Överlevde Auschwitz- kan knäckas av Försäkringskassan!

Miriam Landau (varning: Aftonbladetlänk!) överlevde förintelselägret i polska Auschwitz. För det har Tyskland givit henne skadestånd på 80000 kronor..

Nu vill den kära Försäkringskassan
i Sverige, för här bor Miriam och hennes man, räkna de pengarna som pension - och sänka hennes ersättning från Försäkringskassan.

Jag trodde att jag hade blivit förvånad över Försäkringskassan för sista gången när de började matcha medelålders utslitna albanska städerskor med fyra år i skolan och knappt någon svenska att tala om mot arbetsmarknaden för att "hitta jobb i någon butik" åt dem, men inte. Den kära myndigheten kan tydligen överraska ännu. Några åtgärder fick de inte, det vara bara ut och sök jobb.

Arbeit macht frei, Försäkringskassan. Visst är det så ni också ser på saken?

Försäkringskassan är inte
längre en statlig myndighet. De har blivit något annat. En institution där människor regelmässigt och systematiskt får sin värdighet kränkt.

Kommentarer
Postat av: Bahlool

Frågan är vad är lösningen? Folk väntar i kö och fler människor ska sparkas från försäkringskassan. Deras handläggare (de jag mött å mina vänners och släktingars vägran) är för byråkratiska och för kalla för ett sådant jobb.

Finns det nåt som kan lösa problemet?

2009-03-10 @ 21:33:11
URL: http://www.bahlool.se
Postat av: Calle

Groteskt. Finns det ingen människa kvar på Försäkringskassan, är det bara datorer som följer regler utan egen förmåga att fatta egna beslut?

2009-03-10 @ 21:43:32
Postat av: Nicklas Eriksson

Svaret är att lätta upp de jävla reglerna igen. Och NEJ, det är inte borgarna som infört reglerna, de fanns redan innan. Borgarna sa bara åt kassan att tolka dem bokstavligt.



Redan sossarna satte igång att ta folks värdighet ifrån dem för att ett antal sketna liberaler "inte ville vara med och betala". Visst, visst, man sätter åt ett antal fuskare som fuskar med flit och det är inte fel. De ska sättas åt. Problemet är alla de liv som Försäkringskassan förvandlar till tragedier genom sitt Gestaposätt att nagelfara dem, ifrågasätta dem och till sist sätta stämpeln "lögnare" i pannan på dem. Det blir inga produktiva människor av dem mer efter det.



Min stackars parkinsonsjuke far som är sjukpensionär fick ögonen på sig direkt. Och den dagen de ska "matcha honom" mot arbetsmarknaden går jag in på Försäkringskassan och gör mig olycklig för resten av livet.

2009-03-11 @ 06:07:24
Postat av: Bahlool

Ja jag har läst om fall där de menade att svårtcancersjuka ska iväg och söka jobb osv. Enligt undersökningar verkar dock flertalet svenskar vara nöjda med den politik som bedrevs av högern (sossarna banade vägen för dem såsom du sa) så det är mkt svårt att se ifall det blir någon ändring i den här politiken, tyvärr.

Jag själv har en mor som är inte så gammal men sliten så hon kan knappt gå, senaste 1.5 åren har jag tagit hand om henne nåt som börjar bli ekonomiskt svårt, för att jag inte kunde tolerera hur försäkringskassan och andra statliga organ behandlade henne. Så jag förstår dig helt och hållet med din far, det svider!!

2009-03-11 @ 08:12:11
URL: http://www.bahlool.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Bahlool, det beror nog på vilka du frågar. Frågar du de som mår bra så visst, de är kanske nöjda.

2009-03-11 @ 16:06:50
Postat av: Bahlool

Jag känner några som fuskar och de är 100% nöjda :P

2009-03-11 @ 18:13:09
URL: http://www.bahlool.se
Postat av: Rog

Helt offtopic detta, sorry Nicklas, har inte din mail. Men jag undrar om du har tid att skriva en liten artikel, eller ja snarare blogginlägg åt mig? Har en del yngre läsare, som inte förstått nyttan med facklig verksamhet eller styrkan i solidaritet. Skulle kunna klippa och klistra massa facklig trist info. Men jag gillar ditt språk. De tankar du har vill jag vara med att föra vidare. Finns tid eller intresse, maila mig. [email protected]

2009-03-11 @ 21:51:17
URL: http://blogghelvetet.se
Postat av: Catt

Låter hemskt men sedan tänkte jag till igen



En person som inte tjänat in så mycket pengar under arbetslivet får det den tjänat in + extra tillskott så att den kommer upp i garantipension. Det är mao en lägsta summa man garanteras.



Kommer det till pengar ska de först täcka det som staten betalat ut i mellanskillnad.



Fel? Fel i alla fall? Eller fel just för att det var ett skadestånd för lidandet i Auschwitz?



Jag frågar för min mor fick på sin tid det som kallades pensionstillskott eftersom hon inte hade jobbat in så mycket. Sedan kom det ett skadestånd från en process i USA på 1,5 miljoner. Ja, de betalar ju lite mer ... Hon fick då betala en slant, minns inte hur mycket, och fick inte längre något tillskott eftersom hon ju hade pengar som gjorde att hon klarade sitt uppehälle. Varken hon eller vi såg något konstigt i det.

2009-03-11 @ 23:16:49
Postat av: Serhat

Den nyliberala kapitalismen är ett dödligt gissel.

2009-03-12 @ 01:05:49
URL: http://serhatdaran.blogspot.com/
Postat av: Bahlool

Catt jag själv litar inte på pensionssystemet och försöker skaffa mig pengar jag kan leva av om jag blir så gammal men jag tror att det inte ska spela roll om din mor fick skadestånd eller ej. Det är som om hon hade vunnit på lotto, hon ska inte då få mindre pengar fö rdet..det är ju samma syn man har på barnbidrag, fattig som rik, får barnbidrag.

Nu är jag som sagt jätteosäker på systemet men det är så jag ser det.

2009-03-12 @ 01:32:58
URL: http://www.bahlool.se
Postat av: Nicklas Eriksson

"Kommer det till pengar ska de först täcka det som staten betalat ut i mellanskillnad. "



Fel. Inte just för Auschwitz utanför att kukarna på Försäkringskassan valt att tolka det tyska ordet "pension" på samma sätt som på svenska. De här pengarna är skadestånd, inget annat.



As är vad de är.



Som Bahlool skriver litar inte jag heller ett piss på pensionssystemet, jag fasar för att bli gammal i Sverige. Här är det bara rika som kan köpa sig en värdig ålderdom.

2009-03-12 @ 16:41:58
Postat av: Gabriel

Ett bevis på PK vänsterns utbredda antisemitism, skulle nog käre Svansbo säga...=)

2009-03-19 @ 22:13:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0