Ny Martin Ingvar äntrar scenen?

Nu görs ånyo attacker på kampsporter från en hjärnforskare. Den här gången heter han Nicklas Marklund. Har aldrig hört talas om honom förut, det brukar vara Martin Ingvar som låter sitt hat mot sporter där man rör vid varandra välla ut.

Anyway, den här gökens tes är alltså att Ingos demenssjukdom var ett resultat av boxningen. Kan så vara, men det vet varken han, jag eller någon annan säkert. Det är även helt obstridbart att boxning - särskilt proffsboxning - ger skador på hjärnan.

Men det gör ishockey också, minst sagt. Amerikansk "fotboll". Rugby. För den sakens skull kan du få ett stenhårt skott i skallen på en fotbollsplan och dö direkt om det vill sig illa. Jag minns hur GAIS L-G Carlstrand fick en svår skallskada sedan han trillat i en nickduell i början på 2000-talet. Fältritt är direkt livsfarligt med dödsfall varje år...

I slutet av artikeln skriver han om hur illa det är att "Tyvärr verkar ännu värre avarter av kampsporter som tillåter sparkar mot huvudet bli allt populärare och kan följas i många TV-kanaler på bästa sändningstid. I vilken omfattning dessa andra kampsporter, exempelvis kickboxning och K1, leder till hjärnskador är idag inte känt men naturligtvis är det mycket troligt att så är fallet.".

Det märks att hans ämne är hjärnan och inte kampsporter. Jag har utövat olika former av kamparter och sporter sedan jag var femton år. Den värsta skada jag har fått under den tiden har varit något näsblod, en fläskläpp samt en liten flisa borta från en tand. Han har förmodligen inte en aning om hur svårt det är att sparka någon i skallen (förutsatt att personen står upp då)! Det är inte lätt någonstans! Kickboxningen fick införa en regel om minst åtta sparkar i varje rond på nittiotalet. Varför? Jo för att boxarna boxades med händerna eftersom det är mycket lättare. Arten jag tränar just nu är kyokushinkai karate, en ganska hård och fysisk form av arten som brukar kalla sig "the strongest karate". Väldigt tävlingsinriktad med fullkontakt (utom slag mot ansiktet) som regel. Skulle säga att de vanligaste träffarna är låren samt slag mot mage/bröst. Man kanske sätter en jodan-träff halvhårt var tredje månad? Och de träffarna är som en ganska bra högerkrok ungefär.

Jo jag har tränat boxning också. Nicklas Marklund, och alla andra hjärnforskare, borde vara jävligt glada ju fler arter det kommer där man sparkar mot huvudet istället för att slå.

Kommentarer
Postat av: Gustav

Den där studien som killen pratar om, från Göteborg, duger nog inte så värst bra som underlag för generella bedömningar. Om jag tittat på rätt studie har de testat endast 14 st amatörboxare, vilket faller rätt långt under minimiantalet som behövs för att dra några klara slutsatser. Visst är det en indikation som man skall ha i minne, men inget man kan gå ut och slå i stora gong-gongen över.



Dessutom visste man nog redan innan att det inte var nyttigt att gå runt och ta smällar i huvudet hur som helst. Det är ju en medveten risk för de utövande, precis som det är en medveten risk för allvarliga skador i alla kontaktidrotter på hög såväl som låg nivå. Nu har jag inte orkat leta efter mer artiklar, men jag har för mig att det avgörande för boxningens risker är att många går runt i en hel karriär och tar emot upprepade smällar mot huvudet i varje match, rond ut och rond in. Det skulle då vara det mest skadliga och inte den enstaka knockouten. Där kan man jämföra med såväl karate av olika slag som K1, kickboxning, UFC med mera. Det är sällan som matcherna ser ut på det viset där, det blir nästan aldrig långa utnötningskrig med oräkneliga träffar i skallen.



Låter på det hela taget som ännu en moralist, som ogillar kampidrott för att det är just kamp inblandad och inte "bara" fula tacklingar eller olycksfall...

2009-02-02 @ 19:55:24
Postat av: Nicklas Eriksson

Nej jag tror också att det är nötningen, träning ut, träning in, sparring ut, sparring in som är det skadliga.



Nej verkligen inte, i tävlingarna du nämner är det ju också mycket sparkar mot benen och kroppen samt slag mot kroppen.



Japp, jag tror också att han är moralist.

2009-02-02 @ 20:08:15
Postat av: Per

_2636.aspx" rel="nofollow">http://www.sankterik.se/templates/Page_2636.aspx



Detta pratas det ju verkligen mycket om. Det är bra att folk rör på sig, e viss mängd skador får man räkna med.

2009-02-02 @ 23:20:03
Postat av: Robin

Han är bara en moralist i mängden. Det är många som gapar om skadorna i kampidrotten inte minst försäkringsbolagen. Tex de flesta barnförsäkringar gäller inte idag om en skada uppkommer på en träning med någon form av kampidrott.

Har tränat budo/kampidrott i 20 år och har inte upplevt att det skulle vara mer skador i kampidrotten än någon annan idrott.

Kan ha med att kampidrotten lär ut hur man undviker skador.

Skall väll erkänna att jag själv har råkat ut för lite skador men när fotboll, ishocky och innebandy spelare säger att de har råkat ut för liknanda skador så förstår jag inte diskutionen.

De här kampidrotts motstondarna kanske skulle ta sig en titt på motorcross och liknande sporter och deras skador sen kan vi snacka kampidrottsskador.

2009-02-03 @ 07:25:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0