När yttrandefriheten blir helt onödig!

Piratebay vägrar ta bort länken till förundersökningen om morden på de två barnen i Arboga där obduktionsbilder ingår.
Det är i sådana fall yttrandefriheten dras genom svinens gödselstack, får skolväskan uthälld i ån för att till sist hängas upp på en krok i korridoren med en vattenslang på full kareta i röven. Den blir förnedrad, pissad på och torterad. Och totalt onödiggjord.

Det är det som Piratebay gör. Jag har aldrig sett Piratebay som något annat än ett ställe för snålrövar som inte är intresserade av att betala för sig för film, program och musik. Men många främst av mina arbetskamrater har ofta försvarat dem just med argumentet om yttrandefrihet. Men det argumentet har förlorat sin giltighet, för nu är Piratebay främst mobbare, bully boys som skiter på en familjs sorg och kallar det för yttrandefrihet.

Finns egentligen
bara ett ord för sånt: jävla svin. Hoppas det slår tillbaka rejält på er och att "Det var ju ett jävla tjat: nej nej och åter nej" blir det ni får från vem det nu blir som stänger er ruttna sajt den dagen det slutligen händer. Ni är inte viktiga för ett rött öre, för ert enda giltiga argument, det om yttrandefrihet har just fallit. Äkta obduktionsbilder på barn (eller för den delen falska) har ingen som helst legitimitet, ingen bärighet för sitt argument att allmänheten ska ha tillgång till sig.

Mobbrättvisa är bland
det fulaste jag vet, men ibland önskar man inte att annat skulle drabba såna jävlar som Peter Sunde. Han är ansvarig på den här lowlife-sajten.

Det är inte min uppgift att bedöma om det är etiskt eller inte om han åker på rejält med stryk för sitt tilltag i "yttrandefrihetens namn" och jag hoppas att jag slipper göra det också.

Kommentarer
Postat av: M.

Det handlar om ett förundersökningsprotkoll som sprids -- dvs något som i Sverige är en OFFENTLIG HANDLING. Rikta din kritik mot tingsrätten i Västmanland -- som på begäran lämnar ut handlingarna -- och offentlighetsprincipen om du inte gillar att "obduktionsbilderna" sprids.

2008-09-06 @ 11:27:04
Postat av: www.jagarintesomdu.blogg.se

Ah vilka tog SMGULD förra året, ha ? :)

2008-09-06 @ 11:38:02
URL: http://jagarintesomdu.blogg.se/
Postat av: Nicklas Eriksson

Nej, M, det tänker jag verkligen inte göra eftersom jag inte är emot offentlighetsprincipen. Men hade inte skitstövlarna på PB lagt ut länken hade kanske tre pers förutom media hämtat ut det. Nu kanske 3000 drar ner bilderna på de döda ungstackarna.



Brinn i helvete, ni på Pirate Bay!



www: vilka försvarar det inte i år..?;)

2008-09-06 @ 12:49:11
Postat av: Martin F

Så rätta mig om jag har fel, men problemet du har är att dom bara gör det enklare att ta till sig information som ändå är fri?

2008-09-06 @ 13:07:04
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja. Kort sagt.



Normala individer anser inte att obstruktion av tillgängligheten av autentiska bilder av obduktion på små barn hindrar yttrandefriheten.



Hade det varit okej om bilderna utan förvarning hade dykt upp i tv-rutan eller som pop-up bara för att information ska vara fri?

2008-09-06 @ 13:25:26
Postat av: Robin

Räck upp handen den som vill se sina egna barns obduktionsbilder på nätet.

Det här handlar inte om yttradefrihet.

Jag är imot censur men nått jävla personligtansvar måste finnas. Rätten till ett fritt ytrande kommer jag att kämpa för men lite eftertanke kanske.

Här kränker man en persson vars ännda synd är att överleva ett mordförsök.

Att en handling är offentlig behöver inte heller betyda att den måste förevisas som ett plakat.

Nä fy fan. Kan inte mer en känna avsky för dessa personer som lägger ut bilder på detta sätt, även om jag faktiskt försvara deras rätt att göra det.

Kanske lite dubbel tydigt, men bara för att man har rätten på sin sida behöver man inte använda den.

Räck upp handen den som vill se sina egna barns obduktionsbilder på nätet.

2008-09-06 @ 14:00:10
Postat av: Nicklas Eriksson

Håller med Robin så in i helvete.

2008-09-06 @ 14:51:06
Postat av: Daniel

Kan hålla med om att det är lite magstarkt detta med att lägga fram dom. Men till att börja med så är handligarna offentliga. Men de strider emot PUL att lägga ut på internet. Sen så gör väl eg Piratbay inte så mkt mer än att indexerar sina användare. Pirate har inga filer liggandes på sina servrar. Att kasta sig på dom, är ju som att anklaga tex google för att sprida sån information. Det är ANVÄNDARNA av tjänsten du ska ge dig på anser jag.



2008-09-06 @ 15:15:03
Postat av: Gustav

Jag tycker att bråket är rätt fånigt, faktiskt. Det är en offentlig handling i en rättegång som många är intresserade av, eftersom den varit i media ungefär varenda dag - med de berörda som medverkande. Att då ladda upp dokumenten är bara ett logiskt nästa steg, eftersom de är offentliga; Nu kan vem som helst bekanta sig med hur utredningen faktiskt gått till.



Det är att skjuta på budbäraren att angripa Pirate Bay. De som är berörda av fallet kunde tänkt på att de inte ville ha publicitet omkring sig och sin sorg innan de började dra sin historia i kvällstidningarna med massor av bilder och långa intervjuer för att få stålar. Men när det hela var mot betalning och när kvällstidningarna harvade historien dag ut och dag in, då gick det tydligen fortfarande bra.



Sen tror jag inte att det där svaret från TPB direkt var det första som sändes iväg, det låter som det sista i en lång rad meddelanden... även om det inte var så trevligt.



Till slut; det är upprepat till leda i en rad diskussioner om sådant här, men iallafall: Yttrandefrihetens syfte är att skydda publicering inte av sådant som alla tycker om, utan av det som är kontroversiellt, hatat och undanskuffat. Annars skulle den inte behövas. Ibland blir det otrevligt, men det är inget skäl att onödigförklara rättigheten som sådan.

2008-09-06 @ 15:51:10
Postat av: Jonas

Vi har yttrandefrihet och även en offentlighetsprincip. Det jag undrar över är dock hur de är funtade som vill ladda hem en förundersökning där man kan se ihjälslagna barn? En och annan privatspanare och konspiratör finns säkert i gruppen som tar hem men resten måste vara gravt störda. Felet är inte att undersökningen är offentlig utan att vården inte hittat dessa sjuka människor.

2008-09-06 @ 16:28:32
URL: http://www.den-svenske.com
Postat av: Peter



Det är hundratals som skickat efter förundersökningen från tingsrätten, fram till mediadebatten var det ca 400 som fått den via pirate bay. Efter skallet har den siffran dubblats!



Man borde snarare kräva att alla offentliga handlingar lades på myndigheternas servrar för frin nedladdning av medborgarna!

2008-09-06 @ 17:38:33
Postat av: Peter



Förresten Jonas, jag laddade hem förundersökningen. Hela målet är mycket intressant med allt vad det innehåller, obduktionsprotokollet hoppade jag i stort över. Bilderna på de döda barnen är mycket kliniska - visar deras spräckta skallben utan blod eller så. Då tyckte jag bilder på de blodigga kläderna var värre.



Men vilke bilder som ska hemligstämplas bestämmer domstolen.

2008-09-06 @ 17:41:28
Postat av: Nicklas Eriksson

Okej, lyssna här nu: jag skiter i att det är att skjuta budbäraren att "hacka" på aset Peter Sunde, som inte kan respektera en fars och en mors sorg över sina mördade barn, jag skiter i att vi har yttrandefrihet och offentlighetsprincip (i det här fallet) och jag skiter fullkomligt i vilket svar i ordningen det var som han kaxade upp sig i.



Allt jag vill när jag hör Peter Sundes dumliberala argumentation till varför han hjälper till att begå digitalt griftefridsbrott är att knalla in på TPB: s webhotell och sätta en två och ett halvt kilos klyvyxa med hickoryskaft i deras jävla servrar. Flera gånger.



Jonas, det undrar jag också. Och jag undrar hur såna som Peter Sunde är funtade som tycker att det är viktigare att allmänheten har tillgång till såna bilder än att de inte har det. Jag sätter en hundring på att sådana som han tyckte att det var viktigt att publicera muhammedbilderna!



Jag vänder mig inte mot att bilderna ska kunna komma ut, jag vänder mig emot att det ska vara så lätt! För de kommer att börja cirkulera på hemsidor och på flashback (där finns de säkert redan) och till sist kommer ungar att ha dem i sina mobiler och skicka dem till folk de inte gillar.



Om man endast kunnat beställa dem som privatperson, eller ännu hellre hade fått resa till Västerås och begära ut dem personligen hade bara de som haft ett genuint intresse av fallet fått ut dem.

2008-09-06 @ 17:42:17
Postat av: Nicklas Eriksson

Nej Peter, det borde man inte. Allmänheten ska ha tillgång till dem, visst, men vissa argument om att spara papper och ström som jag läste blir ju enbart idiotiskt i bakgrunden av föräldrarnas sorg. Hur tänker människor som du egentligen Peter? Hade du varit lika frihetlig om det varit dina barns spräckta skallben?

2008-09-06 @ 17:45:18
Postat av: Peter PC Carlsson

Det finns saker som är tillåtna men inte lämpliga. Det gäller att se skillnaden däremellan.

2008-09-06 @ 19:04:39
URL: http://enbart.blogg.se/
Postat av: Nicklas Eriksson

Komplett rätt Peter. Jag tog bort en av dina dublettkommentarer för ordningens skull, okej?

2008-09-06 @ 19:31:30
Postat av: Daniel

Niklas.

Det är väl bara att lägga upp allt om Peter Sunde som är offentligt. Allt från mönstringsprotokoll till kronofogden och status hos polisen m.m.

2008-09-08 @ 09:05:19
Postat av: Nicklas Eriksson

Varför skulle jag vilja göra det?

2008-09-08 @ 14:02:58
Postat av: Lina

Men herregud. Det handlar fan inte om yttrandefrihet och offenlighetsprinciper. Det handlar om männsikor sorg och deras rätt till den. Du som skrev att dom vältrat sig i media bla bla kan ju bara gå och dö! Intervjuverna har inte varit så särkilt många och jag tror inte dom har profiterat på sina barns död. Hade, ta i trä och gud hjälpe mig, något hänt mitt barn och någon sen lagt ut bilder på det på nätet hade jag personligen tagit död på den ansvariga..tro mig. Hela disskusionen är helt fel vinklad av er som är för att bilderna publicerats. Det handlar för fan om respekt för andra männsikors liv.

2008-09-08 @ 14:56:39
Postat av: Nicklas Eriksson

Jag håller helt med dig Lina. De som är för det är med få undantag små kräk till ultraliberaler som försöker göra sig ett namn genom att vara för att vad skit som helst publiceras bara för att det går.

2008-09-08 @ 15:28:57
Postat av: Sebastian

Jag måste säga att det finns åsikter att försvara från båda sidor i denna diskussion. Det är helt klart fruktansvärt att bilder av den här sorten kan fås så lätt, så som Niklas Eriksson säger. Dock finns det inget piratebay i det här fallet kan göra åt det eftersom de, vilket redan sagts, inte har filerna på egna servrar. Det är användaren som laddar upp.



Nu är det ju så att det här inte det enda fallet med mycket olämpliga bilder och material. Du hittar det överallt på internet, speciellt på väldigt tvivelaktiga sidor som enbart finns för skrattet. Då är det ju nåt som är fel, men det är inte Pirate Bay's fel. Ville enbart poängtera detta, är dock inte så insatt i frågan.

2008-09-08 @ 20:52:38
Postat av: Nicklas Eriksson

Nej men Pirate Bay kan dels sluta vara så jävla nochiga mot en sörjande far och mor och dels helt enkelt ta bort länken.



Svårare än så är det inte, men när man har att göra med folk som har upphöjt vidrighet till religion i yttrandefrihetens namn måste man ta till brösttoner för att få dem att fatta ibland.

2008-09-08 @ 22:39:24
Postat av: Gustav

Notera att TPB har bett om ursäkt och förklarat hur de resonerar på http://thepiratebay.org/censur.php

2008-09-08 @ 22:46:19
Postat av: Nicklas Eriksson

Men det där är ju en ursäkt skriven i sand så länge de inte tar bort länken!



Jävla yttrandefrihetsidioter... eller förresten, TPB består bara av helt vanliga idioter som förtjänar varandra!



"Vi står fast vid att vi inte tänker ta bort någon torrent. Det är meningslöst och emot hela grundidén med att ha ett censurfritt internet. Det är upp till var och en att ladda hem torrenten. Barnen kommer inte tillbaka om vi tar bort torrenten."



Jag ska hädanefter göra det till min livsuppgift att bevaka de här förbannade stolpskottens familjer och så fort någon av deras familjemedlemmar dör ska jag vara på dem och vilja se bilder av deras döda nära. Allt i yttrandefrihetens namn så kan de få se hur jävla gött det är med lite yttrandefrihet. Ska kräva att få vara med på begravningen och ta bilder och film och lägga ut på yotube, och om rövhuvudet protesterar ska jag svara: "vi ska väl ha ett censurfritt internet? Din släkting lider väl inte av att jag filmar lite?!"

2008-09-08 @ 23:21:16
Postat av: Nicklas Eriksson

Nej såklart inte. Men darn, vad skönt det vore! Jävla spånkoppar!

2008-09-08 @ 23:21:38
Postat av: Gustav

Hah.. jag har faktiskt väldigt svårt att förstå upprördheten. Det är en offentlig handling, som ger möjlighet för vanliga medborgare att granska hur rättsväsendet fungerar - något som är en rättighet i ett öppet och rättssäkert samhälle. Hur man får tag i den spelar mindre roll, om det är per brev, per handgriplig kopiering eller på digital väg.



Av personer som sett det hela kan man läsa att det inte direkt är någon gore-exposé det handlar om, så eventuella vridna typer som samlar på hemska bilder borde inte vara intresserade. Om man vill dra till med något slags vålds-pedofil-kort eller liknande, alltså, och slå på stora trumman. Det är ett rättsfall som väckt mångas intresse, helt enkelt. Och som innan medias puffande för det hela hade ett tjugotal downloads - nu tusen gånger fler eller så.



Det enda dåliga jag kan se i hela hanteringen är att de var så ohövliga mot pappan. Det var hjärtlöst och onödigt, men utan att se hela mailkorrespondensen är det svårt att avgöra slutgiltigt.

2008-09-09 @ 14:41:03
Postat av: pl

Jag vill inte förstöra en upparbetad och skön helig ilska, men ibland måste man bromsa sig och se hur stort ett problem är och hur mycket av min energi det är värt. För det är faktiskt så att när man väljer att lägga viktig tid och ilskekraft på en sak så väljer man bort annat. Den upprördhet kvällspresslöpsedlarna erbjuder mig, ofta med löften om bilder och namn på nakna, styckade barn och fula fiskar, brukar jag helt automatiskt välja bort, utan att ens tänka på det. Jag nöjer mig med att inse att där verkar det finnas en lagstiftning någon borde titta närmare på. Det ger mig mer tid att ägna tankar åt de barn som dödas av svensk flyktingpolitik och de barn som bombas ihjäl i demokratins namn i fjärran land (Och på polis som får hjälp av gangsters att trakassera fackföreningar för den delen, horribelt).

Åsikten att kulturnedladdare skulle vara snåljåpar ser jag inte som ett "arbetarperspektiv" om man inte (som jag i viss mån gör) med arbetare menar folk som har råd att betala för sig, förstås. Men det är en annan fråga. Se länkat inlägg med vidhängande kommentarer för fokusjustering.

Postat av: Nicklas Eriksson

Jo Gustav, det spelar en jävla roll. Bara för att det är en offentlig handling betyder inte det per automatik att man måste maximera antalet läsare. Hade enda sättet att få tag på den varit att beställa den per post hade inte många brytt sig förutom de som verkligen vill granska eller som har till uppgift att göra det. Nu har det blivit sopor av allt.



Det tror fan att svenska obduktionsbilder inte vare sig är gore eller exposé, utan ytterst kliniska, men lika svårt som du har att begripa upprördheten, lika svårt har jag att begripa att du inte är det.



Det handlar om brutalt mördade barn och en ödelagd familj! Ska det vara så in i helvete svårt att ta in?

2008-09-09 @ 15:05:31
Postat av: Gustav

De som sett till att maximera antalet läsare är inte TPB. Det är tidningsmedia som blåser upp det hela till en moralism-skandal, för att skapa rubriker.

2008-09-09 @ 17:01:09
Postat av: pl

...och tidningsmedias lydiga medtrallare. Ingen nämnd, ingen glömd.

2008-09-09 @ 22:49:44
Postat av: Nicklas Eriksson

Jag säger som jag säger åt ungarna när de bråkar: "Jag skiter fullständigt i vem som började. Sånt är inte okej".

2008-09-09 @ 23:17:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0