Så kan det gå om inte haspen är på!

Såhär kan det gå om man inte har kollektivavtal som förbundet äger. Då kan lokala företrädare pressas så oerhört att de går med på frysta - som i det här fallet - eller sänkta löner. Nu ägde ju förbundet lönefrågan i avtalet så det blev aldrig något. När P1 Morgon skrek ut det häromdagen reagerade jag med ett lyft ögonbryn där jag satt vid gröten och tänkte "jaja, we´ll see about that we will".

Det låg nog nära till hands för gamla industrifackets verkstadsklubbs styrelse på Continental att gå med på sänkta löner. Och hade vi haft en sådan struktur att de lokala klubbarna fått gå med på lönesänkningar, ja då hade de kommit också. Det är det här borgarna, främst då Centern och deras galopperande ungdomsförbund i spetsen, menar med att det ska gå att anpassa avtalen lokalt.

För om de menar något annat, ja då är de opålästa bortom vett och sans eftersom de svenska avtalen går att böja och mecka med in absurdum i nästan varje sak för att passa den lokala strukturen på den arbetsplats där det används.

Centern vill helt enkelt att du som arbetar ska få välja mellan sänkt lön, sänkt lön, sänkt lön - och till sist stå där utförsäkrad och utan möjligheter att vidareutbilda dig när kunskaperna inte är tillräckliga eller när du tappar en fyrahundra kilos växellåda till en dragvolvo på axeln så att den går i flera hundra små fina benbitar (ja det hände en kille jag känner på Volvo. Han fick vidareutbildning och har varit i arbete sedan dess och har betalt tillbaka utbildningskostnaden till samhället med råge).

Det är faktiskt bättre att rörelser
som inte förmår konkurrera går i putten, men då får det ju satsas på nya arbeten också.

Tyvärr sviker sossarna mer och mer även på det här planet och tvekar på återställare vid en högst eventuell valvinst 2010 för att "det inte går". Palme hade gråtit om han sett vilket gäng som sitter och leder sossarna och LO idag.

Jag gör det redan.


Under strecket: jag rekommenderar Scoops senaste utgåva med temat "Att granska hatet". Rolig läsning!

Kommentarer
Postat av: JeanetteS

Jag skrev om huvudavtalsförhandligarna som pågår mellan svenskt näringsliv och LO idag på min blogg.

Vart har den diskussionen ägt rum.

Bland medlemmarna??

Knappast!



Vilka som styr och hur de styr. Jag vet att jag blir mörkrädd iaf!

2009-01-15 @ 23:29:47
URL: http://www.jeanettestojic.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0