Idioter ska inte ha barn!

Det har ju blossat upp ett krig mellan barnmorskorna och Livsmedelsverket. Det senare säger att det är fritt fram för gravida att dricka "ett par" glas vin i veckan när man ammar, barnmorskorna (i alla fall de som har något vett i huvudet) säger att ge fasen i det tills ni har ammat färdigt, forskning har fel ibland och det är bättre att vara safe than sorry.

Jag som helnykter står ju så klart på barnmorskornas sida. Kan man inte hålla igen sin vintörst under de månader det rör sig om ska man nog boka tid för samtal om sina alkoholvanor med någon alkoholläkare. Men då kommer dessa liberalismens och kansjälvismens apologeter och hojtar om att de minsann kan bestämma själv. Som signaturen A-M-E, 34 år som skriver i Aftonbladet, idag. Hon är nog inte organiserad liberal, men en äkta representant för kansjälvisterna och vetbästsjälvisterna som skiter totalt i vad yrkesmän och kvinnor säger (det är sådana man får åka hem till och byta ut elen och lägga om golven sedan de varit på och pillat på andra saker de inte begriper sig på).

 "Så trött jag blir på alla pekpinnar. Jag är en vuxen människa, utan alkoholproblem, som kan tänka själv och lyssna på min barnmorska och på vetenskap och sen använda mitt sunda förnuft.

Om jag någon gång dricker ett halvt glas vin kanske t o m ett glas vin till maten, (under min graviditet eller tiden jag ammar) så vill jag kunna göra det utan att andra som känner att shit man måste ju följa råden, tittar snett. Jag blir inte full på ett glas vin eller ett halvt.

Tanken med det är att det är go
tt till mat, inte att jag ska känna mig berusad. Och visst kan jag avstå det, inga problem, likaväl som jag kan dricka det. I detta land ska man dömas som alkis om man dricker på ett visst sätt. Men om du dricker dig redlöst berusat på lördagkvällen på krogen så är du ok. Bara du inte dricker i veckorna eller mitt på dagen, ajajaj. Är det inte bättre att ha en sundare inställning till sprit? Att det ska drickas för att det är gott, inte för andra skäl?

Och sen är detta samhälle så satans kontrollerat och alla står där och bara tar emot utan att protestera eller vad värre är utan att tänka själv. Varför kan inte alla bara struntar i barnmorskorna som säger att det är farligt och strunta i vetenskapen som säger att lite inte gör någon som helst skada och istället lyssna till sig själva och som vuxna människor ta ett eget beslut som är grundat på sunt förnuft...

När våra mammor var gravida rökte de en ask om dagen och drack lite vin utan att det blev någon stor sak av det. Inte för att jag vill ha det så, men varför kan vi inte slappna av lite och sluta lita blint på alla som vill göra oss så rädda, oroliga och osäkra på oss själva i detta samhälle..
."

Jag kan berätta för pundhuvudet
som visst är lika gammal som jag, att min mamma gjorde exakt det när hon bar mig. Hon rökte ett paket om dagen "för att det var gott". Det gjorde att jag i min tur har problem med bronkerna och alveolerna och lättare blir andfådd än andra vars mammor inte var lika oupplysta som min och inte lika korkade som kansjälvisten A-M-E. Dessutom berättas inte sånt här för att kansjälvister ska bli oroliga utan för attd et är deras professionella bedömning baserad på vetenskap, din jävla tomte!

Det kan vara som Livsmedelsverkets forskare påstår, men det kan även vara så att barnmorskorna har rätt. Håll igen på alkoholen tills ni har ammat klart, ni som inte kan låta bag-in-boxen stå! Ni har ansvar för det dyrbaraste som finns (näst Freddie och Fannie då såklart...), ett nyfött barn, och kan ni inte hålla alkotörsten i schack (eller det ni skyller på: smaklökarna) så tycker jag att ni ska boka tid hos länkarna right away! Eller sätta upp er i kö för att adoptera bort ungstackaren!

Kommentarer
Postat av: Stephen Graye

"min mamma gjorde exakt det när hon bar mig. Hon rökte ett paket om dagen"

Fan, det förklarar ju allt Nicklas ;)

2008-11-10 @ 16:27:56
Postat av: Calle

Hehe, har du något som pekar på att en majoritet av de som gör klantiga hemmajobb är liberaler? :)



Finns väl inte så mycket och säga. Självklart är det korkat att förneka vad fackmän säger och tro att man kan göra allting själv. När Martin Timell kaklar badrum eller installerar golvvärme på TV så ser det lätt ut, men det är ju rätt allvarliga grejer (fuktskador är inte att leka med). Själv har jag nog en stor insikt om vad jag kan och inte, jag menar om vem som helst kan kakla, måla, fixa el-installationer med mera så skulle det ju inte krävas utbildningar och krav för att arbeta som målare och elektriker.



Den stora risken är väl att "ett glas vin till maten" gärna blir två, och kanske tre, och för någon så blir det hela flaskan. Överlag har jag svårt att förstå detta vinpimplande. Skulle någon dricka öl varje dag så skulle de flesta tycka att det är äckligt, men att dricka vin varje dag verkar vara snudd på socialt accepterat. Varför är det finare att dricka vin?

2008-11-10 @ 16:31:14
URL: http://www.callebergstrom.blogspot.com
Postat av: Gustav

Jag tycker visserligen inte att man skall gå ut och predika för gravida att det skall drickas vin till varje mål, men samtidigt är hela diskussionen löjlig och jag tycker att den här "kansjälvisten" har en i stort sund attityd. Om forskningen finner något nytt, då är det ju intressant att veta. Oavsett vad barnmorskorna tycker.



Jag tycker att det luktar alarmism lång väg kring denna fråga och faktiskt nästan kring allt vad gäller spädbarn. I nio fall av tio gäller det helt idiotiska saker, där riskerna i stort sett inte finns, men ändå skall undvikas till varje pris. Mögelost, fisk och allt vad man nu varnar mammor för, till exempel. Om det var så jäkla farligt att komma till värden och leva livet, då skulle få av oss vara här idag.



Man skall inte ta en massa risker i onödan, men inte heller skrämma folk med allt mellan himmel och jord. Tyvärr verkar det ju svårt att hitta en medelväg :)

2008-11-10 @ 17:47:27
Postat av: Nicklas Eriksson

"Hehe, har du något som pekar på att en majoritet av de som gör klantiga hemmajobb är liberaler?"



Nä, de är kansjälvister. Det behöver inte nödvändigtvis ha ett uns liberala värderingar i övrigt mer än att de inte tycker att folk inte ska lägga sig i när de gör dumma saker.



"Själv har jag nog en stor insikt om vad jag kan och inte, jag menar om vem som helst kan kakla, måla, fixa el-installationer med mera så skulle det ju inte krävas utbildningar och krav för att arbeta som målare och elektriker. "



Bra Calle, du kommer att bespara mig jobb i onödan i framtiden:) Golvvärme får inte kopplas in av lekman ens med nödig kännedom om effekten överstiger vad fan det nu är, men det är så lite att det inte ens blir varmt.



"Varför är det finare att dricka vin? "



Skulle tro att de som gör det tycker att de får en aire av den fiiina världen eller så.



Gustav, jag tycker att hon har en rutten attityd. Jag lovar att hon är en sån som tycker att va fan ska hon inte få köra i 60 förbi en skola när den är stängd för utan att snuten ska komma och lägga sig i!



Nej, det är inte så farligt att komma till världen och leva livet, men för de som drabbas av missfall för att de ätit något "för att det var gott" eller gjort något dumt (du får inte köra bil med den promille du får av två glas vin, men du får ta hand om spädbarn! Horribelt!) så att ett barn skadas eller till och med avlider av samma urbota dumma själviska insiktlösa anledning kan det bli nog så plågsamt.



"Jag tycker det är gott", up yours!



Stephen, ja så är det nog. Jag får kramp i alveolerna med jämna mellanrum och det känns som att få thoraxkirurgi med ett spett ungefär. Visserligen varar det inte SÅ länge, bara en två-tre minuter, men det räcker.

2008-11-10 @ 19:43:56
Postat av: Knapsu

A-M-E måste ju vara puckad liksom Gustav här ovan! De har ju helt missat grejen och tror att det handlar om mammans grad av berusning när det i själva verket handlar om barnets berusning! Den som är gravid eller ammar för ju över alkoholen till sitt barn via navelsträngen eller bröstmjölken. Ett stort glas vin till en tre månaders baby, låter det okej för er?

2008-11-10 @ 22:41:08
URL: http://knapsublogg.blogspot.com/
Postat av: Gustav

Knapsu, den gubben går inte. Man kan inte räkna på det viset, eftersom det är en hela tiden pågående utsöndring till blodet, samt en omsättning av alkoholen i kroppen. Går inte att jämföra med att injicera ett glas vin rakt in genom navelsträngen. Det är ju inte så att de medicinska studierna handlar om förälderns risk att dratta och slå sig heller, utan just om hur mycket alkohol fostret utsätts för genom moderns intag. Något annat har jag inte hävdat. Och amning skall vi inte ens börja tala om, för mjölkens alkoholhalt är ju omkring blodhalten - vilken även vid rätt ordentlig berusning vore jämförbar med alkoholhalten i fruktjuice...



Hela grejen är ju att man inte kunnat visa att låga halter alkohol är farliga för fosterutvecklingen. Det är givetvis inte samma sak som en rekommendation att dricka. Men man bör ta det lite piano och inte varna för allt stup i kvarten, om det inte finns ordentligt fog för det ifrån vetenskapligt håll. Det är min huvudpoäng - oavsett vad riskerna handlar om så är vi, i mitt tycke, väl räddhågsna av oss.



Det måste ju finnas en medelväg av den typen som jag nämnde ovan? Typ, bjud inte in snart-mamma-klubben på spritfest, men brännmärk inte den som dricker en öl till söndagmiddagen heller. :P

2008-11-11 @ 00:38:41
Postat av: Nicklas Eriksson

"Det är ju inte så att de medicinska studierna handlar om förälderns risk att dratta och slå sig heller, utan just om hur mycket alkohol fostret utsätts för genom moderns intag."



Precis, det har de inte ens undersökt!



Skrämmande!

2008-11-11 @ 16:43:04
Postat av: Stephen Graye

Jag hoppas att du förstod att jag skämtade och hänvisade till din politiska ståndpunkt som ett slags handikapp.



I övrigt är det bra att lägga ansvaret i knäet på människan, inte fortsätta försöka få människor att inte kunna ta beslut om det inte finns en lag, regel eller förordning som guidar en.

2008-11-11 @ 18:32:03
Postat av: AK

Det finns en tendens i samhället att tvinga in unga mödrar i någon form av renlevnadsfanatism och att demonisera dem som faller utanför mallen.

Att skriva om detta ämne utan att blanda in ett feministiskt perspektiv är bakåtsträvande.



Jag tycker självklart att vården skall ge relevanta och evidensbaserade råd till barnet vårdnadshavarna. Moralism och slentrianråd utan vetenskapligt stöd hör inte hemma inom vården.



Du förespråkar någon form av försiktighetsåtgärd trots forskningens framsteg. Men varför rör det bara alkohol? Borde inte transfetter, suckralose, godis, olika e-ämnen, storstadsluft,

2008-11-11 @ 20:41:34
Postat av: AK

Det finns en tendens i samhället att tvinga in unga mödrar i någon form av renlevnadsfanatism och att demonisera dem som faller utanför mallen.

Att skriva om detta ämne utan att blanda in ett feministiskt perspektiv är bakåtsträvande.



Jag tycker självklart att vården skall ge relevanta och evidensbaserade råd till barnet vårdnadshavarna. Moralism och slentrianråd utan vetenskapligt stöd hör inte hemma inom vården.



Du förespråkar någon form av försiktighetsåtgärd trots forskningens resultat. Men varför rör det bara alkohol? Borde inte transfetter, suckralose, godis, olika e-ämnen, storstadsluft, vitt bröd, solrosolja och mobiltelefoner undvikas i försiktighetsprincipens namn?



För mig så är ditt inlägg snubblande nära moralism.



2008-11-11 @ 21:06:48
Postat av: Nicklas Eriksson

"Jag hoppas att du förstod att jag skämtade och hänvisade till din politiska ståndpunkt som ett slags handikapp. "



Ja självklart fattade jag det! Ingen fara!



"I övrigt är det bra att lägga ansvaret i knäet på människan, inte fortsätta försöka få människor att inte kunna ta beslut om det inte finns en lag, regel eller förordning som guidar en."



Ja men det tror jag folk kan ändå. Tror inte ett dugg på den där läkaren som skrev om världens tryggaste folk.



AK: det får det vara då. Alkohol är en av maskarna som gnager på samhällsäpplet, och "att folk vill ha roligt, det är gott och att de vill bestämma själva" hör inte hit.



Min moral är inte ny, den är JÄVLIGT gammal, för att citera den gamle tjommen i "G- en film om gemenskap".

2008-11-11 @ 21:34:45
Postat av: AK

Att köra vidare på moralism mot unga mödrars levnadssätt är som du säger jävligt gammalt men gammal är inte alltid äldst.

Alkohol är utan tvekan ett samhällsproblem som man inte skall lämna åt enskilda, där är vi helt överens, men det var inte det jag skrev om.

2008-11-11 @ 22:17:31
Postat av: Nicklas Eriksson

I know, AK, I know.



Men jag struntar faktiskt i hur unga mödrar vill leva, för det är inte dem det handlar om, det är deras barn. Och de är alltid yngst.

2008-11-12 @ 13:48:59
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Per

Enligt uppgift ska tjack vara att föredra om man vill ha barn med spaltgom. förmodligen inte det bästa tjacket antar jag.

Om man ovillkorligen vill ha handikappade barn, så rekommenderar jag att vänta tills mamman är stabilt över 40, pappan över 60 och sen ett rejält intag av det sämsta som marknaden(jepp liberaler små, även om nåt är olagligt så är det en del av kapitalismen och marknadsekonomin) har att erbjuda, fultjack, alkogel, riktigt fin konjak med sisådär 400 okända ämnen(karaktär kallas det på finsmakarspråk)och liknande mumma under graviditeten.

Frihet!!!

2008-11-12 @ 13:59:54
Postat av: Nicklas Eriksson

Japp! För individen. Individens barn är det inte lika noga med....

2008-11-12 @ 15:17:18
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Stephen Graye

per: What? Nu var det iofs inte ett speciellt bra inlägg, inte ens med din låga standard som mall. Men jag antar att du är emot liberalism för att på nåt sätt olagliga saker är möjliga att köpa och du är en del av marknaden?

Nåja, det går nog inte att finna nåt av värde där förutom att återigen poängtera att även om någonting är lagligt måste man inte förtära, använda eller nyttja det. Ni ser världen som en grupp barn som måste beskyddas av någon politiker som på nåt sätt vet vad som är bra för alla och därigenom lagstiftar fram ett perfekt liv med cykelhjälm och fullkornsbröd. Människans frihet är viktigare och större än så, och den innefattar att göra val som är sämre för en. Det är väldigt ovanligt att blivande föräldrar brukar stora mängder alkohol, droger eller annat som riskerar skada fostret. Men det är förstås alltid helt förkastligt. Dock är ju rökning helt lagligt och det ser jag tyvärr väldigt ofta att blivande mammor gör, och det är lite min poäng. Det är ju lagligt så då måste det vara säkert! Farbror staten talar om för mig vad jag ska äta, dricka och ha på mig så det här är säkert safe (fast att det uppenbarligen är väldigt mycket farligare än ett halvt glas vin)



Ni förbudsivrare kan inte kasta skit på liberalismen bara för att det finns idioter.

Om det helt plötsligt visar sig att fet fisk är ofarlig för gravida, ska vi hålla det hemligt också för säkerhetsskull?

2008-11-13 @ 09:59:40
Postat av: Nicklas Eriksson

Fet fisk ÄR ofarligt för gravida. Det är bara det att ohämmad kapitalism och dess spridning av gifter har gjort att det inte är bra för gravida att äta den.



In yer face, som vi säger.

2008-11-13 @ 17:18:58
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Nicklas Eriksson

;)

2008-11-13 @ 17:19:17
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: M

Trist att din mamma rökte när hon var gravid, men jag kan inte förstå vad det har att göra med att dricka ett glas vin när man ammar. Det är en spridd missuppfattning att diskussionen rörde graviditet, men ingen har såvitt jag sett sagt att det är okej att vare sig röka eller dricka under graviditeten, däremot att lite alkohol vid amning inte är skadligt. Och skillnaden är ganska stor eftersom fostret vid graviditet får i sig exakt vad den gravida kvinnan får i sig medan det barnet får i sig vid amning är betydligt mer utblandat.



Vidare håller jag med flera ovan om att det luktar moralpanik kring hela diskussionen, det är uppenbarligen helt okej att tala om för kvinnor vad de får och inte får äta, dricka, göra etc etc bara man maskerar kritiken till att handla om barnen (se tex hysterin mot de sk lattemammorna). Om du (Nicklas) menar att anledningen till att man inte ska dricka när man ammar är för att man har ansvar för ett spädbarn borde rimligen samma sak gälla för de män som nyss blivit pappor, en diskussion som lyser med sin frånvaro. Som alltid är det mammorna som ligger i skottgluggen för kritik.

2008-11-13 @ 23:02:35
Postat av: Nicklas Eriksson

"Trist att din mamma rökte när hon var gravid, men jag kan inte förstå vad det har att göra med att dricka ett glas vin när man ammar. "



Det har att göra med att väldigt få forskningsrön är konstanta. Bara för att de nu tror att själva alkoholen är ofarlig för barnet så betyder inte det att det kommer ny forskning om ett par år som tagit fram fakta på att det är så. Alkohol är en väldigt farlig drog hur som helst som inte bör tas av någon.



"Vidare håller jag med flera ovan om att det luktar moralpanik kring hela diskussionen, det är uppenbarligen helt okej att tala om för kvinnor vad de får och inte får äta, dricka, göra etc etc bara man maskerar kritiken till att handla om barnen (se tex hysterin mot de sk lattemammorna)."



Jaha. Ja, ledsen, men det struntar jag i om det gör. Barnen kan inte tala för sig själva i den här frågan, och om det nu är så oerhört svårt att hålla sig undan det där sura rödvinet i mindre än ett år så ska man nog gå till farbror alkoholläkaren, för då har man problem. Som du märkt köper jag inte på några villkors vis icke-argumenten om att "det är gott" och "jag vill bestämma själv".



"Om du (Nicklas) menar att anledningen till att man inte ska dricka när man ammar är för att man har ansvar för ett spädbarn borde rimligen samma sak gälla för de män som nyss blivit pappor, en diskussion som lyser med sin frånvaro. Som alltid är det mammorna som ligger i skottgluggen för kritik."



Faktiskt. Håller helt med dig i den frågan.

2008-11-13 @ 23:17:25
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: M

Men nu blandar du ihop graviditet och amning igen. Jag skrev: Trist att din mamma rökte när hon var gravid, men jag kan inte förstå vad det har att göra med att dricka ett glas vin när man ammar

Det är som jag skrev i mitt förra inlägg stor skillnad på hur mycket fostret/bebisen får i sig vid graviditet respektive amning. (Dessutom finns ju lösningar när man ammar som saknas vid graviditet, som t ex att pumpa ut mjölk eller använda ersättning.) Att använda sig av argument om att forskningen eventuellt i framtiden kan visa att något är farligt är inte särskilt produktivt. Då kan vi alla, ammande såväl som icke ammande sluta med en hel massa saker som vi nu pysslar med. Och troligtvis ofta i onödan.



>"Om du (Nicklas) menar att anledningen till att man inte ska dricka när man ammar är för att man har ansvar för ett spädbarn borde rimligen samma sak gälla för de män som nyss blivit pappor, en diskussion som lyser med sin frånvaro. Som alltid är det mammorna som ligger i skottgluggen för kritik."



Faktiskt. Håller helt med dig i den frågan.<



Jag antog att du skulle skriva det men varför la du då i ditt inlägg enbart fokus på mammorna?

2008-11-16 @ 13:00:23
Postat av: Nicklas Eriksson

Blandar aldrig ihop det. Jag skiter egentligen i om bebisen får i sig något alls när morsan ammar, har hon ett värnlöst spädbarn att ta hand om SÅ SKA HON INTE DRICKA ALKOHOL! Är det så jävulens svårt att hålla sig från den där rödvinsslatten under spädbarnstiden så ska hon få den behandling hon behöver, antabus eller trimonil eller något liknande.



Varför jag bara lade fokus på mammorna? Tja delvis för att det var dem hela artikelsörjan handlade om, delvis för att eftersom jag är feministiskt orienterad, och det är så självklart för mig och de allra flesta jag hänger med att även fädrena ska bära lika stort ansvar så tänker jag helt enkelt inte på att vara så PK att jag skriver det hela tiden.

2008-11-16 @ 13:16:01
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0