Either way, we´re fucked!

Man upplevde tiden under Ingvar Carlsson, högerkillen från SSU som hastigt och lustigt tog över efter Olof Palme, den siste socialisten som styrt sossarna.

Man upplevde den reaktionäre storbonden och råpampen Göran Persson, som aldrig gjort några hemligheter över sin beundran inför kyrkan, det "gamla" i samhället och sin oförställda förtjusning inför kapitalets makt.

Men så upplever man Mona Sahlin. Jag säger inte mer just nu om henne, men det faktum att hon gift ihop Socialdemokraterna med miljöpartiet får mig att må nästan lika illa som jag gör över Volvos varsel tidigare idag. I ett svep har hon kastat undan en stor del av det som svensk arbetarklass slagits för och trott att deras representanter också gjort. Hon har tvinnat ihop (s), som i och för sig haft en högerglidning som varit reell sedan 1986 (vem tog över då?) med ett parti som har fötterna i liberalismen, mellanskiktets avståndstagande och en flummig hippieideologi. Ett parti som försämrat arbetsrätten en gång, och inte kommer att tveka över att göra det en gång till. Och en gång till. Och en gång till. Förresten kommer inte det att bli så svårt med klättermöss som Erik Laakso och Jonas Morian, högerpojkarna som klättrar allt högre inom partiet...

Bedrövligt.

Jag har  som ni vet funderat över vilket parti jag ska rösta på 2010. Det har stått mellan Socialistiska Partiet och Vänsterpartiet. Socialisterna ligger närmare mig ideologiskt än Vänstern, men nu gäller det att rädda dem kvar i riksdagen så att de kan utgöra en stark vänsteropposition och vid behov fälla sossarna och miljöpartiet.

För alternativet kommer inte att göra sådan stor skillnad att det spelar någon roll. We´re fucked anyway.

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Gräsrötterna i SAP och LO är nog inte så glada i nuläget... Här har vi partitoppar som svänger mer åt höger än resten av partiet. Jag kan aldrig rösta på vänsterpartiet tyvärr. Jag gillar dock många av kvinnorna inom vänsterpartiet: Josefin Brink, Siv Holma, Rosanna Dinamarca... Ja och så Hans Linde förstås!

2008-10-08 @ 17:36:31
URL: http://hbt-sossen.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Varför kan du inte det? Den här läät komiska gamla fyrtiotalistiska "kommunistskräcken" som jag trodde nästan var död inom den yngre generationen?



Vänsterpartiet idag står där sossarna stod för tjugo år sedan. De är inte farliga.

2008-10-08 @ 17:56:13
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Rommedahl

"Vänsterpartiet idag står där sossarna stod för tjugo år sedan. De är inte farliga."



Det visar snarare hur farligt ute Sverige var för 20 år sedan.

2008-10-08 @ 18:12:31
Postat av: Roger

Vi får greppa solidariteten igen och starta ett nytt parti som har ett vettigt värdetänkande kring människor, verklighet och miljö

2008-10-08 @ 18:23:49
URL: http://www.flumdrutt.se
Postat av: Alex

Och om Olof Palme ska vi inte heller säga för mycket gott, han lämnade ju i praktiken över inrikespolitiken till Feldt som var allt annat än vänster.



Faktum är att socialdemokratin ALLTID styrts av sin högerflygel, eller i enstaka fall av sin mittenflygel. Aldrig någonsin har socialdemokratins vänster (som dock ofta haft starkast stöd bland gräsrötterna) innehaft makten, utgjort partiledningen o.s.v. Men skillnaden är ju förstås den att det som passerade för socialdemokratins högerflygel för 50 år sedan knappt ens kvalar in i dess vänsterflygel i dag.





Jag tror att Sahlin i princip säkrat socialdemokratins undergång nu, hennes utspel är nämligen höjden av dårskap. Precis som alliansen kom till makten p.g.a. sossarnas dumheter 2006 så kommer alliansen p.g.a. sossarnas dumheter att sitta kvar vid makten efter valet 2010.



Man kan ju tro att Mona Sahlin är en djupentristisk infiltratör med tanke på hur mycket hon nu saboterar för SAP genom att kicka ut Vänstern och gulla med MP som är jävligt impopulära inom LO-kollektivet. Hon har helt alienerat Socialdemokratin från arbetarklassen. S och MP gapade efter för mycket makt och nu kommer de inte att få någon alls. Rätt åt dem.





2008-10-08 @ 19:40:28
URL: http://stockholm.suf.cc
Postat av: Nicklas Eriksson

Roger: Ja, precis vad den svenska vänstern behöver, ett nytt parti:)



Nej, Alex, självklart var inte allt han gjorde bra, men han var den siste partiledaren för (s) med en vision större än att vinna mellanskiktet för nästa val.



Precis som du tror jag att Sahlin har sett till att (s) kommer att försvinna på lite sikt. De har helt enkelt ingen egen värdegrund att stå på som någon annan inte har, och det förbättrar inte deras odds precis. Partiet krymper och elitiseras stadigt. Snart är man på samma nivå som folkpartiet när det gäller medlemmar med uppdrag, dvs 75-80%. Man har helt enkelt inga sympatisörer mer. Den där "supportersatsningen" är ju dömd att misslyckas.



Opinionssiffrorna ser jag inte som något annat än att folk känner att de inte har något annat att rösta på. Här skulle en klokare och mer karismatisk ledare för Vänsterpartiet än Ohly snabbt kunna plocka upp missnöjda väljare som i vanliga fall röstar på sossarna och fålla in dem till (v).



Jag upplever lite av samma sak. Har egentligen inget att rösta på. Vänsterpartiet är (förhoppningsvis inte!) sossarna light och Socialistiska Partiet, vilket är det parti som står mig närmast har ingen chans ens i teorin att komma in i riksdagen. Det blir en bitter och trött röst på (v) i hopp om att de ska kunna utgöra en stadig vänsteropposition med guts nog att fälla en s/mp-regering som vill skicka in oss ännu längre ut i det liberala gungflyet.

2008-10-08 @ 21:06:45
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Ja du Nicke. Såg ditt inlägg förut men ville inte skrika ut det än även om jag till viss del gjorde det. Och folk är ju inte så dumma ändå=).



Egentligen ser jag inte vänsterpartiet som ett alternativ. Skulle aldrig kunna bli medlem där bland alla mellisar och akademiker. Jag ska satsa mer på det fackliga framöver och det jag gör där gör mig så sjukt peppad (även om inte IF Metall är så jäkla radikala=))



Kanske ses snart?

2008-10-08 @ 23:06:15
Postat av: Nicklas Eriksson

Tja, min svärsläkt består av akademiker som är radiakalare än de flesta jag träffat om man säger så.



Jag gillar heller inte tanken nåt vidare, gammal blåbyxa som jag är, men vi måste nog göra gemensam front med dem, de äger ogtast inte heller någonting av produktionsmedlen mer än lite sketna aktier som vilken volvogubbe som helst och drabbas lika hårt av arbetslösheten. Hårdare kanske.



Jag ser heller inte medlemsskap i (v) som ett alternativ. Det finns en autonom, frihetlig vänster som inte ser stat eller parti som det ytterst viktiga utan arbetarklassen självt. Den är jag inne på:)



Vore jättekul att ses snart!

2008-10-09 @ 05:57:27
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Gustav Landström

Vad är det för jävla påhopp på vänsterparitet?



Det är förbaskat barnsligt att påstå att vänsterpartiet består av mellisar och akademiker, iallafall inte i mer utsträckning än socialdemokraterna.



De man möter från SSU är ju inte direkt några Volvo arbetare. Medans de som jag har medlemmar i min partiförening och ungdomsklubb så jobbar en stor de av de på Volvo eller inom offentlig sektor.

2008-10-09 @ 13:07:12
Postat av: Alexandra

Här har du något att blogga om:

http://www.dagensarbete.se/home/da/home.nsf/unid/8232874AD72DF9F6C12574DC0049112C?OpenDocument

2008-10-09 @ 13:21:27
URL: http://hbt-sossen.blogspot.com
Postat av: pelle

Jag förstår inte heller denna skräck inför vänsterpartiet...Politiskt är de idag socialdemokrater, till skillnad från te.x Mona och mp...

2008-10-09 @ 14:28:44
Postat av: Daniel

Det verkar finnas mycket ilska i s idag.

2008-10-09 @ 15:55:33
Postat av: Nicklas Eriksson

Tack för länken Alexandra, men jag tror det är bättre att en volvoarbetare bloggar om det där. Det ger det lite extra tyngd, och bloggande volvoiter saknas nog inte.



Pelle och Daniel: jag håller med er båda. Fikarummet idag på morgonen innehöll inte mycket ordande om saken, men en hel del huvudskakningar.



Gustav: påhoppet, eller påståendet skulle jag kanske säga, kommer från en kvinnlig svetsare och metallare på vänsterkanten, kanske med lite fördomar mot (v). Beror nog på lite för lite insyn och den gamla (s)-drillen som underhålls av främst fyrtiotalisterna inom partiet. Det är hennes åsikt, och jag respekterar den även om jag tycker hon har lite fel. Det finns snart betydligt fler akademiker i (s) än blåställ, så det slår två vägar.

2008-10-09 @ 16:10:25
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Jeanettes

Jag var kanske lite väl dryg i mitt inlägg. Det var väl kanske inte meningen att trampa på några tår. Jo jag kan hålla med om att det finns en hel del akademiker och mellisar inom SAP också. Själv är jag främst fackligt aktiv och det är väl i dem leden jag främst befann inom SAP.



En parantes är ju att vi faktiskt hade en liten SSU-klubb på volvo när jag jobbade där under två år=). Var bara tvungen att säga det=)

2008-10-09 @ 16:56:28
Postat av: Jeanettes

Jag var kanske lite väl dryg i mitt inlägg. Det var väl kanske inte meningen att trampa på några tår. Jo jag kan hålla med om att det finns en hel del akademiker och mellisar inom SAP också. Själv är jag främst fackligt aktiv och det är väl i dem leden jag främst befann inom SAP.



En parantes är ju att vi faktiskt hade en liten SSU-klubb på volvo när jag jobbade där under två år=). Var bara tvungen att säga det=)

2008-10-09 @ 18:55:26
URL: http://jeanettestojic.blogspot.com
Postat av: knapsu

Håller med Alex att Sahlin nu säkrat socialdemokratins undergång och ett fortsatt styre med Rinfeldt vid rodret.

Som LO-medlem kräver jag att LO bryter med socialmoderaterna och i stället stödjer vänsterpartiet!

2008-10-09 @ 21:13:44
URL: http://knapsublogg.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Well, som LO-medlem kräver jag att LO avbryter allt samarbete med alla politiska partier och ägnar sig åt konfrontativ facklig kamp istället för att hålla på och småfisa på Norra Bantorget i de varma trygga tornrummen.

2008-10-09 @ 21:26:41
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: knapsu

Som du säger så måste LO sluta "småfisa på Norra Bantorget i de varma trygga tornrummen" och ägna sig åt "konfrontativ facklig kamp" men om vi ska ägna oss åt facklig kamp i syfte att förändra samhället så är det väl via partipolitiken vi uppnår resultat. Istället för att radikalt konfrontera det nyliberala samhället med oparlamentariska medel så väljer jag det riksdagsparti som står längst till vänster.

Sedan tror jag vi är överens om att SAP numera är ett gäng pissliberaler!

2008-10-11 @ 01:29:01
URL: http://knapsublogg.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Nej knapsu, det är det inte eftersom politiken inte styr. Det är det kapitalet som gör. Och det har inte politkerna mer än en symbolisk makt över. Vi måste slå till där det känns. Och det kan inte politiker hjälpa oss med, det måste vi göra själva.



Dessutom formar alla (heltids)politiker en egen klass, en korrumperad nomenklatura som arbetar för egen vinning och den egna klassens väl oavsett partitillhörighet och håller varandra om ryggen.



Och jag tycker att det verkar som om du ännu tror på reformismen? Har jag fel? Den slutade jag tro på i våras. Ägarklassen släpper aldrig sin makt frivilligt, den måste slitas ur händerna på den. Det hjälper heller aldrig något riksdagsparti till med. Det är vi på egen hand igen.

2008-10-11 @ 10:13:09
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0