Körkortsbidrag nu!

Om regeringen menar allvar med sina långa ut-sagor om hur de vill att Sveriges arbetslöshet ska minska borde de verkligen se till att införa ett körkortsbidrag. Tusentals unga (och för den delen lite äldre) skulle kunna få nya arbeten i ett svep på det.

Förr i tiden betraktades man nästan som efterbliven om man inte tog sitt körkort vid arton, men numera är det många, främst i storstäderna, som väljer bort det. Det begränsar urvalet av yrken radikalt. Ett riktat bidrag så att man fick ner priserna med hälften skulle verkligen sätta fart på körkortstagandet.

Jag var och tog min första lektion sen jag var arton idag. Jävlar vad det var kul! Och vad bra det gick, jag var helt förvånad själv! Läraren trodde inte att jag hade sagt sanningen om hur pass jag har kört. Har inte kört bil sedan jag var arton. Har i och för sig kört golfbil, truck och enorma städmaskiner i alla år, men det är inte riktigt samma sak, de är alla automatväxlade eller saknar koppling och dragläge. Men det gick strålande! Start på handbroms i backe, inga problem, backa runt hörn, heller inga. I och för sig är jag van vid att mitt fordon styr på bakhjulen, men vad tusan.

Och sist jag övningskörde var det i en Volvo 240 diesel, bakhjulsdriven. Segdrog så att man kunde starta från stillastående på trean. Nu var det en liten pigg, spruttig Citroën:) Detta kommer att bli en stor hjälp!

Kommentarer
Postat av: Jonte

Håller också på med körkort. Själva körningen är ju bitvis rolig, men teorin är ju skittråkig.

2009-09-08 @ 11:16:22
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja den suger ägg. Men det kan man stå ut med tycker jag. Flödeslära om vätskor och gaser och hållfasthetsberäkningar i betong är inte sådär jättefestligt alla gånger heller.

2009-09-08 @ 13:12:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0