Tror du att klassamhället inte finns mer?

Är du en av de där som tror att det inte finns något klassamhälle mer? Att det liksom har blivit omodernt med klasser och att det därför har smitit ut genom dörren och gått upp i rök? Så är det givetvis inte även om man stöter på såna då och då. Ronald Reagan, USA:s ex-president 1980-1988 och känd ekonomisk och ideologisk supporter till fascistdiktaturer i Latinamerika, lurade i sin befolkning att det inte fanns någon arbetarklass, bara medelklass och underklass. Många svenska knegare ser sig själva som det också numer har jag märkt, fast oftast bara på fritiden. På jobbet är man pinsamt medveten om var man kommer ifrån och vad man är.

Till alla som tror att det inte är någon skillnad på en rörmokare och en skeppsredare (båda har ju jobb så det är klart att båda är arbetare?) lägger jag ut den här bilden på min arbetskamrat och kollega Mikko när han står och kapar en profil på ett av byggena som vi arbetar på (ett bygge är förresten det ideala för att inse klasstrukturen i samhället. Man behöver ofta bara vara där i några minuter för att inse den). Den som tittar på den här bilden och inte fattar att Mikko och jag är arbetarklass rakt av fattar förmodligen inte något annat heller. Dessutom får ni ju en liten inblick i min arbetsmiljö. Enjoy!





Arbete i ett hisschakt 10 meter ovan jord. Fotograf: Nicklas Eriksson

Kommentarer
Postat av: g

Var står brandsläckaren?

2010-12-13 @ 19:02:04
Postat av: Nicklas Eriksson

En bit bakom/bredvid mig. Jag står ju eldvakt.

2010-12-13 @ 22:19:59
Postat av: krulli

Jo nog finns det allt, med en ny klass dessutom; strykklasse. De unga arbetslösa och ensamstående föräldrar.

2010-12-20 @ 17:06:00
URL: http://krulli.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Nja, den är inte ny ens i Sverige. Den har bara varit mindre och mindre synlig. Trasproletariatet som Marx och Lenin skrev om och socialgrupp 3 som svensk byråkrati definierade den som. Men alla unga arbetslösa tillhör inte detta och inte alla ensamstående föräldrar heller. Därför är det en lite knepigare definition nu för tiden.

2010-12-20 @ 17:38:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0