In your face, Dickie!

Den ultraborgerlige bloggaren Dick Erixon retar dagligen upp massor med människor, men är samtidigt så feg att han gömmer sig i elfenbenstornets högsta kammare med portarna stängda mot massornas vrede.

Det vill säga, han har inte någon kommentarsfunktion (bäst att tillägga det, jag har ju blivit så frasradikal att folk kanske inte fattar var jag menar;) på bloggen.

Jag antar att han känner sig säkrare så. Skulle tro att han tänker att "folk kommer alltid att läsa min blogg i vilket fall! Haha!!"

Ja ni fattar. Men själva anledningen till att jag just nu sitter och skriver den här texten är för att det slog mig medan jag surfade bort från intressant.se att - jag besökte inte ens hans inlägg trots att inlägget var mycket provocerande!

Det är jag säkert inte ensam om. Hoppas att det får till följd antingen att Dick Erixon slutar skriva eller att han skaffar sig en kommentarsfunktion så att man kan säga honom ett sanningens ord eller tre.


Kommentarer
Postat av: Isak BK Aasvestad

<i>"massornas vrede"</i>...haha, du är bara för rolig!

2008-12-15 @ 05:07:45
URL: http://christianbk.blogspot.com/
Postat av: Malin

Det är väl inte så ovanligt att en del stänger av kommentatorsfunktionen. På samma sätt som att en del bara skriver anonyma inlägg.

Oavsett vilket så är det fegt.

2008-12-15 @ 11:46:54
Postat av: Nicklas Eriksson

Eller också är det Isak som inte fattar ironi.



Jag vet att det går dåligt fram i skriven form, men nigga puh-leeez! Hur övertydlig måsta man vara, Ice?

2008-12-15 @ 12:57:23
Postat av: Stephen Graye

För övrigt är Dick Erixon den förmodligen vassaste bloggaren vi har, tillsammans med Mattias Svensson, Johan Norberg och HAX.

2008-12-15 @ 13:08:03
Postat av: Nicklas Eriksson

Annars hade jag inte blivit så förbannad på honom skulle jag tro.



Men du måste hålla med om att det är jävligt fegt att inte ha en kommentarsfunktion? Men men, det slår ju tillbaka, jag läser honom inte mer. Tråkigt när man inte kan kommentera.

2008-12-15 @ 15:32:08
Postat av: Alexandra

Det damp ner ett mejl i min inkorg som löd något i stil med "jag har surfat runt på din blogg och det är så många hatfyllda kommentarer på din blogg". Jag svarade att om mina meningsmotståndare tagit sit tid att läsa inlägget OCH kommentera det, anser jag dem väl värda att ha kvar sin kommentar. Dick Erixon borde ge sina meningsmotståndare möjligheten att kommentera inläggen, annars är risken stor att ett av hans inlägg genererar i inlägg på andra bloggar.

2008-12-15 @ 16:04:30
URL: http://hbt-sossen.blogspot.com
Postat av: Stephen Graye

Det är svårt det där med kommentarer. En del bloggar svämmar över av infantila personangrepp, medan vissa kommentarer är bättre än blogginlägget självt. Sedan är väl fortfarande bloggägaren ansvarig utgivare och därmed juridiskt ansvarig för mupplagar som hets mot folkgrupp och sånt trams, och det gör att man måste vara väldigt aktiv i modereringen vilket tar tid.

Kan vara en förklaring.

2008-12-15 @ 16:24:55
Postat av: Nicklas Eriksson

Fast vi fick ju prejudikat när Jinge anmälde Bildt i den frågan. Det gick ju inte ens till åtal. Fast det kanske bara är landets åklagarkår som är rädd för Bildt.

2008-12-15 @ 16:46:26
Postat av: Robin

Var det inte någon kristen fanatiker i Stenungsund eller Uddevalla som blev dömd för hets mot folkgrupp för en text i kommentatorfeltet på hans blogg skriven av en läsare?

2008-12-15 @ 18:21:55
Postat av: Nicklas Eriksson

Va? Var det? Det har inte jag hört talas om. Måste kollas!

2008-12-15 @ 18:42:59
Postat av: Tiger

Alexandra, det är ju rätt naturligt att inte alla vill tillåta kommentarer på sina bloggar. Vi är ju alla olika. Man får då helt enkelt tänka på bloggen som en tidning där mer av envägskommunikation sker. Sedan är det ju kul att det ofta finns kommentarsfält, men ofta blir det ju en del skit där. Och det är precis så Dick har resonerat.



När det gäller just Dicks blogg så kritiserade han faktiskt mig där vid ett tillfälle:



http://www.erixon.com/2/blogg060129.htm#29



Att jag inte hade möjlighet att kommentera detta på hans blogg var inget jag blev störd över. Jag gick i svaromål från min egen plattform. Att "inlägg generar i inlägg" på andra ställen är väl inget negativt? Eller?

2008-12-15 @ 23:57:31
URL: http://www.moderskeppet.blogspot.com
Postat av: Magnus

Kommentarer som är rent dravel kan man som bloggare strunta i, men en blogg som helt stänger av möjligheten att kommentera är ingen blogg alls i min bok. Inte om den vill vara inriktad på åsikter och bevakning av något område i alla fall. Utan kommentartrådar hör du bara en röst, bloggägarens egen - och dem han väljer att länka till eller citera, men det är ju ofta bara den slags inlägg som bekräftar det egna tänkandet. Precis som hos Erixon.



Kommentarer ska till på en blogg som vill vara publicistisk på något vis, både för att lägga till nytt, diskutera och för att sticka hål på överskruvade eller blinda inlägg. Och bloggare formulerar sig ju gärna yvigt, det hör till det där med att spotta fram åsikter.

2008-12-17 @ 15:51:56
Postat av: Nicklas Eriksson

Nej, eller hur Magnus! Det blir en offentlig dagbok helt enkelt.

2008-12-17 @ 16:09:34
Postat av: Magnus

Ja, jag kan knappt komma på en enda blogg jag följer eller har läst under en längre tid som inte har kommentarfält (bortsett från den typ av tidningsbloggar som i realiteten är en fast krönike/reporterplats online, och som gör genomarbetade artiklar, till exempel vissa valbloggar i amerikanska tidningar senaste året). Isobels blogg t ex vore opintressant - trots att hon är en väldigt bra skribent och ovanligt vidsynt för att jobba på Expressen - om hon inte släppte fram kommentarer och svarade själv, jag tror dessutom att hon själv skulle ha tappat intresset snabbt och ställt bloggen på hyllan..

2008-12-17 @ 16:25:57
Postat av: Nicklas Eriksson

Tråkigt nog har inte heller Josefin Brink kommentarsfunktion, men det är väl det där med tröttsamma kommentarer som skulle ta fokus från politiken...

2008-12-17 @ 19:20:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0