Är konsekvens liberalt? Nej inte särskilt tydligen.

Wanja Lundby-Wedin har tydligen försökt manipulera innehållet i Aftonbladet på något sätt. Eller också har hon inte. Jag orkar inte bry mig, jag är inte ett dugg förvånad. Den som såg kvällstidningar som något slags bärare av journalistisk gärning, tänk om va?

De liberala koprolalikerna
med Erik Svansbo i spetsen sitter som vanligt och gastar i högan sky över saken.

Det kan de väl få göra, men minns då vad liberala Göteborgs Posten gjorde mot journalisten och krönikören Gert Gelotte när denne inte ville backa Israels utrotningskrig i Gaza: gav honom munkavle. Jag skulle tro att det är något liknande här.

LO äger nämligen Aftonbladet precis som släkten Hjörne äger Stampen Meida AB och därigenom Göteborgs Posten. Det anförde de som argument till att Gelotte blev satt i frysboxen från ledarsidan, att de äger tidningen och därigenom bestämmer vad som ska stå där. Jag förstår inte varför en liberal av alla ,jag menar de tror ju på äganderätt, vill neka Wanja Lundby-Wedin som högste representant  för majoritetsägaren av Aftonbladet att göra samma sak?


Kommentarer
Postat av: Tiger

Jag som liberal tycker ju givetvis finns en poäng med att den som äger en publikation har rätt att bestämma över innehållet. Ungefär som du har rätt att bestämma vad som skrivs på din blogg. Däremot finns ofta en poäng med att från ägarhåll låta redaktionen ha stor grad av självbestämmande och självständighet.



Att från ägarhåll gå in och styra i för hög grad och tysta obekväma röster brukar sänka trovärdigheten hos en publikation. En publikation som uppfattas som en propagandamegafon för ägarintressen riskerar att straffas av konsumenterna genom att de helt enkelt inte köper den. Familjen Bonnier har exempelvis länge haft policyn att tillåta väldigt stor självständighet i det redaktionella arbetet.



Wanja får väl försöka påverka innehållet i Aftonbladet så mycket hon kan med de befogenheter hon har som representant för ägarna. Slående är dock hur oklokt (för att inte säga direkt puckat) detta är. Hon sänker både sin egen och tidningens trovärdighet rejält.



Som liberal är jag knappast indignerad utan snarare en smula skadeglad. Jag kan också avslöja att jag knappast är ensam om den inställningen. Ju längre tid hon sitter kvar på sin post och ju fler historier av den här typen hon gör sig skyldig till, desto sämre för Rörelsen hon tillhör.

2009-04-04 @ 02:00:20
URL: http://www.moderskeppet.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Nej du är nog inte ensam om den. Jag har aldrig trott att sossarnas koalition kommer att ta hem segern 2010, det finns helt enkelt inget tillräckligt stort alternativ till den så kallade alliansen. Mona och Wanja är två feta kvarnstenar runt rörelsens hals, men ingen av dem vill inse det.



Jaja, Mona kommer att fördrivas när valförlusten är ett faktum och Wanja kommer KANSKE att avgå på nästa kongress (om hon inte känner att hon har "medlemmarna" med sig då med...). Men det spelar ingen som helst roll för nästa sosse som kommer efter dem kommer att vara en precis liks stor politruk och mutkolv. Tyvärr.



Vad anser du om Hjörnes exakt likadana tillvägagångssätt i hans handlande mot Gert Gelotte då?

2009-04-04 @ 15:44:23
Postat av: Tiger

Jag kände inte till fallet Gelotte, men det var intressant att läsa om. Tack för det.



Precis som i fallet med Aftonbladet så är det enligt min uppfattning så att man faktiskt får anpassa sig efter ägare och uppdragsgivare då man skriver i en tidning. Jag har själv arbetat som journalist och detta är något som jag ser som självklart.



Det är helt enkelt inte upp till mig som skribent att skriva precis det jag själv vill. Då jag själv är nyliberal behöver man ju knappast vara Einstein för att begripa att vissa av mina åsikter ofta inte varit populära hos mina uppdragsgivare.



Så både ägarna till Aftonbladet och GP tycker jag har rätt att bestämma vad som ska skrivas i medier som ägs av dem. Däremot tror jag att ägarna faktiskt riskerar att skjuta sig själva i foten om de går in och styr för mycket, helt oavsett om de har formell rätt att göra det.



Personligen tycker jag dock fallet med Aftonbladet framställer ägaren i sämre dager då Wanja Lundby-Wedin främst verkar vilja rädda sitt eget skinn än Hjörne som vill att ledarsidan i hans tidning -- där det ju är meningen att det ska bedrivas tyckande journalistik -- inte avviker från den linje som det är meningen att man ska hålla. Jag hade tyckt samma

sak om ledarsidan hade haft en mer Israelkritisk hållning.



Hur som helst ser det sällan speciellt snyggt ut när ägarna tar skribenter i örat inför öppen ridå. Det är tror jag är dålig reklam för den publikation där det sker.



2009-04-04 @ 16:57:26
URL: http://www.moderskeppet.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Nej, det är du inte ensam om att inte göra. Det är lite knepigt det där, det var en liberal bloggare igår som damp på arslet av förvåning efter att ha fått reda på det med GP och Gelotte, och jag tror honom.



Det verkar inte poppis att låta sådant läcka ut om en liberal tidning. Svensk media vänster, jo jävlar!

2009-04-04 @ 20:45:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0