erbjuder ju handikappade en tacksam måltavla som roten till allt ont i god nazionell tradition) eller helt enkelt fel beteende i en trångsynt människas ögon. Finken är faktiskt värd props för kampen han orkar lägga ned mot dem, trots att jag aldrig har gillat hans parti.

2010-02-06 @ 13:34:42
Postat av: Jimmy Windeskog

Det är ju roligt att en sådan stor tänkare som Jönsson Jr fått i det närmaste idolstatus inom extremvänstern, men jag tror ni överskattar hans betydelse en smula.

2010-02-07 @ 07:47:13
Postat av: Nicklas Eriksson

Idolstatus är väl synd att säga Jimmy. Det har han nog inte, däremot gör han mer än de flesta faktiskt orkar med efter jobb och studier och det ska han ha cred för helt enkelt.

2010-02-07 @ 11:54:10
Postat av: Jimmy Windeskog

"Studier"? Folkhögskola då eller (räknas inte som seriösa studier)?



Men visst, att kompletta idioter som Jönsson och Funebo lyckats lura av SD några tusen har nog stor inverkan på deras privatekonomi.

2010-02-07 @ 12:54:47
Postat av: Nicklas Eriksson

Vad menar du? Vadå folkhögskola?

2010-02-07 @ 20:43:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0