Samma metod, olika mål?

"Palestinagrupperna:

”En elvaårig pojke dödades av israelisk militär i byn Nilin på Västbanken vid 17-tiden svensk tid idag (igår). Enligt läkare sköts han i huvudet på mycket nära håll med skarp ammunition. Vittnen berättar att det omedelbart dödande skottet, som kom från en pistol, träffade pojken i tinningen. Enligt källor på plats har israelisk militär efter dödskjutningen gått in i byn och ytterligare fem palestinier har skadats. När detta pressmeddelande skickas pågår fortfarande beskjutningen..”"

Jag minns att när jag skrev om fyrtioårsdagen av el doctor Ernesto Guevaras död så frågade någon om det kändes bra att hylla en som mördade barn. Något jag iofs inte gjorde (eller vet, jag har aldrig hört att Ernesto Guevara skulle ha skjutit en fjortonåring som personen påstod någonannastans ifrån), men posten var på spanska, som personen inte behärskade, och namnet Guevara räckte.

Det jag skrev i posten var att jag inte tyckte att alla Ches metoder var rätt, men att jag ställde mig bakom revolutionen i Latinamerika. Che, och på den tiden Fidel Castro, kämpade i alla fall för alla folks frihet. Vad kämpade den israeliska soldat som sköt elvaåringen i Nilin för?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0