Bara i Sverige!

Nicklas Thorén gör debut på Arbetarperspektiv idag! Varsågod, kamrat! Scenen är din!

Jag brukar sällan tycka att svensk polis gör något bra. Men när de för en gångs skull gör något skitbra, då blir de "prickade" av justitiekanslern!

Marie Oswaldson, som är tidigare polismästare i Göteborg ville inför Valborg effektivisera polisens arbete mot ungdomsfylleriet och gjorde något som jag anser vara mycket bra: hon tog fram en förenklad blankett för förverkande av alkohol för minderåriga (bara att det finns en sådan blankett visar ju hur skevt svensk politik är ute! Minderåriga ska inte ha alkohol och tar polisen alkohol ifrån dem så ska det ut i närmsta dagvattenbunn ögonaböj!) så att fältpoliserna skulle spara tid i Slottsskogen och Bältesspännarparken där hundratals berusar sig.

Det fick hon inte, för JK anser att pappa statens vanliga, skitlånga blankett ska fyllas i till punkt och pricka. Sånt här händer bara i Sverige! Det är ju på såna initiativ som Oswaldson tog som den så kallade Växjömodellen har blivit så framgångsrik när det gäller att mionska fyllan bland unga, minustolerans (det går knappt att prata om nolltolerans ens!) och spriten/ölet/vinet ut i en gatbrunn på påträffande! Undrar hur de kan arbeta där utan att få paragrafryttarna på JK på sig?

Marie Oswaldson, du är polis och har gjort något bra. Det är ta mig katten inte ofta det händer, så därför uppmärksammar vi det här idag!

Nicklas Thorén

Kommentarer
Postat av: Martin

När jag i min ungdom fick mina bärs beslagtagna så förutsatte jag att de hälldes ut utan vidare. När jag ett par månader senare fick ett brev där det stod att mina öl hade "förverkats". Även då tyckte jag att detta var osedvanligt korkat och larvigt byråkratiskt. Jag insåg då varför poliserna "tvingade"() folk att hälla ut sin sprit själva. Ett trick som faktiskt fungerar, det praktiska polisarbetet finner ibland vägar runt byråkratin.



(
) Tvång i de fall jag hörde var helt enkelt: En polisman säger med myndig stämma: Häll ut ölen!

Osv tills alla öl är slut. :)

2009-06-09 @ 21:10:32
Postat av: Nicklas Thorén

Det var som fan! Där ser man.

2009-06-09 @ 21:30:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0