Steel workers union at Harley-Davidson!

image23

Stålarbetare på Harley Davidson tidigt 1900-tal

Alla som
känner mig vet att mitt favoritmärke bland motorcyklar är Harley-Davidson och att jag anser att japanskt är känslofri formpressad skit. Egentligen är det väl kanske Indian som är mitt favvomärke, men det finns ju inte mer. Nåväl.

Jag har
fått ett nytt argument för att gilla Harley. Varje båge får ett märke på ramen där det står "Union made by american steel workers". Det amerikanska stål- och bilarbetarfacket är ett av de få som har varit starka i USA och som alltid haft en hög organisationsgrad.

Under
1930-talet, under den stora depressionen fick fabrik på fabrik avskeda arbetare, men inte på Harley-Davidson. Där delade man solidariskt på arbetena istället. Till slut var de nere på tvådagars arbetsvecka! När konjunkturen sedan vände hade Harley-Davidson kvar bra personal som kunde bygga motorcyklar (det var väl en av orsakerna till att Indian gick omkull) när konkurrenterna inte hade det.

Där ser man: alla tjänar på en stark fackförening!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0