Bassem Nasrs och hans blinda öga!

  Jag läser på bloggen "Beska droppar" en krönika av Bassem Nasr, som tydligen går ut på att  invandrargrabbar "syns, hörs och stör mest. Samma sak på diskoteken, krogarna och de centrala torgen. Och detta på svenska killars bekostnad."

  De svenska killarna blir undertryckta, åtsidanställda och mobbade av de tuffa, coola invandrargängen, överallt i samhället, tycks det om man läser vad Bassem skriver. Så är det ju verkligen inte, det är tvärtom, men det kan verka vara på det viset eftersom det handlar om nägot helt annat än rasism här. Vare sig "riktig" rasism eller (och det ordet gör mig fan vansinnig, som om det skulle finnas något annan än just rasism) omvänd rasism.

  Visst, jag är inte blind och jag har bott i Lövgärdet, Hjällbo, Angered och Bergsjön i tretton år. Jag har aldrig haft bil så jag har åkt samma spårvagn som de här "invandrargängen" som det kallas fast de flesta är födda här. Jag ser och hör. Unga killar i allmänhet brötar, lever om och för kort sagt ett jävla liv. Och jag håller med om att gäng från förorten är lite extra duktiga på det. Vissa gånger när jag varit ute på promenad har det hänt att jag blivit stoppad av ett gäng med mixad härkomst som velat balla sig lite, men det har aldrig blivit mer än det eftersom jag dels inte visar någon som helst rädsla för dem och att de inser att "Shit det kommer nog att svida lite att sänka den här svennen fast vi är fem stycken". Det här har heller inget med rasism att göra, fast de har varit från mellanöstern och jag är en första klassens svenneman med kritvit hud och världens bredaste mittbena.

  Det här har Bassem glömt lite grann, men det är inte så underligt, om man vet vem han är. Han är skåning och beskriver sig på sin blogg som "himmelsblå centerpartist". Och det är ju därför som han aldrig kommer att se att "invandrargängens" skrämmande och dominerande beteende inte har ett piss med rasism att göra, det är bara Bassem och de riktiga rasisterna i våra brunblå partier som tror det, och det för att de inte, eller sällan, erkänner klass som ett problem i Sverige eller ens alls.

  För det är det som det här handlar om från början till slut. "Invandrargängen" kommer ofta från sämsta tänkbara bakgrund, ekonomiskt och socialt. De står längst ner på samhällsstegen (invandrartjejer är det ju i alla fall "synd om" och de för inte lika mycket väsen) av alla som finns på den nedre halvan. De har absolut minst chans att få arbete. De har mest begränsat socialt kontaktnät. De har sämst ekonomisk situation. De pratar ganska ofta dålig svenska fast de är födda här, eller i alla fall en svenska som inte kommer att imponera på personalchefen där de söker jobb eftersom förörtsbrytningen är samma klassmärke som den finska brytningen var en gång i tiden). De har sämst betyg av alla med dåliga betyg. De är absolut mest utsatta över huvudtaget av alla som lever och verkar i landet Sverige.

  Och det får dem att hata! En del vet ofta inte ens om ATT de hatar, för klasshat är en medfödd mekanism och något som finns hos alla, även hos Bassem Nasr, spelar ingen roll vad han tror om klass. Ett bra exempel på borgerligt klasshat är det lätt att hitta just nu, när unga tuppar går till storms mot SACs blockad mot en oseriös arbetsköpare i Stockholm och kräver hårda polisingripanden istället för att vara på den utsatte arbetarens sida.

  I ett land som Sverige där det är fult att visa känslor om det inte är fotboll eller hockey kan en såhär stark känsla vara mycket svår att hantera. Svenska politiker har dessutom gjort sitt bästa för att ta bort begreppet klass (hur ofta hör du en sosse prata klass? Aldrig, om det inte är första Maj) och klasshat får man inte nämna eftersom det är fult att hata.

  Så man vet inte vad det är man känner, kort sagt. Men man vet att man är persona non grata i Sveriges arbetsliv och sociala liv. Krogar tillåter bara en viss procent blattekillar, annars går svenskarna därifrån, till exempel. Och man har ofta inget begrepp om politik och politiska lösningar på problem eftersom det ska man inte röra vid för det var det som gjorde att farsan fick sticka från Chile, Uruguay, Iran, Irak, Kurdistan, Palestina, Serbien, Bosnien eller where ever, och det ska man akta sig för som fan. Dessutom är politik ofta jävligt svårt att förstå sig på, och har man då inget större intresse för skolan så lägger då inte jag någon skuld på de här grabbarna för att de inte förstår sig på turerna. Jag var sån när jag var i "invandrargängens" ålder.

  Politik är på TV. Annars finns det inte i Sverige liksom.

  Hur vet jag då att det inte handlar om rasism? Jo, till att börja med så är det rätt sällan som de här "invandrargängen" är etniskt homogena. Titta får ni se. Ofta är det tre kurder, en somalier, två irakier en vietnames och en jugge. Eller hur ni nu vill ha det. Det handlar om kompisgäng helt enkelt, och då skiter man i härkomst. Hade de varit rasister hade de bara hållit sig till sin egen etniska grupp.

  Okej fine, men hur vet jag att de inte är "rasister mot svenskar" då? Jo, det finns det de som är. Men de är inte många. Åtminstonde har inte jag stött på någon. Men jag har varit städare i halva mitt liv och arbetat med folk från de flesta av jordens länder som ingår i sfären "tredje världen" på något sätt, och jag har aldrig stött på rasism mot svenskar. Bara klasshat. Jag har som sagt levt i "blatteförorter" till Göteborg i tretton år och trivts förträffligt. Aldrig blivit utsatt för någon form av rasism. Dessutom har jag varit lokalpolitiker där länge och det första folk önskar sig av sitt boende oavsett var de kommer från brukar vara att det ska flytta dit mer svenskar eftersom det vore trevligt.

  Borgerliga ungdomar begriper sällan känslan av utanförskap som drabbar de här killarna och revanschlusten det för med sig. Bassem Nasr vet jag inget om, han kanske kommer från sin etniska grupps överklass och då är det inte underligt att han blundar för samhällsstrukturen. Bassem Nasr skriver lite om svenska flaggan, varför den är förbjuden samt att Iran eller Kurdistans symboler är tillåtna. Jag skulle säga att de här symbolerna hänger runt halsen på killar i brist på bättre. Man har som sagt inget begrepp om klass eftersom ingen har berättat om det för en och därför söker man sig till den sämsta av gemenskaper, nationalism. Den är sämst eftersom den bara gynnar de som äger landet och inte de som bebor det och arbetar för att de inte har annat val.

  Många etniskt svenska killar känner det här också, och tyvärr eftersom deras kunskap om stat, kapital och klass är lika låg som hos deras kamrater på andra sidan spåren, låter en del av dem det manifesteras i att till en början knalla runt med en 100%-svensktröja. Sedan börjar man hänga på något av de communityn som finns för klasshatande svenska killar som någon vill få att se deras kamrater med svart hår som fiender. För att någon tjänar på att arbetarklassen och underklassen slåss med varandra istället för att göra gemensam sak mot "någon". Vem det är får ni fan tänka ut själva.

  Bassem Nasr har, på grund av att han har sagt som det är men glömt en avgörande dimension, tyvärr gått "någons" ärenden. Han ser en del av problemet, men eftersom han är socioekonomiskt enögd blir det bara fel.

Kommentarer
Postat av: Martin

Det bästa jag läst på hela dagen.

2008-02-02 @ 21:39:19
URL: http://rstvideo.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Tack Martin! Alltid kul med positiv feedback!

2008-02-03 @ 00:02:00
Postat av: Christian

Ja - det var verkligen en välskriven text. Nicklas, kan du skicka mig ett mail till min epostadress? Jag hittar inte din kontaktinfo här på sidan :(

2008-02-03 @ 22:21:16
Postat av: livelev

Kanonbra skrivet!

Du gör exakt samma analys som jag gör.

2008-02-04 @ 08:18:35
URL: http://blogg.passagen.se/livelev
Postat av: Christian Larsson

Tack som fan Nicklas, den här ska ju spridas! Riktigt bra skrivet.

2008-02-04 @ 11:46:06
Postat av: Nicklas Eriksson

Tack och bock!:)

2008-02-04 @ 17:12:59
Postat av: Ana Rubin

Word!

2008-02-07 @ 21:30:42
Postat av: Calle Fridén

? Jag känner inte samhörighet med en invandrare bara för att han eller hon är en invandrare. För medelklassinvandrare står många portar öppna, säger Hassan Loo Sattarvandi i LO-tidningen.
Ganska på pricken, va?
PS. Jag tycker inte du ska gå ur partiet. DS

2008-02-11 @ 20:39:14
URL: http://utsiktfranetttak.blogspot.com/
Postat av: Nicklas Eriksson

Hassan Loo Sattarvandi är en mycket klok man som jag hyser stor respekt för.

Som du skriver, ganska på pricken. Menar du att du tycker att jag har rätt??? I så fall blir jag väldigt glad.

Nä, men nu har jag gått ur. Varför tycker du inte det?

2008-02-12 @ 14:10:53
Postat av: Alvaro

Egentligen är det ingen fråga om invandrare eller inte invandrare. Det är en fråga om att se eller inte se samhällets strukturer. Som du säger har klassamhället blivit osynliggjort, men det betyder inte att det inte finns där. Och det gäller både invandrare som svenskar. Många invandrare blir per definition "underklass" om jag tillåts använda denna vaga och nedlåtande term, och som underklass kommer de av naturliga skäl vilja slå uppåt. Därav deras utmaningar av samhället.

Invandrares underklass befinner sig ofta i samma båt som den klassiska arbetarklassen, men i och med att samhället har avklassifierats syns inte dessa likheter, utan istället fokuseras det på de ytliga skillnaderna. Det är därför som det ironiskt nog blir så att de klasser som har mest att vinna av att samarbeta är de klasser som kanske mest aktivt bekämpar varandra. Om du vevar på i mörkret kommer du bara att träffa de som står närmast.

Och det är en jävla skillnad på "invandrare" och "invandrare". Tro mig, jag vet. Du vet att jag vet, Nicklas.

2008-02-20 @ 22:32:02
Postat av: Nicklas Eriksson

Nej precis Alvaro och det är ju det jag försöker få fram i bloggen. Det är ju den franska extremhögerns taktik, att farktionera arbetarklassen och ställa arbetare mot arbetare genom att peka på ytliga skillnader och det har svenska kryptofascister som Sverigedemokraterna tagit fasta på.

Alla som befinner sig i underläge vill slå uppåt, men eftersom människan är svag är det lättare att slå nedåt, och det är livsfarligt. Att det överhuvudtaget sker är lätt att konstatera, men svårt att svara på varför. Det finns många orsaker. En är att bland andra socialdemokraterna och resten av arbetarrörelsen har givit upp tanken om folkbildning. LO ska antagligen i kommande budget satsa allt på "kärnfrågan" och släppa allt om ideologi och skära ner ungdomsutbildningen till ett minimum. Man prioriterar anställda och ombudsmän framför den klass vars intressen man satts att värna och det kommer på sikt att få katastrofala konsekvenser eftersom fascism lätt får fäste och grogrund i en obildad arbetarklass.

Och ja, jag vet att du vet:)

2008-02-21 @ 17:12:56
Postat av: Alvaro

Helt klart. Och jag bör tillägga att du gör det väldigt väl. För att vara lite fri i användandet av en gammal klassiker: de som befinner sig i underläge blir alienerade från sin egen situation. Det är bara genom utbildning och medvetendegörande som detta kan överbryggas, både vad gäller arbetarklass och invandrare.

Precis. ;)

2008-02-21 @ 18:29:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0