Johan the dreamer

image40


I Göteborgs Postens helgbilaga "Två dagar" finns en återkommande avdelning som kallas "Porträttet" där er person får stor plats att berätta om sitt liv och leverne. Den här veckan är det mannen som ingen som är politiskt intresserad kan undgå att ha åsikter om, Johan Staël von Holstein.

 

Jag personligen anser att han är en pajas, för hur en sån otrolig loser, jag menar karlen står rätt upp och ner utan att skämmas på Handels och berättar om hur han i princip slarvade bort sex miljarder kronor, intjänade under sex år, kan tas på någon form av allvar av någon begriper jag inte. Fast å andra sidan så är det väl mest Jonas Birgersson och Erik Wikström som faktiskt anser att han är något att ha? Har inte resten av världen genomskådat att han är en luftslottsbyggare som plundrar ut så mycket pengar han kan ur bolagen han startar och sedan inte bryr sig, dampunge som han enligt egen utsago är?

 

Nej uppenbarligen inte. Det amerikanska affärsmagasinet Chief Executive målar upp en fasansfull vision om hur Johan Staël von Holstein är en av morgondagens "globala ledare" (den världen hade inte jag velat leva i) och Financial Times skriver ett långt porträtt där man betecknar honom som en "affärsevangelist" som Sverige behöver. Att han kraschade hela Icon Media Lab på en fikarast med alla de oräkneliga miljarders miljarder som försvann, och den avgrundsdjupa krisen som blev förvärrad av det spelade tydligen ingen roll för de här magasinen. Och inte för Johan heller verkar det.

 

Det som skrämmer mig med Staël von Holstein är inte något av det ovanstående. Jag skiter i små mer eller mindre välartade handelsgossar som adopterats in i adeln och som har en dysfunktion i synapserna som gör att han säger konstiga saker ibland. Nej, det som är djupt obehagligt med Johan är hans sätt att vilja vara med och styra över vanliga människors vardag trots att han inte är politiker. Även de som inte är anställda av honom. Han har stormaktambitioner. Han personligen sätter en ära i att jobba tills man (nästan) dör av utmattning, han tycker att det är fint. Han tycker att det är helt okej att gå in och arbeta gratis "i början". Han tycker att det är det finaste som finns att vara ?entreprenör?, ett ord som gör mig så förbannad att det flimrar framför ögonen på mig trots att jag i princip aldrig jobbat för något annat.

 

För Johan Staël von Holstein är så enormt världsfrånvänd att Marie Antoinette måste sägas ha ena benet förankrat djupt i Frankrikes bondeklass och det andra lika djupt i det fattiga trasproletariatet som svälte i Paris på 1700-talet. Han tror att alla kan börja med att jobba gratis. Han tror att alla kan skaffa fram ett startkapital genom att ringa upp några klasskamrater och säga "hörrudu gamle gosse, skulle du kunna tänka dig att låna mig ett par miljoner, jag har en liten idé!". Och han tror verkligen på att alla kan, och har som högsta mål, att få arbeta i den takt han själv gjorde som färsk från Handels.

 

Fuck, han tror säkert att alla kan komma IN på Handels och tillgodogöra sig undervisningen där! Och Johan Staël von Holstein tror säkert att alla vill det också. Men att de hindras. För är det inte det alla hans repriskrönikor i Metro brukar gå ut på? Att de hindras av något som bland de ungborgare som han själv emotionellt fortfarande befinner sig bland populärt kallas "Jante?"

 

I Johan Staël von Holsteins välisolerade drömvärld är alla sina små egenföretagare. Ingen är anställd. Alla måste ta ansvar för sin egen ekonomi, och de som inte kan det, tja. Och där stannar det, vid "tja", för jag tror inte att han har tänkt så långt att han vet vad som ska göras med dem. Jag vet inte hur hans dampade hjärna ser ut, men om bara några neuroner hade varit kopplade på ett annat sätt hade han kanske bara blivit en störig moppeunge som drog runt på den halländska landsbygden hela livet ut. Så jag tycker ju inte att han ska sätta upp riktigt så mycket käft i såna här frågor.

 

Jag är en som säkerligen skulle överleva i Johans otäcka värld. Jag är stark, orkar arbeta tills fan avlöser mig, är smart och kan prata för mig. Men jag vill inte. Jag är nämligen fullt nöjd med att ha ett jobb som fastighetsskötare eller värd och gå där och jobba tills pensionen. Jag vill kunna jobba mina åtta timmar (sex timmar ska det bli i framtiden!) och sedan gå hem och ha dagen ledig till min sambo och våra eventuella barn och hunden vi ska skaffa. Inte sitta med en massa "affärskollegor" till långt in på natten, spela golf med någon kund på söndagen och vilka andra degenererade nöjen ägarklassen nu håller på med. Jag vill gå på fotboll en gång i veckan, boxas, träna karate, gå ut och gå med barnen i Haga, kasta pinnar med hunden i Gubberoparken utan att tänka på hur det går på företaget hela tiden! Jag värdesätter andra saker än arbete för arbetets skull helt enkelt.

 

Men det är nog det som den där neuronkopplingen i Johan Staël von Holsteins huvud inte tillåter honom att se, att alla andra inte är med på samma tåg som honom och att folk inte längtar efter att få jobba dygnet runt tills de faller ner döda. Att det faktiskt inte behöver vara helvete på jorden att vara anställd. Att jorden klarar en Johan Staël von Holstein men inte sex miljarder. Det är nog det han inte fattar. Och sedan kan han skrika sig blå om Jante i Metro tills redaktören Pitkänen tröttnar på hans repriser.

 

Den dagen Johan Staël von Holsteins idéer om hur vanligt folk ska styras får genomslag och blir verklighet är samma dag som revolutionen måste börja, för då har vi verkligen nått vägs ände.


 

Jag måste avsluta med något som gjorde Johan ledsen i ögat. Härom veckan skrev tidningen Affärsvärlden (som uppenbarligen inte är lika världsfrånvänd som sina brittiska och amerikanska kollegor) att det var bra att Johan nu satt i Kulturrådet, för där gjorde han minst skada. "Det är ju absurt, vad skulle jag kunna göra för skada?" frågar sig den adopterade baronen.

Ja du Johan. All i hela världen?

Kommentarer
Postat av: anonym

Stael von Holstein har inte gått på Handelshögskolan. Han har gått på Stockholms Universitet. Innan han började studera var han skidinstruktör. Jag håller med dig om att han snackar en massa jävla skit. Han tjänade grova pengar på en börsbubbla. Finns flera av hans sort. De jag kommer på som snackar en massa och snackade en massa på den tiden är han, Birgersson och så sossefavoriten Christer Sturmark.

Alla tre tjänade grova pengar på it-företag som övervärderades kraftigt. Men om von Holstein kunde hålla igen sin trut och göra det han nu gör med att hjälpa folk att komma igång med sitt företagande ska han ha heder för det i vart fall. Men någon politisk tänkare är han inte.

2008-05-18 @ 16:20:44
Postat av: Ohyra

En god vän till mig har jobbat för honom på det beryktade företaget under det "glada nittiontalet". Min polare och dom andra som jobbade där blev erbjuda ett avtal som enligt utsago handlade om att dom skulle investera i sig själva... Det slutade med att han fortfarande har lån att betala av eftersom Johan länsade skiten på deg inkluderande sina egna arbetares i en manöver som idag är olaglig och anses närbesläktad med bolagsplundring och en form av pyramidspel.

Ta upp Johan framför min kompis och han flippar av ilska

2008-05-18 @ 19:07:44
URL: http://ohyra.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Då ska jag vara noga med att inte göra det, Ohyra.

anonym, det kan man ju tycka är bra. Men jag vill inte se en världsbild baserad på vad han tycker.

2008-05-18 @ 19:16:17
Postat av: Per

Hehe, jag läste skiten. Han är verkligen en nolla. Men jag gillar tanken på att bli entrepenör(ensamföretagare) för om de kan tjäna 30-50 papp i månaden och som de alla säger jobba 80-timmar i veckan, då borde jag kunna få en ca 20 papp och bara jobba typ 35 timmar i veckan, det låter skitbra. Men jag saknar realistiska affärsideer, eller så är jag dålig på att kränga drömmar(iofs vem vill investera i drömmen "jobba lite och känna mycket"). Jag kanske ska kontakta dampbarnet och fråga.

2008-05-18 @ 21:42:27
Postat av: nicklas eriksson

Ja, på de premisserna skulle jag också kunna tänka mig det. Problemet är väl säkert bara att det "inte funkar så" eller nåt.

2008-05-19 @ 11:42:08
Postat av: Anonym

jävligt bra blogg, men jag vet inte om han förtjänar den uppmärksamheten dock. Sen, e ju boxningen en riktig arbetarsport och karate en pretantiös pyjamas sport ;)

2008-05-20 @ 10:53:38
Postat av: Nicklas Eriksson

Tack för bloggberömmet!

Måste dock utdela en varning både för pyjamasinvektivet ;) och för den anonyma bloggposten. Jag vill ha ett namn till mina postörer. Inte lätt att veta det såklart, men vilket som helst duger.

2008-05-20 @ 11:32:50
Postat av: Daniel A

Det är skönt att höra att det är fler som är trötta på det där tjatet om jante han för hela tiden.
"Jantelagen" finns i hela världen. Man hittar den inte bara i sverige och storbritannien utan även i bl.a. japan. han är som du säger väldigt verklighetsfrånvänd.

Sedan vill jag bara säga en liten kul sak:
Många av dom tyska namnen som vi har i svensk adel är egentligen f.d. landsförvisad tysk adel. Dom var korkade eller sinnessjuka och då blev dom skickade till sverige och gjorde karriär här istället. :)

2008-05-22 @ 10:47:36
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja, jantelagen finns överallt. Japan är ju värre än Sverige på den punkten. Försök sedan vara lite speciell i en liten håla på prärien i Saskatchewan så får du se hur liberala och förstående kanadensarna är...

Undrar om det gäller släkten Bildt med? Eller de kanske är grisbönder från Jylland?

2008-05-22 @ 18:03:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0