Ey, serber, lägg ner nu!

Ni pratar om hur Kosova är "er kulturella vagga". Jamen varför bor ni inte där hela bunten då? Sverige är en massa svenskamerikaners kulturella vagga, men de bor inte här bara för att dra en parallell till hur lätt fånig er nationalism ter sig.

Anledningen till att ni håller på och startar bråk om Kosova hela tiden är att ni ser ert land falla ihop. Tänk om det RIKTIGA Serbien inte är större än så, läskigt va?

Jag har
ett riktigt gott råd till er som tydligen gillar att slåss om grejer som hände för hundratals år sedan: glöm och gå vidare! Jo, ett mycket bra råd! Ingen av er kan lastas för Trastfälten, inte många levande för Jugoslavien, ingen av er för Tito. Och jag vet att många av er ser er som Europas portvakter mot den onde turken som resten av kontinenten är skyldig er hejdlösa mängder respekt och klappar på axeln för, men vet ni vad? Knappt någon av er som lever nu kan prisas för det heller, lika lite som en tysk som föds idag kan lastas för förintelsen.

En serbisk kvinna i Kosova gastade på radion igår om att "vi kan inte lämna våra förfäders gravar!"

Jodå, det kan ni om ni vill. Det är bara att åka. Låt nu för fan Kosova vara!

Kommentarer
Postat av: Calle

Instämmer!

Idag såg jag en fånig insändare i Aftonbladet som liknade det självständiga Kosovo med ett självständigt Skåne. Skribenten tog i så att det skulle verka bisarrt, men jag förstår inte det bisarra. Om det finns en majoritet i Skåne som vill att Skåne ska vara ett självständigt land, så låt dem bilda en egen stat då.

2008-02-20 @ 13:34:20
URL: http://www.calleb.blogg.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Ja jag såg den också. SSP eller vad det kallades. Men de strävandena har ju funnits länge, det nazistiska Skånepartiet har haft det på programmet typ sedan Hedenhös när deras partiledare föddes.

F.ö. håller jag med. Alla folks frihet, hela världens fred.

2008-02-20 @ 17:00:43
Postat av: srs

Att ni inte SKÄMS - - - SVERIGE ÄR UPPBYGGT AV MÅNAD SVENSKAR!!
VAD GER RÄTT TILL SVERIGE OCH ALLA ANDRA att bestämma att man ska ta bort en del som tillhör ett annat land! Så länge det finns serber kommer detta aldrig gå igenom!!KAN INVANDRARE OM NÅGRA ÅR TA EN KOMUN ELLER LANDSKAP??VA E DET FÖR SKILLNAD-???
Alla länder som godkänt detta kommer att få tillbaka...deras länder kommmer också splittras!!
Och vrf är serber utpekad som de "svarta", vrf???
Många vet inte vrf USA GODKÄNT...visste alla bara vilken militär bas de finns på kosovo och vad det försigår så skulle världen säga annat!!
serbien är ett UNDERBART LAND med fina traditoner och underbara människor. jag själv är född i sverige, MEN SÅ LÄNGE JAG LEVER KOMMER JAG ÄLSKA OCH SKYDDA DEN SERBISKA FLAGGAN OCH MÄNNISKOR...
KOSOVO ÄR OCH KOMNMER FÖRBLI SERBISKT!!!

2008-03-21 @ 11:29:21
Postat av: Nicklas Eriksson

Nyheter till dig, srs: det har redan gått igenom. Jag kände till basen, so? Jag skiter blött i USA och deras intressen, allt jag tänker på är att kosovas albanska befolkning vill ha en egen stat (ett litet hörn av Serbien, stort som Småland).

Vad exakt, i hela heta helvete ska jag skämmas för? Om en majoritet i en del av ett land vill ha sin frihet anser jag att de ska få det.

Statskonstruktioner är dock ett sorgligt påhitt, ett sätt att definiera en yta och styra den till privat ägande. Majoriteten av er serber som protesterar mot det här är så grundlurade att jag tycker synd om er.

Ni är lurade av den härskande klassens historieskrivning, ni är lurade av dem som bestämmer och har makten över er att den smått perversa nationalism som lurats på er är något bra och framför allt är ni pålurade att ni skulle vara något slags "utvalt folk" av er tragiska kyrka.

Lägg av med dumnationalismen och inse att ni inte är ett smack bättre än kosovaalbanerna, men inte heller sämre, och förena er mot den överhet som tjänar på att albanska och serbiska arbetare flyger varandra i strupen.

Tänk efter: Hur mycket av "Det heliga Serbien" eller för den delen, Sverige, äger du, och varför ska DU uppehålla härskarklassens goda leverne?

2008-03-23 @ 15:47:58
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0