Vilket sanslöst skitsnack, Lisa Magnusson!

Lisa Magnusson skriver en krönika i skräptidningen Aftonbladet om att komikern Tobias Perssons "påhopp" på Blondinbella skulle vara ett uttryck för någon slags antifeminism och att unga flickor "måste skyddas". Nu vet inte jag exakt vad Tobias Persson hade i sinnet när han skrev sitt briljanta debattinlägg i Expressen, jag kan bara spekulera, men antagligen kände han frustration och inget annat. Det är nämligen det jag själv känner över de så kallade modebloggarna och deras hängivna followers som inte så lite påminner om right wing christians i USA i sin hängivnehet och jakt på "lycka". Lite som hur arg jag blir på världens kyrkor och deras tillbedjare kanske. En kraft som skulle kunna uträtta så mycket om intresset fanns, men istället väljer att bli introverta och navelskådande.

Lisa Magnusson tycker sig ha gjort en "insikt" skriver hon. Folk oroar sig för unga flickors väl och ve, och därför blir de upprörda över att de fotograferar sina ristrettos på ett hippt café och sedan sitter och bloggar om den senaste koftan de köpte på stan samma dag.

Ja det är möjligt att en del blir. Inte för att jag begriper vad det finns att skyddas mot i en ristretto, men för egen del blir jag upprörd och förbannad över att de unga flickorna visar lika mycket intresse för planeten vi bor på som håller på att gå under tack vare den hysteriska överkonsumtion de göder som de skulle visa för flugliken i en genomsnittlig lysrörsarmatur. Jag för egen del tycker att mode och den konsumtion och den självbilden som industrin uppmuntrar till är fullständigt vedervärdig. Jag kan till och med gå så långt som att erkänna att jag avskyr den.

Modeindustrin är en iskall och fullständigt cynisk värld (faktiskt mer än någon annan) som uppmuntrar unga tjejer, ofta med redan dåligt självförtroende, att späka sig, pina sig, fullständigt vända ryggen åt ett normalt liv för att passa in i de här "designerföretagens" ytliga, falska värld för att de lovas kunna "passa in" och "bli lyckliga" om de bara lägger ner 1889 kronor på någon märkeströjjävel som en osynlig skuldslav i Turkmenistan har sytt ihop för - 0:19 öre om fjortontimmarsdagen.

Det är det jag blir upprörd över. Och att de här stackars tjejerna som "modebloggar" utnyttjas som nyttiga idioter åt den satans modeindustrin gör mig inte mindre förbannad.

Nej, jag anser inte att modebloggar ska förbjudas, Lisa Magnusson. Jag anser inte att unga tjejer behöver skyddas mot det. Någonstans, i botten av sig själva vet de att det är fel att göda de här asen som sitter i 300 kvadratshus med uppvärmd 25-meters pool i bergen runt "Troppan" eller åker på semester en gång i månaden till en privatiserad kristallgnistrande lyxhotellsstrand på Kuba dit vanliga kubaner inte har tillträde medans de "betalar modebloggartjejerna bra".

Det gör de för övrigt inte, modebloggarna sparar dem sanslösa summor i reklamkampanjspengar som de inte behövde eftersom de redan var tillräckligt rika och som de nu kan investera i sin tjocka barns framtid istället. Trots att den framtiden redan var betald och klar. Skuldslavens i Turkmenistan framtid är för övrigt också redan klar, han behöver inte betala ett öre för sin grav när han dör vid 33 års ålder, för den kostnaden läggs på hans femårige son som ärver skulden.

Men det hindrar inte att jag, och tydligen också Tobias Persson, blir riktigt jävla förbannade över företeelsen! Och att vi försöker skapa debatt om hur sjukt fel det är.

Bäst också att tillägga så att man slipper det i kommentarsfältet sen av någon ekologisk hudkrämsdåre: nej, jag tycker inte att det är rätt med pokersajterna som vänder sig nästan uteslutande till unga killar och får dem att skuldsätta sig upp över öronen med vidriga sms-lån. Nej, jag tycker inte att det är rätt att spela på någons osäkerhet och fullständigt naturliga drift att passa in överhuvudtaget bara för snöd vinning.

Och nej, jag tycker inte att unga killar behöver skyddas mot det heller. Det borde vara själsanerande. Precis som modebloggarna.

Kommentarer
Postat av: Calle

Kolla här, rätt intressant,

"Blondinbellas pappa ville ha betalt av dotterns skola"

http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=155759

"Blondinbella" bluffade om planerat krogbesök på Bygget"

http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=492443&avdelning_1=101&avdelning_2=101

2008-03-29 @ 17:45:50
URL: http://www.calleb.blogg.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Bedrövligt. Jag hatar den här världen ibland.

2008-03-29 @ 22:03:14
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se
Postat av: Kraka

Jag är glad att jag aldrig fick den dotter jag så hett önskade mig. Blondinbella, och andra i hennes fotspår, hjälper till att skapa en fullkomligt ovärdig tillvaro för unga tjejer att leva i.
Skönt att det finns en och annan som orkar ryta i och berätta för dessa grundlurade modebloggstjejer att deras värderingar är förkastliga!

2008-04-01 @ 20:32:09
URL: http://kraka.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja men det är knappast majoritetens fel att de har de här värderingarna. Det däremot lägger jag en stor del av ansvaret på sådana som Isabella Löwengrip (Blondinbella) och hennes gelikar till ärkekonservativa kvinnor som Ebba von Sydow. Överklassadeln visar sin allra sämsta sida. Sjuka ideal framställs som feminism!

2008-04-01 @ 22:26:13
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se
Postat av: Galaxa

Visst är det också fantastiskt att åberopa "avundsjuka" när det så klart framgår att man inte gillar det de gör! Precis som du, Tobias och många med er så är jag förbannad över det hela. Inte avundsjuk! Tvärtom, ju!

Att man tycker det är kul med mode och flärd behöver inte med automatik innebära att man sväljer allt med hull och hår! Estetik och skönhet kan man få gilla att diskutera och dissikera. (T.ex. tycker jag att Ebba von Sydow borde ha pannlugg!) Men detta sanslösa vältrande utan gräns är osmakligt!

2008-04-08 @ 13:27:11
URL: http://et-phone-home.blogspot.com/
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja men det är klassiskt för högern som utgår från sitt eget känsloregister. Från sig själv känner man andra, typ.

2008-04-11 @ 23:32:10
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0