D får som han vill!




Inte så farligt som det kanske ser ut

Signaturen "D" bad i kommentarsfältet till förra postningen om en kommentar angående hur jag ställer mig till mediadrevet mot MMA (Mixed Martial Arts) som har varit på senaste tiden. Jag personligen har mest hört kristna halvfnoskiga tanter från SmålandRing P1 som har hetsat mot det, det var tydligen någon slags granskning på TV som föranlett dessa vanligtvis fromma bibelsvingare att ta upp kampen mot något nytt, även om företeelsen inte är ny.

"D" skriver att han vill ha en kommentar utifrån min status som boxare och "pyjamasfighter" som jag så snällt får heta. Jag plockar ju lite grann med kyokushin-karate och boxning. Som kampsportare överhuvudtaget anser jag att hets mot en kampstil är hets mot alla. Lyckas smålandslallarna få bort MMA ger de sig snart efter nästa hatobjekt (ungefär som nassarna, vilka tror de att de ger sig på efter att de fått igenom sin vilja?). Och som vanligt tror jag nog att fulmedia har lyckats klippa in bilder från de absolut mest ojämna matcher de kunnat hitta till det programmet som tokflundrorna i Smålands Jerusalem bellat in.

Boxning, också amatörboxning, innehåller betydligt fler tekniker mot huvudet än vad MMA gör (jag tror jag vill minnas att åtta tekniker av tio går mot skallen i boxning, även om alla såklart inte träffar) och skadar nog betydligt mer. Detta tror jag utan att veta.

MMA är ju till stor del brottning, och det ger ju inte några huvudskador (om man inte räknar blomkålsöron, ha ha).

Karate, även den hårda stil som jag kör, innehåller inga handtekniker mot huvudet av den enkla anledning att vi tycker det är onödigt att slå varann i ansiktet utan handskar, och det är oavsett vad folk tror, dyngsvårt att sparka någon av lika längd eller högre så hårt i huvudet att det motsvarar impacten av en väl landad högerkrok. Jag tror nog till och med att en fotbollsspelare i de högre divisionerna är med om mer och hårdare våld mot skallen när han nickar än vad de flesta MMA-fighters får under ett år förutsatt att de går mot jämna motståndare då såklart.

Men "D" lägger också
ett klassperspektiv (han hade inte varit "D" annars;). Han tror att de som förfasar sig gör det för att man inte gillar hur arbetarklassen beter sig i och med att de flesta fighters är arbetarklass. Det är en analys som jag inte kan slå hål på, hur jag än vrider på den. Våra tre toppfighters på klubben arbetar som innertaksmontör samt hiss-och rulltrappereparatör och frisör, och killarna och tjerna på boxningsklubben är hardcore trasproletariat de flesta av dem.

Det räcker ju bara att lyssna på rikingen Promoes föraktfulla låt "Svenne Banan" för att inse att mellanskiktet inte bara tar avstånd, utan även direkt klasshatar mot arbetarklassen. Men jag kan inte kommentera utifrån något som jag inte har upplevt. De kristna stollarna i Småland, Hulda och Beda eller vad de nu hette, är säkert två rara tanter som har arbetat på någon fabrik eller som lågstadielärare i hela sina liv, klart arbetarklass de med, men fångade i ett feltänk som lurats på dem av kyrkan.

Fast "D" har säkert rätt. Och det har nog faktiskt "It´s automagical" också, som inte tror att det är liberaler som vill förbjuda kontaktsporter, de brukar inte ha nåt emot att arbetargrabbar pucklar på varandra. Det är snarare deras konservativa vänner som är ute med förbudshåven när den signalen går. Jag vet att det finns ett rätt stort antal förbudsivrare bland sossar också. Broderskapare, de flesta. Hmm. Jaja.

Var det bra så "D"? Det kanske inte var så mycket till analys, men som sagt så vet jag inte hela bakgrunden till hur detta bråket uppstod. Jag är heller inte så intresserad av MMA, mitt fokus ligger på stående fighting.

Kort sagt: så länge MMA sköts och tävlingarna hålls seriösa så tror inte jag att det är farligare än amatörboxning. De småländska tanterna har inte en aning om hur mycket beating en vältränad kropp kan ta, och som sagt, så mycket tekniker mot skallen är det inte.


Kommentarer
Postat av: D

Tackar tackar, inte varje dag man får ett inlägg dedikerat. ;)

Men jag tror du har rätt i mycket, det här är framförallt den bildade medelklassens hat mot arbetarklassen, hetsarna har ju mest varit läkare och journalister. Eller ja läkare och läkare, en kirurg och hans polare på karolinska.

Sen verkar det vara en generationsfråga också, du hittar ju få människor under 40 som kritiserar MMA.



Sen vill jag tillägga att du har ju ett par stycken från karaten i MMA, 2 bältes hållare i from av Lyoto Machida och GSP men det visste du säkert redanm. Sen har vi ju den sköna holländska galningen Bas Rutten som kört just kyokushin precis som du.

Dom roligaste MMA matcherna är ju dom som är stående, ett freak of nature som Anderson Silva kan ju alla kampsportsintresserade inte annat än tycka om.

2009-12-03 @ 23:18:51
Postat av: It's automagical

En annan grej jag tänkte på..

Proffsboxning har ju varit förbjudit sedan urminnes tider i Sverige, men det rev ju alliansen upp 2007. Det känns ju som nåt som talar mot att det skulle varit ett hat mot arbetarklassen.

2009-12-04 @ 01:42:06
URL: http://automagicalmarkets.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Nej, helt riktigt. Det finns någon mer snubbe som börjat i kyokushin och fortsatt till ashihara med, men minns inte vad han heter. Stående MMA är helt okej, men jag tycker det blir trist när de kommer ner i sub. Förstår inte grejen helt enkelt.



Att proffsboxning först förbjöds hade inget med skaderisk eller inte att göra utan var helt på grund av att man såg att vissa gjorde sig grova pengar på det, på utnyttjandet av arbetarklasskillar som inte hade annat val än att fightas. Det är samma sak idag.

2009-12-04 @ 05:31:00
Postat av: Tiger

Är man inte vänster så spelar det inte någon roll vad man tycker om MMA. Det blir ändå alltid fel.



Antingen är emot MMA och då heter det att motståndet handlar om den "bildade medelklassens hat mot arbetarklassen" eftersom

"hetsarna har ju mest varit läkare och journalister".



Eller så är man för och då heter det att man "inte ha nåt emot att arbetargrabbar pucklar på varandra".



Även om jag skulle vilja så skulle jag alltså inte kunna hamna på rätt sida i den här frågan i era ögon? :-)

2009-12-04 @ 12:58:57
Postat av: Johannes

Jag håller med dig. Personligen så är jag inte alls förtjust i kampsport men så länge det hålls seriöst, så är det ju inga problem.



PS. Ifall du undrar över en konstig och ny adress (johannesc.wordpress.com) så har jag bytt bloggplattform till det lite mer kompletta men ack så komplicerade wordpress.

2009-12-04 @ 15:13:09
URL: http://johannesc.wordpress.com/
Postat av: Nicklas Eriksson

Tiger, du kanske skulle börja träna? En liberal som faktiskt äntrade ringen/mattan vore ju faktiskt

roligt och skulle ställa oss i skam.



Johannes, har funderat på att byta verktyg också, men jag är ändå lite fäst vid det här, och om det är komplicerat tappar jag bara lusten. Ändrar din länk.

2009-12-04 @ 19:30:25
Postat av: Tiger

Nicklas, nu misstänker jag att du egentligen vet noll och intet om min träning. Faktum är att jag har tränat just MMA, även om det kallades shootfighting på den tiden.



Jag vet två libertarianer/nyliberaler (ja, inte socialliberaler) som tävlat i MMA respektive BJJ och ännu fler som tränar.



Min poäng hade dock inte med detta att göra utan det faktum att oavsett vad jag tycker om MMA så blir det fel, enligt ditt och D:s resonemang, eftersom jag är liberal. Det var det jag tyckte var lite lustigt. Ska det vara tillåtet är det för att jag finner någon sorts njutning i att se arbetargrabbar puckla på varandra, vill jag att det ska vara förbjudet är det på grund av någon sorts hat mot arbetarklassen (som D uttryckte det).



Nu tycker jag att det ska vara tillåtet, vilket jag noterade att du också gissade var en ståndpunkt liberaler skulle landa i. De som var emot var ju konservativa och kristna(!) tanter. :-)



Det vore för en gångs skull lite roligt om vi kunde förenas i en gemensam åsikt om att det är upp till individen att efter eget huvud besluta vad han eller hon vill göra med sin kropp. I alla fall i det här fallet.

2009-12-04 @ 19:51:47
Postat av: Johannes

Nicklas, man lär sig rätt snabbt dock måste jag säga. Det enda som är lite komplicerat (för mig) är det där med html koder, dvs ifall man har bloggen registrerad på olika bloggsidor tex bloggportalen och ska klistra in just det märket för att mäta besökare. Det har jag inte riktigt kommit underfun med ännu;). Sedan är det förstås så att blogg.se är grymt lättanvänt och väldigt pedagogiskt, så var väl lite fäst jag oxå. Dock kände jag att wordpress var på nåt sätt ett mer komplett verktyg. Jag får prova ett tag och se hur det fungerar helt enkelt.



Ta bort det här inlägget. Gick fasligt OT nu.

2009-12-04 @ 20:25:05
URL: http://johannesc.wordpress.com/
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja, hur FAN skulle jag kunna veta om du samlar frimärken eller tränar brassejutsu? Kallar man sig bara "Tiger" är det rätt svårt att veta något om en person, eller hur? Varför slutade du?



Du har bara med mig så långt som att det ska vara tillåtet så länge du inte riskerar allvarliga skador. Då ska någon annan (läkaren) bestämma vad du ska få göra med din egen kropp.



Varför utropstecknet efter "kristna"? De två damer jag hörde förfasa sig på Ring P1 sade sig vara just detta.

2009-12-04 @ 22:55:31
Postat av: Tiger

För tydlighetens skulle så heter jag Kristian Tiger. Jag trodde att det hade framkommit tidigare under våra samtal. Jag tror dock inte att det heller ger dig nog med information om mina träningsvanor. Tyckte mest att din kommentar "du kanske ska börja träna" utgick från att jag inte gjorde det.



Jag slutade främst för att mina knän tog stryk, men i jag tror att det egentligen berodde på löpningen jag höll på med parallellt. När jag sedan varit borta från den träningen så blev det en prioriteringsfråga. Men jag funderar på att ta upp det igen. Det är en väldigt rolig träningsform.



Att du av alla tycker att en person ur den övre medelklassen (en läkare) ska bestämma vad du och jag gör med våra kroppar är lite förvånande. Hade snarare förväntat mig att du skulle tycka att det vore något man kom överens om gemensamt i samhället.



När man gemensamt finansierar sjukvård så har man ju ett intresse av att folk lever hälsosamt. Därför vill man gärna ha synpunkter och bestämma över andras livsstil. Egentligen, om man ska titta på vilka effekter olika verksamheter har, så borde man med den logiken införa restriktioner och förbud inom områden som ridning, dykning, motorcykelåkning och handboll snarare än MMA.



Det trista med detta är ju att den enskildes rätt att leva ut sina egna drömmar och intressen kraftigt beskärs om den gemensamma strävan efter "säkerhet" går för långt.



Utropstecknet efter "kristna" placerade jag där eftersom jag inte tror att förbudsivrande när det gäller MMA är speciellt mycket vanligare hos just kristna, vare sig broderskapare eller andra. Men var tanterna hos Ring P1 (vilket jobbigt program!) just kristna så var de väl det.

2009-12-05 @ 08:41:02
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja, men det är ju en del av charmen med Ring P1! "Ett program för rättshaverister och kadaverpensionärer" som en kompis uttryckte det!



Saken är den att massan kanppast har kompetens att avgöra om en boxare ska tillåtas starta eller inte, och jag vill ha mina boxare levande och så skadefria som möjligt. Läkare behöver inte alls vara övre medelklass, det är inte bara lön och utbildningsnivå som avgör den saken, men det är ett sidospår. Jag tror knappast att det är vanligt att folks drömmar beskärs om en boxare med ett aneurysm i hjärnan hindras från att gå upp. Visst, tråkigt för denne om han hade drömt om att få dö i ringen då, men det kan jag leva med.



Jag tror också att dina knän hade mer att göra med din löpning, särskilt om du sprang mycket på asfalt. Men om man kör mycket sparkträning där man varje gång trampar igenom sparken så kan det slita rejält på knäna, liksom slag i särskilt karate och ju-jutsu där man snärtar ut armbågen hårt.



Ja, det stämmer. Jag har kört någon form av kontaktkampsport i tjugo av mina trettiofem år, och jag är nog en av de som har minst problem med vader, knän, fotleder, höfter eller rygg bland alla hockey- fotbolls och handbollsspelare:) i ridsport är det väl inte SÅ vanligt med småskador, men desto vanligare att man faktiskt DÖR under speciellt fälttävlan!=O



Tycker helt klart att du ska börja igen! Det är så jävla kul med kamp!

2009-12-05 @ 11:58:14
Postat av: Gustav

För egen del tycker jag att en av de roliga delarna av kampsport är just den att man kämpar på lika villkor; Ute på mattan spelar det ingen roll vad för bakgrund man har, då är det bara du och din motståndare som existerar. Och efter ett bra träningspass är man oftast goda vänner, oavsett vad för åsikter man hyser annars. Inte för att jag är den som är särskilt fientlig oavsett vad någon tycker, men det märks särskilt i sådana sammanhang.



Jag är ännu en av de här som hållit på och sedan lagt av, men som känner impulsen att dra igång igen. Om det nu blir muay thai eller BJJ/MMA när inspirationen återkommer får tiden utvisa, men alla stilarna ligger väl någorlunda nära till hands.

2009-12-06 @ 05:00:19
Postat av: Nicklas Eriksson

Kör hårt Gustav. Alla kampstilar tjänar på att fler tränar seriöst. Jag personligen inleder satsningen mot gult bälte (så att jag slipper vit gi och blått bälte...) i januari 2010!

2009-12-06 @ 09:37:12
Postat av: Tiger

Nicklas, det är två saker som du skrev som jag blev lite förvånad över.



Att "massan" inte har kompetens att avgöra huruvida man ska få boxas utan att detta istället bör överlåtas till experter. Den uppfattning som jag trodde var vanligast hos vänstern var att sådant skulle beslutas av "massans" valda ombud, trots eventuella brister i kunskap.



Att läkare inte "behöver" tillhöra den övre medelklassen stämmer väl kanske, men det är väl ändå så i de allra flesta fall? Och vad utöver utbildningsnivå och inkomst är avgörande för klasstillhörighet? Efternamn? Åsikter?

2009-12-08 @ 15:22:08
Postat av: Nicklas Eriksson

"Att "massan" inte har kompetens att avgöra huruvida man ska få boxas utan att detta istället bör överlåtas till experter."



Att du inte begriper att jag menar en enskild boxare här förvånar MIG lite. Vad har folkflertalet att göra med huruvida en boxare inte ska upp i en ring trots att han vill det att göra?



"Att läkare inte "behöver" tillhöra den övre medelklassen stämmer väl kanske, men det är väl ändå så i de allra flesta fall? Och vad utöver utbildningsnivå och inkomst är avgörande för klasstillhörighet? Efternamn? Åsikter?"



Jo, säkerligen. Klasstillhörighet bestäms till stor del av din makt över din egen arbetssituation, vad du får behålla av överskottet av produktionsresultatet och hur du har det på arbetet överhuvudtaget. Åsikter säger inte mycket alls.



Min svärfar arbetar som lärare på ett universitet i landet och de har precis inget att säga till om om sin situation. Ett fack som knappt är värt namnet och en i stort sett tyrannisk ledning som tvingar på dem mer och mer och mer att göra (kanske tack vare nästan 100 miljarder i skattesänkningar..?). Han har väl kanske tiotusen mer än jag i månaden trots åtta år på universitet själv. Klass..?



Vi som säljer tid i form av arbete och tjänster tillhör samma klass, de producerande. Sen att vissa (som Marx benämnde "mellanskikt" men som inte har rätt bäring idag i Sverige, inte vill inse det orkar jag faktiskt inte göra något åt då det det dels finns andra som gör det bättre och att organisationen och medvetenheten i det som han benämnde som "arbetarklass" håller på att skakas sönder totalt av fagra löften och "Bandit Rock Radio". Bättre att lägga kraften där.

2009-12-09 @ 16:34:41
Postat av: Fredrik Lindholm

"i ridsport är det väl inte SÅ vanligt med småskador, men desto vanligare att man faktiskt DÖR under speciellt fälttävlan!=O"



Med det viktiga tillägget att när någon faktiskt gör det så är attityden mera "det var tragiskt, men vi stänger inte butiken för det".

2010-04-17 @ 09:21:36
Postat av: Nicklas Eriksson

Jo precis.

2010-04-17 @ 11:12:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0