Klasstriderna blir fler och fler!



Teamstersmedlemmar i öppen beväpnad strid med polis i Minneapolis, juni 1934.
Jag vill inte ha det tillbaka.
Vill du?



Nu väntar
eventuellt nya strider med sopkörare inblandade. Kanske med klassfreds-förbundet Transport i ryggen, kanske får de klara sig själva. Klart är i alla fall att lågprisbolaget Sita har vunnit upphandlingen i det glassiga området Lidingö i Stockholm, de tar över efter Ragn-Sells som har kontraktet nu.

Sita har, eftersom
de har fått kontraktet till sänkt pris, erbjudit sopkörarna en fast månadslön på 25379 kronor mot det avtal de har idag som ger mer lön ju mer sopor det är. Rätt rimligt. Men som sagt, kapade kostnader är ju en stor del av hur Sita vann upphandlingen och då vill man skära. Sopåkarna nu har mellan 29000 och 30000 i månaden, och det unnar alla som någon gång arbetat med sopor dem!

Killarna på Ragn-Sells
har som längst 21 år i branschen, och som kortast åtta år. Dessa yrkesmän erbjuder Sita provanställning. Det är inget annat än en smäll i ansiktet.

Patrik Dahlstedt som är Transports förtroendevalde på Ragn-Sells säger: - Vi har ledsnat på upphandlingarna. Vart femte år ska vi vara oroliga och söka våra egna jobb. På senare år har vi dessutom fått en lönekarusell nedåt. De räknar hem sina anbud genom att sänka lönerna samtidigt som vi får mer att göra!

Och som anställd i samma typ av entreprenadbolag kan jag bara hålla med. De här attackerna mot arbetarklassen måste börja bekämpas med en radikal politik. Där kan inte sossarna hjälpa oss, de är inte intresserade av oss med tunga fysiska jobb som sliter ut oss innan 55. Allt som vi arbetare och producerare har idag har vi kämpat till oss genom kamp, genom sammanhållning och genom att skrämma borgarna och de fria marknadskrafternas förespråkare med vår numerär.

Det är det enda vapen vi har. Tappar vi det vapnet för Idol, fredagsmys och en allmän navelskådarinställning så sitter rika skitstövlar som Fredrick Federley, Maud Olofsson, Filippa Reinfeldt och Fredrik Malm som aldrig har gjort ett hederligt handtag i sina liv och gapskrattar åt oss och den apati som de vill tvinga på oss. Ska vi behöva ta till Teamsters metoder från 1970-talet kanske?

Ställ krav på dina
riksdagsledamöter att de ska ändra lagen om anställningsskydd så att den gäller också vid upphandlingar så att personalen inte riskerar att kickas ut till ett ovisst öde! Ställ upp för dina kamrater, en dag gäller det dig!

Kommentarer
Postat av: Eva-Marie

Hej

Mycket bra skrivet, precis så är det.Låga anbud = lönesänkning. Att sedan arbetsköparna vill ha allt utfört + lite till, kommer som ett brev på posten.

vänligen, Eva-Marie

2009-10-19 @ 08:20:40
Postat av: Lasse Strömberg

Man kan bara hålla med vad du skriver.



Om det är något de skulle behöva på Lidingö så är det en sopstrejk så fiiiina folket på ön får lära sig vilka som gör de viktiga jobben!



2009-10-19 @ 13:31:02
URL: http://fotolasse.se
Postat av: Andreas

Allah:



Ärligt talat... hur många år skolkade du ifrån skolan? Gick du ens dit någon gång?



Han har inte ens snackat om islam utan om det svenska klassamhället.



Nicklas Eriksson är för övrigt olikt oss båda knappast feg. Trots allt så är han öppen med vem han är. Du däremot häver bara ur dig oförskämdheter i skydd av Internets anonymitet.

2009-10-20 @ 01:09:16
Postat av: Malin

Ett förslag är väl att fler sopåkare och andra arbetare engagerar sig politiskt?



Om det inte finns arbetare bland politikerna kommer väl knappast något parti bry sig om arbetsmiljölagen, las eller andra arbetsrättslagar. (min gissning)



En eloge för att du belyser andra delar av las än turordning vid uppsägning. Det är det inte många andra som gör i våra medier.

2009-10-20 @ 15:30:04
Postat av: Nicklas Eriksson

Jadu Malin, jag kan inte säga annat än att de som strejkade förra sopstrejken (eller de på Lagena) engagerade sig politiskt. Men jag begriper vad du menar, visst vore det bättre med fler jobbare i sossarna än fler tjänstemän i sossarna, men du vet att jag inte tror på parlamentarism längre.



Men som det är nu idag är det de här korten vi har att spela med.



Det kommer att bli större belysning på den LAS-paragrafen (är det 6-6a? Skrämmande hur snabbt man glömmer!) efterhand som fler och fler hamnar i branschen och har upplevt ett par turordningar.

2009-10-20 @ 16:45:03
Postat av: livelev

I mina mest cyniska stunder känner jag att det bästa kanske vore att låta borgarna hållas, så KANSKE folk börjar fatta vad man ska ha fackföreningar och sociala försäkringar till.



Jag är urless på medelklassen och deras svansande för eliten. Jag är så JÄVLA trött på att se och höra om rikspuckona på krogarna runt Stureplan, eller snorungarna i Båstad.



Och jag till leda trött på akademiker som tar sig rätten att definiera arbetarklassens begrepp.

2009-10-21 @ 07:34:25
URL: http://blogg.passagen.se/livelev
Postat av: Nicklas Eriksson

Jag håller med dig. Mellanskiktet tenderar att tro att de själva är osårbara och untouchables för sociala problem. Deras fall tenderar också att bli hårdare eftersom det blir en sån jävla överraskning för dem.

2009-10-21 @ 15:50:52
Postat av: Andreas

Jag kan inte annat än instämma. Nu är jag själv student och går en utbildning som lär placera mig i medelklassen även om hela min släkt tillhör arbetarklassen.



Jag skulle dock aldrig drömma om glömma var jag kommer ifrån och överge arbetarklassen.



Det är genom arbetarklassens kamp för sina rättigheter som jag har fått möjligheten att arbeta med något annat än att stå på ett industrigolv eller städa som min pappa, farfar, mormor och farmor gjort. Med det inte sagt att jag föraktar dessa yrken. Tvärtom.



Det är synd att akademiker som kommer ifrån arbetarklassen så snabbt glömmer det och röstar borgerligt.

2009-10-21 @ 15:57:36
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja, det tar ofta inte längre än ett par år så tror många att de är nästa påläggskalv till VD-posten. Tragiskt. Hoppas att du kan undvika det!

2009-10-22 @ 17:44:52
Postat av: Andreas

Hehehe, det ska nog inte hända. Lyckligtvis så har jag två nyliberaler som kurskamrater och dessa göder minst sagt mitt klasshat ;-) Jag lär alltså hålla det i topptrim under min studietid. :D

2009-10-22 @ 19:41:23
Postat av: Nicklas Eriksson

Nyliberaler har en tendens att göra det. Det är egentligen en bra sak.

2009-10-23 @ 22:45:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0