Maud Olofsson visar att hennes anhängare har rätt på i alla fall en punkt.
"Nämen, hur kan folk bli så arga?"
Nej, jag kräver inte att alla ministrar ska ha antingen minst en master eller en köpt sådan som Sven-Otto "Fairfax" Littorin eller bara ha studerat lite grann på universitet men aldrig slutfört något som Carl Bildt (han har ingen examen registrerad i LADOK i alla fall), men att i alla fall ha grundläggande kunskap om hur världen fungerar innan man tillträder ett så viktigt ämbete borde vara ett krav. Den kunskapen får man inte i de skyddade verkstäder som Maud Olofsson har växt upp i.
Den enda merit som hon har från arbetslivet är att vara ännu en i den dumdryga raden av partiombudsmän, en art som borde beläggas med starka restriktioner för utbredning. Dessutom han hon med att vara (och det här är hårresande!) vd för Hushållningssällskapet i Västerbotten!!! Och "sakkunnig" hos Börje Hörnlund, för er som minns honom. Och en sån får gå rätt in i rollen som Näringsminster och vice jävla Statsminister! Helt otroligt. Och sorgligt för Sverige.
Nu när Maud Olofsson på ett sorgligt sätt illiustrerat hur lite hon kan och begriper när hon gav sig in i SAAB-affären är de som tjafsade om okunniga sosseministrar på ett klädsamt sätt jävligt tysta, för alla inser ju att det är till stor del tack vare Maud "spruckna gummit" Olofssons extremt stora käft och nedpratande av värdet på företaget som GM inte hittade en kompetent köpare till SAAB, och därmed kan vi i Västra Götaland få upp till 8000 arbetslösa - till! Tack för den smockan, jävla regering!
Det underliga är inte att 4H-gården som akllas regering i Rosenbad inte leder med 10-0 som den alltmer demente och förvirrade skenmunken och ex-maoisten Göran Skytte kacklar om i sin ledare, utan att Rosenbad står kvar än och inte har bränts till grunden av förbannade svenskar. Vilket blir nästa företag/myndighet/institution att störtas med hjälp av dessa satans klåpare till okunniga borgare?
Mig veterligen har Sahlin(S) aldrig arbetat som bilmontör så hur stor är hennes kompetens i fordonsindustrin? Jävla Kärring och fifflare!
Sa jag att a) Sahlins kompetens är större någonstans, eller b) att jag gillar sossarna, Barbro lella?
Du bevisar ju med ypperlig tydlighet att du själv saknar ens den minsta grundläggande utbildning själv, när du likt en struts med huvudet i sanden beskyller Maud Olofsson för GM-ägda SAAB's avveckling.
SAAB har visat röda siffror i ett decennium.
Jag tror nog att det är ett faktum som väger rätt tungt i arbetet att hitta en ny ägare.
Skulle du själv vilja köpa ett företag som gått med förlust i 20 år för 10miljarder?
Det är tråkigt att det blev som det blev, men de enda man kan skylla på i detta läge är GM.
Man måste producera bilar som folk vill köpa, det är liksom självförklarande.
"Du bevisar ju med ypperlig tydlighet att du själv saknar ens den minsta grundläggande utbildning själv"
Fullt möjligt, men jag är tillräckligt duktig på svenska för att se att du har gjort ett rejält skrivfel i den här meningen. Dessutom är du inte tillräckligt kunnig i svenska för att se att jag bara delvis lägger det på henne. Eller också vill du bara att jag ska tycka det du tror att jag tycker.
Nejdå inte är jag helt okunnig om ekonomi. Det är inte kommunister. En gång för ett par år sedan befann jag mig i en debatt med en (rätt känd) nyliberal som efteråt sa att det alltid är kul att diskutera ekonomi med rödingar eftersom vi förstår den så bra, även om han givetvis inte höll med mig.
Jag har läst kanske sammanlagt 15 KY-poäng i olika ekonomiformer från företagsekonomi till nationalekonomi med VG i alla ämnena som rörde ekonomi.
Problemet, och det som kapitalisternas fanclub inte för död och pina vill ska diskuteras, är ju det faktum att SAAB har gått med förlust. Dock inte med minus, och det är två skilda saker. Varje år har de fått in sina utgifter så att de har gått jämnt upp och dessutom en liten vinst. Det är bara det att den vinsten inte har varit tillräckligt stor i en ekonomi som varje år måste överträffa sig själv.
Man kommer till sist till vägs ände i ett sådant system, det är liksom självförklarande.
"Problemet, och det som kapitalisternas fanclub inte för död och pina vill ska diskuteras, är ju det faktum att SAAB har gått med förlust. Dock inte med minus, och det är två skilda saker. Varje år har de fått in sina utgifter så att de har gått jämnt upp och dessutom en liten vinst. Det är bara det att den vinsten inte har varit tillräckligt stor i en ekonomi som varje år måste överträffa sig själv."
Låter som en helt ny företagsekonomisk teori.
Ägare i alla privata bolag kräver någon form av avkastning på de pengar som de investerar. Det är inget konstigare än att du vill ha så bra ränta som möjligt från banken du har dina pengar i. Skillnaden är att den som investerar pengar i ett bolag alltid tar en risk att förlora allt, en risk du inte tar om du sätter in pengar på banken.
SAAB har av flera anledningar inte kunnat ge ägarna denna avkastning på mycket länge. Varför skulle någon slänga in pengar i ett bolag utan att få något tillbaka och dessutom riskera att förlora alltihop? Oavsett om det rör sig om privata eller statliga pengar.
"Låter som en helt ny företagsekonomisk teori."
Bara för de som har tillbringat halva livet på Handels, vi andra har vetat om det hela tiden. Hur ska man annars kunna driva ett företag längre än någon vecka efter att sista kronan är uttagen ur de redan soliditetsmässiga katastrofföretagen och inga nya kommer in längre..?
"Skillnaden är att den som investerar pengar i ett bolag alltid tar en risk att förlora allt, en risk du inte tar om du sätter in pengar på banken."
Visst. Säg det till de som satte in pengar på Swedbank i Baltikum.
"Varför skulle någon slänga in pengar i ett bolag utan att få något tillbaka och dessutom riskera att förlora alltihop?"
Nu säger jag inte att det per automatik ÄR så, men för att alternativet skulle kunna vara så mycket dyrare.
Huh? Termerna minus och plus ser man för övrigt inte så ofta i en årsredovisning. Frågan var väl om SAAB varit ett lönsamt bolag, vilket de inte har varit. Det är bara att konstatera i princip ingen seriös aktör vill riskera sina pengar och köpa det.
"Visst. Säg det till de som satte in pengar på Swedbank i Baltikum."
Du kan säkert komma med exempel från Kongo också, men i mitt exempel utgår jag från Sverige där vi har en statlig insättningsgaranti på 500.000 kr. Förstår du principen då?
Naturligtvis förstår jag principen, men en lag kan tas bort med ett pennstreck, du vet. Här rör det sig om en (från början) helsvensk bank i ett av våra närmaste grannländer. Din princip är ytterligt skör.
Vi är inte oense om att ingen vill ha SAAB, du vet. Men vad du kallar lönsamt och vad jag kallar lönsamt verkar vara två skilda saker. Kadaverkapitalismen mer eller mindre på egen hand stjälper ett bolag som inte varje år gör större vinst än det gjorde året innan, och SAAB är ett exempel på det. Hade det inte funnits en krona att ta ut i vinst så hade det inte gått att driva i en full vecka efter att sista kronan varit slut.
Föreslår då att Nicklas - och alla andra som vill att SAAB skall leva - går ihop och köper upp detta fantastiska bolag. Så kan ni driva företaget med den lönsamhet som ni tycker fungerar bäst...
Vi andra väntar med spänning på vilka nya företag och arbetstillfällen som kommer i kölvattnet av SAABs nedläggning...
Gryningsräd: antingen läser du vad jag har skrivit och slutar lägga ord i min mun eller så kan du låta bli att skriva, deal?
Även om jag hade velat att SAAB skulle fortsätta tillverka bilar, tror du att min lön på under 20 papp i månaden hade varit mer än en fis i rymden på ett sånt företag?