Ta bort hemspråket - få mer problem!

 De här under omskrivna ickenazisterna Sverigedemokraterna vill ju stoppa hemspråksundervisningen, det är känt sedan länge. Detta tror jag baseras på ett felaktigt antagande att ett mer etniskt (ja jag vet att de kallar det kulturellt, de hatar ju inte människor, bara deras kulturer, traditioner och seder) likriktat Sverige är ett mer problemfritt Sverige.

 Well.
Sverigedemokraterna vill att alla som bor i Sverige ska prata svenska med varandra. Det tror de är i alla fall en del av lösningen på problemen med segregering. Om andra generationens invandrarungdomar tvingas prata svenska med sina ickesvenska föräldrar så kommer allt att bli bättre på något sätt.

 Och visst, jag kan väl erkänna att trots att jag alltid tyckt att "hemspråksundervisningen är väl bra, så har jag samtidigt tänkt  "men den kan ju inte vara jäääätteviktig".

 Men jag hade fel. Man lär sig lite grann av livet. Min sambo räknas ju som invandrare i svensk statistik trots att hon är född på Sahlgrenska, pratar rätt bred göteborgska, håller på GAIS (första träningsmatchen mot Bröndby!) och har ett tungt svennejobb. Hennes föräldrar är chilenare. De pratar jättebra svenska båda två, och min sambo och hennes bror pratar jättebra spanska. Men ändå fattas det en dimension, säger hon, för att hon ska nå fram till dem till hundra procent. För det rör sig om små nyanser i språket som det är svårt att få utan undervisning.

 Risken utan hemspråksundervisning blir att såväl föräldrar som barn i invandrarfamiljer får ett språk som består av hälften svenska, hälften hemspråket (och i blandade förorter kommer ord från andra språk in). Och då blir det ännu en dimension som fattas för att barn ska connecta med sina föräldrar till hundra procent, det som jag och mina syskon betraktar som självklart.

 Det här kan jag garantera Sverigedemokraterna inte skapar tryggare familjer. Det gör garanterat inte invandrarungdomar mindre rotlösa och det kommer garanterat inte att skapa mindre sociala problem. En gång på en fest i Lövgärdet diskuterade jag språk med en inflyttad engelsman. Jag tyckte att alla borde ha rätt till ett språk, men han sa att bara alla hade rätt till att uttrycka sig så var allt lugnt. Men saken är den att har du inget språk gemensamt med dina kamrater i samhället så har du inget sätt att uttrycka dig. Om jag bara fattar en tredjedel av vad någon försöker säga till mig är det klart att båda jag och han blir frustrerade och vad undertryckt frustration skapar kan ju inte vara någon hemlighet för någon?

 Så bevara, och förstärk gärna hemspråksundervisningen. Det är en investering i framtiden och i människor.

Kommentarer
Postat av: Martin Tunström (s)

Instämmer, klokt skrivet. Märker det själv när man kommunicerar med människor från ett annat land som bosatt sig här i Sverige, man missar en del även om dessa talar bra svenska. Det är frågan om de där nyanserna som du talade om. Därför är det så viktigt att barn i flerspråka svenska familjer får möjlighet till läsa förälderns språk i skolan. Sedan har jag hört att de barn som har hemspråksundervisning har större chans att klara skolan. Blir enklare att få hjälp hemma med svåra mattematiska termer eller samhällspolitiska resonemang.

2008-01-27 @ 15:33:51
URL: http://www.tunstrom.nu
Postat av: nicklas eriksson

Japp, säkerligen. Kul att höra från dig Martin förresten!

2008-01-27 @ 19:44:49
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se
Postat av: Sd-väljare

Svenskfientlighet och modersmål (2007-11-21)
http://www.youtube.com/watch?v=Z88OZtO3HNs

Sverigedemokraterna 2010!

2008-01-27 @ 22:00:23
Postat av: nicklas eriksson

Men snälle lille någon, det där klippet berättar ju bara rakt av att det är ett klassproblem! Upplever man sig som underklass är det klart att man vill slå tillbaka mot de övre klasserna! Det kallas klasshat eller klassfientlighet om du vill, och har ingenting med något slags rasperspektiv att göra. Det skulle inte spela någon roll alls om den klass som de ungdomar det talas om, som för övrigt bara är en liten del av alla unga med invandrarbakgrund, bestod av afrikaner, asiater eller vita. Det märks ju ofta på er sverigedemokrater att ni vill slå tillbaka mot det som ni upplever som överklassen, dvs det etablerade samhället. Precis som resten av arbetarklassen som ni ju nästan alltid kommer från.

Att Köpenhamn med flera kommuner har dragit in modersmålsundervisningen ser jag inte som något annat än ett resultat av direkt snålhet och kommer bara att öka klassproblematiken. Om min sambo som är högutbildad akademiker (svensk utbildning är det väl bäst att tillägga...) upplever det här som ett visserligen litet, men ändå ett problem, kan du ge dig tusan på att Mustafa som inte har slutbetyg från nian kommer att uppleva det som ännu större, bli ännu mer frustrerad och vilja ge igen ännu mer mot överklassen.

Åh, och jag skulle uppskatta om du inte var anonym.

2008-01-28 @ 23:14:10
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se
Postat av: Knute

Den som har ett stort ordförråd på sitt hemspråk kan få det på svenska också. Men det förutsätter att eleven lägger ner energi på BÅDA språken. Hemspråksundervisning är bra, om den är rätt skött.

2008-01-29 @ 13:18:38
URL: http://www.everykindapeople.blogspot.com/
Postat av: nicklas eriksson

Fast kan den som har ett stort ordförråd på svenska få det på sitt hemspråk med..?

2008-01-29 @ 17:53:07
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0