Svenskens Fritzl-kärlek till alkohol går mig på nerverna.

Om främmande makt skulle få för sig att vilja erövra Sverige skulle ingen kväll passa bättre än just denna, Valborgsmässoafton 2009. Det är 22 grader varmt klockan kvart i sju och folkpromillen kommer nog, innan kvällen är över, att ligga någonstans runt 2.2.

Svensken blir i kväll
så full att knappt en enda utom några finniga livgardister med tvångskommendering skulle infinna sig till rikets försvar om ryssen kom. Redan vid sex när jag var ute med hunden var uteserveringarna smockade med folk på väg in i dimman. Det exklusiva franska caféet (där ingen talar franska) var nästan tomt, men sunkpizzerians uteservering var knökad. Alkohol!

De som inte satt
på pizzerians däck halvlåg på ett härligt festivalromerskt dekadent sätt i Gubberoparken med en engångsgrill, i färd med att förstöra det spirande vårgräset, ivrigt glufsandes i sig halvfabrikat. Med åtminstone en bag-in-box chilenskt vin. Vissa sällskap per person. Ett par låg redan avdäckade.

Staffen gjorde naturbehoven
och på väg tillbaka hem noterade jag att i stort sett alla tonåringar hade lila kassar eller klirrande ryggsäckar. Men det kunde man ju bara vänta sig. Det värsta var att i stort sett alla vuxna också hade det. Bäva månde stadens Göteborgs poliskår, räddningstjänt och akutmottagningar, för denna natt kommer inte att bli snäll.

Om lede fi kom över Östersjön
i kväll så skulle han ha till i morgon kväll på sig att sätta sig tryggt och säkert innan den stupfulle och djupt överhängde svensken ens skulle ha begripit vad som hänt.

Kommentarer
Postat av: Danne

Valborg måste man ju hålla sig någorlunda nykter på så man orkar upp den första maj!

2009-04-30 @ 21:59:36
Postat av: Nicklas Eriksson

Jag menar det.

2009-04-30 @ 22:36:40
Postat av: RedLib

Full (passar ditt tema) och ordblind, jag blir säkert sms-raderad. Men jag tycker din kommentar hos mig höll låg klass.

2009-04-30 @ 23:13:14
URL: http://redlib.subcult.org/
Postat av: Gustav

Det är nära nog ett generellt problem det här. Vi svenskar har bara väldigt svårt att begripa att kvällen är lång och att sällskap tarvar uppmärksamhet och bibehållen social förmåga. Jag har festat till i ett antal olika europeiska länder, ifrån norr till söder, och fylleriet är ständigt närvarande. Vi här i norr kommer bara tråkigt fort till höjdpunkten(?) och därefter går det snabbt nedåt.



De skulle nog ha vissa vodkarelaterade problem med att administrera ett angrepp från andra sidan Östersjön, förresten... när vi ändå är på ämnet. ;)

2009-05-01 @ 03:18:07
Postat av: Anonym

RedLib; fullt möjligt, men inte desto mindre 100% sann.



Gustav: jo det har jag med, men bara här i Norden samt i England är det alkoholen som är huvudpunkten. I de länder jag har varit i är det sällskapet.

2009-05-01 @ 07:07:59
Postat av: livelev

Jepp - det är på Valborg man inser hur kulturellt överlägsna vi är i det här landet...

2009-05-01 @ 08:25:45
URL: http://blogg.passagen.se/livelev
Postat av: Martin

Det låter hur härligt som helst det du beskriver. Jag var dock tvungen att jobba, så man kunde hitta på något igår.



Jag har också gått på fest i många länder, men få länder får man se folk utan sin polerade fasad och mask, så som man får i Sverige.



Jag har varit i överlägsna länder där man måttlighetsdricker 3x10cl dry martini och sedan tar bilen hem. Var och en till sitt, men jag vaknar hellre på en busshållsplats på söndagmorgonen än utsätter andra för fara på det viset.

2009-05-01 @ 10:34:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0