Sverige as we knew it finns inte mer.

Dödsstöten för det Sverige vi kände har kommit. Det första äkta gated communityt har kommit till vårt land, komplett med doormen och vakter.

Det har i och för sig varit under uppsegling; många hus i stan har stängsel och är inkapslade med glas, men inga har väktare so far. Nu är det första riktiga gated communityt under byggnad i Malmö där de rika kan få bo och umgås med varandra utan att behöva besväras av underklassen.

Sorgligt. Och det sorgligaste är att det som får överklassen och medelklassen att dras till sådana här tummelplatser är den politik de - och för all del en stor del av LO- kollektivet- röstade på 2006. Och som sossarna inte gör ett dugg för att bekämpa mer.

Ohyra bloggar mycket bättre om det än jag. Jag är för ledsen.

Kommentarer
Postat av: HenrikP.

Konstigt att det blev just Malmö som kom först med dessa inhägnade och bevakade bostadsområden. Har bara hört och läst trevliga och fina saker om denna stad. Mord,bilbränder,personrån,misshandel,gäng och överfallsvåldtäkter mm mm. Läste att brottsligheten var 3ggr så stor som i Köpenhamn(trots färre invånare i Malmö). Men vänta.....stämmer detta verkligen......måste förväxlat Malmö med någon annan stad, sorry

2008-06-24 @ 23:02:48
Postat av: Calle

Jag kan nog faktiskt hålla med dig i detta också. Det är en tragisk utveckling, att folk känner att de måste sitta bakom staket och vakter. Jag förstår konceptet med att ha spa, café, biograf och annat i samma bostadsområde. Det är ju trevligt. Men att stängsla in det och sätta dit vakter känns inte bra.



Men började inte den här utvecklingen redan med Turning Torso? De har ju också reception med vakt, och något utkiksdäck för allmänheten var det ju aldrig tal om - vilket jag tycker är anmärkningsvärt och framförallt tråkigt eftersom många nog hade tyckt att det varit kul att åka dit och beskåda utsikten.

2008-06-24 @ 23:06:22
URL: http://www.callebergstrom.blogspot.com/
Postat av: nicklas eriksson

Nej att ha bio, affärer och liknande lokalt är ju precis som jag vill ha mitt samhälle. Men som du skriver, inte bakom staket och med doormen som ska köra ut oönskade. Jag har aldrig varit i Turning Torso, så det vet jag inte.



Henrik; det vore idiotiskt att förneka att det finns stora sociala problem i Malmö. Men detta är ju definitivt inte rätt sätt att angripa dem, snarare precis tvärtom.



För vad beror Malmös sociala problem på? Jo, att folk från arbetarklassen och underklassen permanentas i utanförskap med kronisk arbetslöshet. De låses fast i små samhällen i samhället och får ingen kontakt med dem som bor i andra av dessa. Känslan av utanförskap och förlorarskap på förhand växer och leder till utagerande mot de som representerar det samhälle som finns utanför och som de kommer att se, och ser, som fienden. Klassiskt klasshat med andra ord.



Kolla på Washington som är en av världens mest segregerade städer. Kolla på Rio, där ena kvarteret är favela och nästa är just ett gated community, det är livsfarligt där. Inte ens min bästa kompis far, som är infödd och en av de galnaste människor jag känner vågar sig ut i Rio på kvällstid. Jag vill inte att det ska bli så i Malmö!



Därför måste staketen och vakterna bli färre, inte fler.

2008-06-25 @ 09:26:13
Postat av: Alexandra

Jag har också skrivit om detta samhällsmisslyckande, men jag kan lova att jag gör allt i min makt (och inte bara jag) att vända "trenden" i "LO-kollektivet"

2008-06-25 @ 16:33:10
URL: http://hbt-sossen.blogspot.com
Postat av: nicklas eriksson

Jag försöker jag också Alexandra, det är det enda vi kan göra. Tyvärr så är det så med många att så länge de har en grogg på fredagen, en husvagn och en hyfsat ny bil så upphör visionerna. Kolla flanarna i Byggnads som tycker att de har så mycket i lön att de måste rösta blått! Men det är sannerligen inte bara deras eget fel så länge vi har ett medieklimat som på ett oerhört smart vis säljer en snyggt paketerad lögn till folk, nämligen lögnen om att endast ökad konsumtion och "individens frihet" skulle vara vägen till det vi menar med frihet.

2008-06-25 @ 17:04:53
Postat av: Populisten

Tja vad ska man säga. När polsien inte längre gör sitt jobb och låser in buset så börjar invånarna låsa in sig själva istället. En del av befolkningen måste alltid vara bakom galler. Det tråkiga i Sverige är att det är de laglydiga som måste vara det och inte skurkarna.

2008-06-26 @ 10:45:48
URL: http://populisten.wordpress.com
Postat av: Stephen Graye

Ja det är ju verkligen upprörande för en översittare när människor vill bestämma över sig själva. Dödstöten kom egentligen när vi började med ytterdörrar, inte sant? Kan vi inte göra det till en klassfråga också som allt annat? Jag har sett potentaters (det heter så på gammalvänsterspråk va?) ytterdörrar och de är både bättre isolerade och har tuffare lås än de fattigas patetiska ASSA patentlås.

2008-06-26 @ 12:41:03
Postat av: nicklas eriksson

Vem menar du är översittare då?



Det ÄR redan en klassfråga. Den var svår va?

2008-06-26 @ 20:46:27
Postat av: Stephen Graye

Nicklas: Jag menar att det är översittar fasoner att försöka bestämma över människor. I detta fallet att de som vill inte ska få låsa dörren om sig. Och dessutom finns det inga klasser längre. I stort sett alla har möjligheter att skapa förmögenheter eller bli väldigt fattig. Skillnaden mellan en hög inkomst och låg ger inte stor skillnad i levnadsstandard vilket är beklagligt. Vi har säkert enormt olika uppfattningar här, men jag respekterar din, men jag tycker du har fel. Du har rätt att ha fel och jag har rätt att ha rätt (så att säga, du tycker ju säkert likadant fast tvärtom). ursäkta om jag förvirrar ytterliggare hehe.

Förstår tyvärr inte din sista mening om svårigheten, men den är säkert helt onödig.

2008-06-27 @ 12:11:05
Postat av: nicklas eriksson

Är det inte just det att stänga människor ute från vad som brukade vara en öppen stad då?



"Och dessutom finns det inga klasser längre."



Vet du vad? Ta och åk femman från Biskopsgården till Örgryte så får du se att du har fel till priset av 20 kronor. Om det inte finns några klasser, hur kommer det sig att vissa lever i ett provocerande överflöd medan det finns 2000 hemlösa i Göteborg?



källa: Faktum

2008-06-27 @ 14:49:21
Postat av: Ohyra

Kommunismen är här! Hurra! Det klasslösa samhället är realiserat! vem hade kunnat tro't? Jga menar när jag går till jobbet imorrn ska jag banne mig säga till min chef att jag minsann ska ha lika mycket deg som kungen, eller wallenstambarnen. Jag ska berätta det för alla: arma kvinna, nej du behöver inte vara städerska, du kan bli BANKDIREKTÖR! Vadpaffa vi alla ska bli - vi den majoriteten av svenska befolkningen som väljer att inte ta del av den enorma rikedom som bara tillfaller den översta procenten av vår befolkning (Statistik SCB, btw)



Tack herr graye för den här överdeliga infon, tänk att Breznev hade rätt ändå...

2008-06-28 @ 01:23:35
URL: http://ohyra.blogspot.com
Postat av: Ohyra

Oh jag blev så lyrisk över beskedet att jag glömde att jag inte ska till jobbet imorrn... eller knulla det förresten Jag behöver ALDRIG mer gå till jobbet! Som kungen och victoria...

2008-06-28 @ 01:27:20
Postat av: nicklas eriksson

He he he...

2008-06-28 @ 07:08:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0