En stad, och ett samhälle, i förändring

Göteborg förändras, precis som samhället gör i övrigt. Och världen också. Om det är till det sämre eller till det bättre är det bara vi människor som kan avgöra.

Jag gick till jobbet i veckan nu, långt innan klockan sex på morgonen. De enda som var vakna förutom vi serviceråttor som kryper upp och ut ur alla möjliga spårvagnar och bussar på väg mot packhus, höglager och lastkajer var ett galet packat och gapigt grabbgäng som stod och förde ett helvetes liv i Brunnsparken. Åh, och givetvis de enda som börjar jobba innan oss, Gatukontoret och Park och Natur. De omtalade byggarbetarna och hantverkarna har just satt på kaffet när vi äntrar truck, städvagn eller sopbil.

När jag gick förbi gatukorsningen Norra Hamngatan - Nils Ericssons gata lade jag märke till en solreflex mot något i den tidiga morgonens gråa ljus och jag tittade upp. Där, på gaveln av det nu ombyggda huset som hyser ett av alla hotell som ligger Innanför Vallgraven, såg jag något som gjorde att jag var tvungen att ta upp kameran. Ställt i relation till det som denna post inleds med tycker jag att bilden är mycket talande. När jag flyttade till Göteborg för snart femton år sedan stod där en helgonbild. En vanlig syn i Rom, Marseille, Split eller till och med München. Numera, en förgylld fasces.




Fordom en helgonbild. Numera något helt annat.

Kommentarer
Postat av: Bahlool

fel ställe att kommentera på men läste han mxps skitblogg..att det finns såna människor, vuxna, "troende" kristna som tror på Israel och Israels fördrivningar och folkmord är sjukt.

Jag får besök av islamofober hela tiden och 99% av tiden, när de länkar, så är det länkar till sionister/proisraeler..de verkar tro att när de sprider hat och avsky för islam, så vinner Israel på det...

2009-08-08 @ 02:47:51
URL: http://www.bahlool.se
Postat av: Skaraborgarn

Hmmm tecken i tiden minsann.

2009-08-09 @ 16:03:28
Postat av: Nicklas Eriksson

Skaraborgarn, visst är det?



Bahlool, du har rätt i att det är fel ställe. Jag vet att du är religiös, och det accepterar och respekterar jag, men du pratar med en som vill avskaffa all organiserad religion och anser det vara liktydigt med att spotta när en svart katt går över gatan.



Skrock och vidskepelse med andra ord.

2009-08-09 @ 17:49:31
Postat av: göran

Nicklas en (stor och avslöjande) logisk kullerbytta i ditt sista inlägg.

2009-08-29 @ 01:27:18
Postat av: Nicklas Eriksson

Jaha, kan farbror Göran vara så in i helvete snäll och förklara vad den består i då?

2009-08-30 @ 12:22:19
Postat av: göran

Ja det kunde jag väl göra, men om jag måste förklara det som borde vara uppenbart för dig, kommer du bli som en retad terrier vilket inte leder till något.

Insikten kommer med åren får jag hoppas.

2009-08-30 @ 16:03:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0