Vikten av att vara duktig på språk? Finns den i Sverige?



Funderar på ett utomeuropeiskt språk nästa gång... Arabiska eller mandarin tror jag.



Jag hör idag
(eller redan i veckan faktiskt men idag är det repris) på P1 i programmet "Kropp och själ" att folk med goda språkkunskaper är bättre lämpade än andra att kunna forma komplexa tankar! Det låter ju intressant, i alla fall för min del. Tre språk som är rätt rejält annorlunda än mitt modersmål svenska behärskar jag i stigande skala hyggligt, riktigt okej och mycket bra. Språken är spanska (komvux och ABF), tyska (högstadium, gymnaisum och universitet) samt engelska (hela skoltiden). Dessutom kan jag utan större bekymmer läsa nederländska och lite flaams, har bara lite problem med danska och inga med norska utom de mest extrema dialekterna. Spanskan gör dessutom att jag kan härleda grunddragen i en text på portugisiska och italienska (inte franska).

Engelskan har ju
en särställning i och med att man använder det hela tiden, och spanskan är ju levande omkring mig på ett helt annat sätt än tyska. Men jag tycker nog att jag klarade mig mycket bra i somras när världens ofarligaste kamphund skrämde en tysk kvinna nere vid sjön (hon ville leka) och jag var tvungen att förklara detta för kvinnan. Sedan startade vi en trevlig konversation. Det visade sig att hon var en granne från en av de andra stugorna och det vore roligt att träffa henne nästa sommar igen.

Det som är tråkigt med allt det här är att det inte uppskattas alls ute på den så kallade marknaden. Omvända förhållandet, att vara bra på naturkunskap, både uppskattas och uppmuntras. Företagen utbildar sina anställda i utländska språk, bara de har grundkunskaperna i naturkunskaperna så gör det inget om de sedan ber sina utländska gäster att stiga in och ta av sig kläderna.

Jag glider ju omkring på en massa företag och lyssnar aktivt både här och där, och på de flesta platser talar folk en fullständigt bedrövlig engelska, man är aldrig artig, glömmer hälsningsfraser, kan inte skilja på tempus med mera. Tyska ska vi inte snacka om, det har jag sett företag ta in tolkar för!

Medan jag som tömmer sopor och skurar golv knäcker på fyra språk. Och dessutom - tydligen - är en jävel på att forma komplexa tankegångar. Sicken ironi.



Under det så kallade strecket anser jag att "På minuten" i P1 bör förgöras.

Kommentarer
Postat av: Rommedahl

Håller med dig litet. På minuten var ifrån början ett P3-program har jag för mig. Dit kan det återgå.

Hellre ett program till med spanarna en gång i veckan! =)

2009-10-25 @ 19:44:06
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja det minns jag inte. Allt jag vet att detta usla program förpestar varje söndagförmiddag för mig. Bara introt ger mig the creeps!

2009-10-25 @ 21:10:27
Postat av: Josefin

Åh, blir avundsjuk. Speciellt spanska har jag alltid velat kunna. I politiska miljöer som jag rör mig i finns alltid spansktalande och det är hundratals gånger jag hade haft nytta av det.

Mer spanska till folket!



Däremot känns min ganska hyfsade tyska helt meningslös. Allt detta dativ-pluggande för vadå? Några tysklandsresor där jag ändå snackar engelska?

2009-10-26 @ 09:40:40
URL: http://rodalund.wordpress.com/
Postat av: Nicklas Eriksson

Jag har alltid haft nytta av att kunna tyska eftersom jag är från Värmland, och där hittar man en tysk under varje stubbe:)



Men börja med att switcha engelskan när du är i Tyskland en mening i taget. Du ska se att du får ett helt annat bemötande. Jag brukar alltid börja med att be om ursäkt för min ruttna tyska, men då har man redan visat god vilja och det uppskattas, tro mig.

2009-10-28 @ 06:03:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0