Men skärp dig, Lasse, eller!



När jag ser den här gubben ringer jag Lillhagen...

Lasse Kronér
och Håkan Hellström, av vilka jag ser upp till den senare och anser den förstnämnde vara en flane, tycker att Göteborgs stads välfunna förbud mot "gatumusikanterna" här i Göteborg påminner om tyskt trettiotal. Det märks att den gode Kronér inte är så värst historiekunnig. Och inte så kunnig i arbetsmiljölagstiftning heller.

Förbudet har inte kommit till för att stoppa gatumusikanter utan för att stoppa den psykiska belastning det innebär för butikspersonal att dag ut och dag in tvingas höra samma två melodier utan variation på en ostämd gitarr eller ett förbannat dragspel! Jag arbetar på en av de största arbetsplatserna i Nordstan just nu, och när jag går ut på frukostrasten står en gubbe och spelar "Besame mucho" på dragspel. Går jag ut på lunchen står han där och spelar "Besame mucho" på dragspel. När jag går från jobbet på eftermiddagen står han där och spelar "Besame mucho" på dragspel.

Jag håller på att törna på honom. Att springa fram och snitta hans jävla dragspelsbälg med mattkniv ter sig plötsligt som riktigt lockande! Och då jobbar ändå jag så att jag inte alls behöver konfronteras med hans vämjeliga dragspel mer än om jag själv skulle vilja! Lasse Kronér glömmer nog bort mitt i sina allegorier att han på den tiden han själv var gatumusikant kunde ta sin gitarr och dra när han tyckte att han spelat klart. Jag kanske skulle ta min gamla sjuhundrakronors resegitarr och åka ner till Onsala där han bor och ställa mig utanför hans kåk och lira "Fjäriln vingad" hela dagarna? Undrar om den gode smörgås-Lasse skulle få lite perspektiv på vilka dumheter han kläcker då?

Det han kallar ett förbud gäller dessutom inte dygnet runt utan bara några timmar om dagen. Så stäm ner, stäm ner, Lasse Kronér! Stäm ner, stäm ner, Lasse Kronér!

Kommentarer
Postat av: Jimmy Windeskog

Så din teori är att gatumusiker inte var tillåtna i Tyskland på 30-talet?

2009-06-29 @ 18:21:07
Postat av: Nicklas Eriksson

Nä, det är Lasses. Jag tycker att han fjantar sig.

2009-06-29 @ 19:31:19
Postat av: Gustav Landström

Det största problemet med gatumusikanter många iallafall är ju sociala problem, jag tror ändå man få göra en skillnad mellan de som gör det för att de vill sända ut kultur och de som är hänvisade dit av ekonomiska själ och det löser man ju inte med att förbjuda gatumusikanter.

2009-06-29 @ 22:11:18
Postat av: Eva-Marie

Hej

Förstår vad du menar. Mina föräldrar höll på att få spel av att höra på panflöjtspelande indianer som stod utanför deras affär och spelade här kommer Pippi Långstrump om och om igen.

vänligen,Eva-Marie

2009-06-29 @ 23:33:19
Postat av: Daniel

Jag kan göra dig sällskap och ta med mig en blockflöjt och spela två toner hela dagen utanför hans hus.

Det är ju inte ett totalförbud utan det är att man ska ha tillstånd vilket är bra.

Gatumusik är fint när det är folk som kan saken, men som dom där trumpetande rumänerna utanför centralen som uppenbarligen har lärt sig en låt till borde först gå en kurs i musikutövning innan dom får sitt tillstånd.

2009-06-30 @ 10:18:20
Postat av: Martin

Haha, jo gatumusikerna numera är inte folk som brinner för musik och som vill visa upp sin talang.



Det är folk som ofta är i en desperat situation, något som inte borgar för kvalitet. Här i Stockholm spelas det en hel del på pendeltågen och där har man fått se riktigt störiga "musikanter". En favorit var snubben som bara kunde en låt på dragspel, när han spelat den gick han runt i vagnen och uppträdde hotfullt med sin myntmugg och var påträngande emot tjejer. En annan favorit var mor och dotter som släpade på en bandare med förstärkare, där de spelade populära låtar som modern sedan sjöng falskt över i en dålig mikrofon.



Jag förstår att det är en desperat situation många av dessa lever i, en situation som inte löses med förbud, men deras situation löses inte långsiktigt med några kronor i en mugg.

2009-06-30 @ 10:41:29
Postat av: Jimmy Windeskog

Till och med i en så liten stad som där jag bor så blir dessa tiggare ett väldigt oangenämt inslag. Det tycker jag som bara behöver höra dem på sin höjd några minuter, jag hade nog fått begå självmord om jag skulle höra eländet flera timmar om dagen ett par gånger i veckan.

2009-06-30 @ 11:54:52
Postat av: Nicklas Eriksson

Fast det är ju inte något generellt förbud utan ska gälla mellan ett par klockslag varje dag.



Tro fan att det inte hjälper att förbjuda tiggare. Då drivs de till värre saker istället.



Bättre då att de får tigga rätt av utan att behöva tuta två toner i en flöjtjävel hela dagen.



Ja min gud, de där vasspipeblåsande indianerna! De har varit med sedan sekund ett i Göteborg för mig.

2009-06-30 @ 16:20:13
Postat av: Gustav

Jag skulle inte ha så stora problem med de vasspipeblåsande indianerna, om de inte alla envisades med att kompa sitt spel med "My heart will go on" ihop med samma pålagda syntslinga... Efter ett tag blir man lite trött, som du skrivit. ;)

2009-06-30 @ 18:54:26
Postat av: Nicklas Eriksson

Haha!



Eller kinesen som spelar elpiano och "underhåller" på uteserveringen som ligger ett kvarter från mig. Hans paradnummer är "Lady in red" med cheezigt plastreggaekomp och riktig sån reseledarröst! Flax att han bara spelar på helgerna!

2009-06-30 @ 21:20:58
Postat av: Daniel

Kan det inte finnas något progressivt i att trasproletariatet gör sig påminda hos hos vanliga proletärer? Angenämt är det ju inte, men det ska fan inte få finnas nåt trasproletariat.

2009-07-01 @ 17:01:06
Postat av: Nicklas Eriksson

Men Daniel, det äro ju borgerlighetens arbetskraftsreserv med hvilken de skrämma proletariatet till att icke kräfva för mycket å arbetet!



Jo självklart kan det finnas det. Men Kronér och hans pantade artistkollegor ser aldrig tanten som tutar två toner i blockflöjten varje dag i tretton timmar ändå.

2009-07-01 @ 22:06:02
Postat av: Daniel

Nej jag håller med dig om att det är störande. Varje dag på tuben i princip är det någon tiggare. Med eller utan musik. Vanligtvis har de någon lapp där de förklarar sin situation, oftast någon lemlästad släkting som behöver pengar till operation.

2009-07-02 @ 11:58:07
Postat av: Susanne

jag måste ju bara påpeka att människan som skrev inlägget bar ser ner på lasse och inte håkan som även han har del i det här, eller bortser man från hans åsikter för att han råkar göra bra musik?



visst är flöjttanten jobbig, men är det inte lite långt att gå med ett förbud.



och stackars dessa butiksbiträden som måste lyssna på den förbannade blandskivan som chefen slängt ihop med sådär en 5 låtar från rix fm toppen?

oavset om man har en dålig gatumusikant utanför butiken eller inte så måste man ändå lyssna på denna själlösa radio-skit.



tiggeri är ett faktiskt problem, men inte löser vi det såhär? nu får hemlösa övergå till att stjäla istället, hurra!



se till spritförbudet i sverige, hur gick det?? rent åt helvete! och vi ska kalla oss ett demokratiskt land?



ner med friheten! all makt åt tengil!

2009-07-09 @ 17:38:14
Postat av: Nicklas Eriksson

"jag måste ju bara påpeka att människan som skrev inlägget bar ser ner på lasse och inte håkan som även han har del i det här, eller bortser man från hans åsikter för att han råkar göra bra musik?"



Nej inte bara, han är gaisare också.



Susanne, fatta nu: det ÄR INTE ETT FÖRBUD. Det är bara inte tillåtet att spela hela tiden under office hours. Ta ett jobb i centrala stan själv och se hur kul det är innan du uttalar dig. Folk har varit sjukskrivna på grund av "Besa me Mucho" under nio timmar i sträck.



"tiggeri är ett faktiskt problem, men inte löser vi det såhär? nu får hemlösa övergå till att stjäla istället, hurra!"



Tror du att de kan leva på de ynka kronor de lyckas tuta ihop eller?



"se till spritförbudet i sverige, hur gick det?? rent åt helvete! och vi ska kalla oss ett demokratiskt land?"



Vilket spritförbud? Menar du Brattsystemet? Det var inget spritförbud.



"ner med friheten! all makt åt tengil!"



Eeh, okej, om du säger det så. Sluta med sagorna, jag tror inte de är bra för dig.

2009-07-09 @ 21:12:26
Postat av: pontus

Men de som verkligen är musikaliska och spelar seriöst både för att underhålla och tjärna ihop några kroner, ska man vara lika hård mot dom?



För det är ju väldigt stor skillnad på seriösa musikanter emot de som sitter med tamburin.

2010-01-06 @ 01:39:51
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja det ska man. Förbudet gäller bara en begränsad tid på dygnet i en begränsad del av stan, de kan stå någon annanstans under den tiden.

2010-01-07 @ 12:29:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0