Jag är så jävla glad!!!

Varför? Jo, det ska jag berätta. Jag har sedan i November med hjälp av min fantastiska sambo, läst in ca fem års matematik. Jag är "bränd" i matte till följd av olika saker i skolan. Dessutom är jag och något så logiskt som matte inte en bra kombination, för jag kan inte bara acceptera att "det ska vara så". Jag vill veta varför den femman ska stå där, filosofiskt, naturligt och ur en socio-ekonomisk synvinkel. Typ. Har jag alltid velat, och när läraren inte har kunnat förklara det har det blivit konflikt också har jag som för att "straffa" läraren låtit bli att lära mig. Men jag har pluggat så ögona har blött nästan, och idag gav det resultat: 75 procent rätt på tentan och ett väl intjänat G! Dessutom fick jag G på en labbrapport i elektronik.

Jag är även glad för att mina underbara svärföräldrar är hemma i Sverige igen efter en och en halv månad i el viejo pais, Chile. Vi mötte dem på Landvetter nu i kväll. Det måste vara ett bra tecken för framtiden när man faktiskt saknar sina svärföräldrar :)

Just ja, vi har tingat oss för en liten valp också! En SBT, eller Staffordshire Bullterrier. I höst ska vi om allt går som planerat få en liten tjej. Vi har option på en kille med, men en tik vill vi helst ha.

Kommentarer
Postat av: livelev

Grattis!

Hade också problem med matten. Inte att räkna verkliga saker, men när de började jävlas med ekvationer och inte kunde säga vad man skulle ha dem till....

Lyckades, efter 20 år, lära mig andragradsekvationer, så att jag tog mig igenom Matematik A.

2008-01-16 @ 10:22:22
URL: http://blogg.passagen.se/livelev
Postat av: nicklas eriksson

Schysst livelev!!

Ska börja med ekvationer nu till veckan och det skrämde mig förr. Men nu har jag verktygen att begripa dem. Och en vilja att klara skiten!

2008-01-16 @ 10:24:23
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se
Postat av: Skrymta

Känner igen mig. Svårt med ett ämne som inte accepterar argumentation eller diskussion. Åtminstone inte på gymnasienivå. Gick igenom gymnasiematten för några år sedan och insåg att mycket satt i inställningen. Det gäller att acceptera att vissa saker bara är som de är. Det finns en förklaring eller ett bevis som det kallas inom matematiken, men det tar sin tid att gå igenom det så för att spara tid så kan man göra på ett annat, förenklat sätt.

2008-01-29 @ 15:06:53
URL: http://www.skrymta.se
Postat av: nicklas eriksson

Skrymta har helt rätt - det finns en punkt där såväl fysik som matematik möter filosofi och där börjar det bli diskuterbart. Fram tills dess är det bara absoluta sanningar som du okritiskt ska ta tilldig och svälja oc hdet är inte kul för någon som mig.

2008-01-31 @ 15:09:55
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0