Min första kyss!


Fick min första kyss idag!
Kommer att minnas den hela mitt liv. Den fick det att pirra i mig, från huvudet till knäna (inte fötterna underligt nog) och lämnade mig med en känsla av att vara härligt glad över att vara vid liv!

Ni tycker kanske
att detta låter underligt med tanke på att grabben gifter sig på lördag? Ja, det hade det varit om inte den som gav mig kyssen var något såpass oerotiskt som en lättmangel som skulle kopplas in. 400 V växelspänning minns man.

Jag skulle skruva in mangelfanskapet i kopplingsdosan. Min kollega hade brutit säkerhetskopplingen, men inte tagit ur säkringarna. Han är erfaren installatör, och tänkte kanske inte på att jag inte är det. Säkerhetskopplingen gör bara maskinen strömlös. Fram till faserna kommer in i kopplingsdosan och fäster på kopplingsplinten är det... well, ström. 400 volt, 10 ampere. Rätt skapligt. Jag kom bara nära fasinkopplingen när jag skulle fästa neutralen, och kom liiiite för nära och det hoppade en liten stöt.

Teori är suveränt, och jag har lärt mig massor på det på en termin. Men det här gick på en millisekund och jag kommer för all framtid att minnas att inte lita på att min partner tagit ut säkringarna utan göra det själv.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Ojdå, läskigt! Själv har jag bara gått en fyratimmars elutbildning "Elsäkerhet för miljövärdar", och det fick mig att bli livrädd för el. (Om man inte räknanr sommarskolan då jag var 15, då fick vi lära oss attbyta stickkontakt)

Grattis till brölliset, förresten. Att vara gift kan verkligen rekommenderas. Och hälsa blivadnde frugan!

2008-09-24 @ 18:47:20
URL: http://buskisblog.blogspot.com
Postat av: Johannes

Ett stort grattis till bröllopet! Lycka till kanske man oxå ska säga så jag gör det med:P, lycka till!

2008-09-24 @ 18:51:20
URL: http://hannes2.blogg.se/
Postat av: Roger

Gifta sig en anings. Stort grattis....

2008-09-24 @ 20:12:14
Postat av: Nicklas Eriksson

Tackar så mycket! Det är andra (och sista tagningen) för min del, så jag vet vad jag går upp för:)



Lisa, det är inte SÅ farligt. Ett par smällar måste man dock räkna med, det finns inte en elektriker som går hela livet utan att åka på en näsa då och då. Däremot är det oerhört roligt!

2008-09-24 @ 20:43:25
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Nicklas Eriksson

Robin! Nu vet jag varför det är en nolla med i en trefaskabel! Det är för de funktioner i en maskin (som i sig drivs med trefas) som bara behöver enfas! Till exempel en display i en tvättmaskin.

2008-09-24 @ 21:19:55
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Sebastian

Stort grattis till bröllopet!



Jag måste också passa på att säga att det är väldigt inspirerande med en en person som gillar sitt jobb så mycket som du gör. Tyvärr är det ju allt för många som klagar och klagar och klagar på sitt jobb, vilket jag tycker är tråkigt.



Great success!

2008-09-24 @ 21:26:13
URL: http://jagkanbetemig.blogg.se/
Postat av: Nicklas Eriksson

Sebastian, nu har ju jag bara praktik. Tyvärr har företaget stora besparingskrav. Men det är ju ett år kvar i skolan, kanske har det varit ett nytt krig någonstans så att katastrofkapitalismen får lite mat och konjunkturen går uppåt igen tills dess.

2008-09-24 @ 22:25:31
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Calle

Den enda elkyssen jag har fått är av en brödrost. En brödskiva hade fastnat och jag hade en bordskniv i handen och ja, på den vägen var det...

2008-09-25 @ 05:52:53
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja, brödrosten är en klassiker, det är inte MENINGEN att man ska ner med en kniv, så tråden ligger helt blottad:)

2008-09-25 @ 05:59:55
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Lisa

Meh... det är ju det man har sina träsmörknivar till!

2008-09-25 @ 19:51:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0