Arbetarperspektiv går kultur!

Det är dags för Arbetarperspektiv att gå Kultur!

Från bloggen Allt om biblioteket snor jag ohämmat Fröken Stofils frågeformulär och besvarar det på egen hand. Gör det gärna själv!

En bok som förändrade ditt liv?

Hmm, jag skulle kunna vara politiskt korrekt och vänsterklyschig och skriva "Det kommunistiska manifestet" eller "Kapitalet", men det tänker jag verkligen inte. Jag hade mina åsikter redan innan jag läste dem. Istället får jag nog svara att den boken har jag inte läst ännu.

En bok du läst mer än en gång?

Alla böcker jag någonsin tyckt varit bra och haft möjlighet att läsa om. Konstigt nog har jag läst, och sedan dess varit på jakt efter gravt högerskadade och (tror jag) Timbroutgivna "Operation Garbo" av Harry Winter (pseudonym, tillskrivs Bo Hugemark och Ingemar Dörfer och som jag tror har inspirerat såväl Mikael Odenberg som generationer av moderater) som handlar om hur Sovjetunionen inleder ett västligt expansionförsök och går in i Sverige. Den innehåller helt sanslösa karaktärer som jag är säker på att författaren i allra högsta grad identifierar sig med och är egentligen fruktansvärt dålig för att vara skriven av två herrar med deras meriter, men jag vet inte vad som fick mig fast för den. Den är full av björklundskt "stridskukeri" med kustjägare och danska robotkorvetter hit och dit och är en total propagandabok, men som vanligt kan inte högermänniskor prestera någon form av bra kultur alls.

En bok du skulle vilja ha med på en öde ö?
Oh damn, här blir det värre. Eftersom min läshastighet ligger på säkert tre gånger en normal människas (jo det är sant!) så får jag väl dra till med en riktig tegelsten (och riktigt riktigt tråkigt så den räcker länge: "John Irving: Tills jag finner dig".

En bok du önskar hade skrivits?

"Historien om hur det borgerliga samhället störtades och det klasslösa uppstod".

En bok som inte borde skrivits?
Här får jag hålla med Fröken Stofil: "Den vita massajen" av Corinne Hofmann. "Världshistoriens sämsta bok", skriver hon och jag är böjd att säga samma sak. Den handlar om henne själv, en urdum schweizisk kvinna som finner det hon anser vara kärleken i en massajkrigare från Kenya. Trots att hon är medveten om massajsamhällets syn på kvinnan, hennes roll och hur hon ska leva, som hon vet går på tvärs med allt hon känner till och uppskattar envisas puckot med att flytta dit, in i en hydda som hon klagar på hela tiden och skaffar barn med massajen. Malaria får hon också. Han åker i fängelse. När hans släkt vill omskära dottern "flyr" hon därifrån. Sedan bekräftar hon sin egen dumhet och åker tillbaka igen. Jag vill ha de timmar det tog att läsa den här rent ut sagt vråldåliga boken tillbaka av Hofmann eftersom det hon presterat håller så extremt låg kvalitet. Jag känner för att spåra upp förläggaren som gav ut den här naivistiska skiten och käppjaga honom/henne genom stadens gator med ett cricketträ!

Antar att förläggaren såg en ny "Inte utan min dotter" i den här dyngan och räknade med lika stora pengar som den dragit in.Men liberaler gillar den antagligen eftersom hon öppnar en liten affär och därmed blir entreprenör. Hofmann kan inte skriva sig ur en blöt papperskasse. Punkt.

En bok du just nu läser?
Håller på och läser igenom min första roman som inte ens är inskickad till förläggare ännu för att gå igenom allt och kunna knyta ihop trådarna. Den påbörjades för ca fyra år sedan och har ännu inget namn. Jag kallar den bara för "Larry" eftersom huvudpersonen heter så.

En bok du tänkt läsa?
"Spanska inbördeskriget" av Anthony Beevor, säkert den sämsta bok om det kriget jag läst, såhär långt. Den är lika seg som inledningen till "Härskarringen" med en jädrans massa rappakalja om vilka partiers falanger som var ovänner med den fabrikens syndikalist-feministisk-trotskistiska falang av den åttiosjätte internationalen också vidare. Men den kanske är bra när man kommer förbi det? Jag har haft den på mitt sängbord i snart ett halvår och inte orkat fortsätta förbi ännu.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Meh, Tills jag finner dig är inte alls tråkig, den är ju skitbra! Nästan värd att sträckläsas :)

2008-08-28 @ 20:40:32
Postat av: Nicklas Eriksson

Mja, men så är det ju det där med den berömda smaken...:)

2008-08-28 @ 22:36:37
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Tiger

Att du tar upp Operation Garbo som exempel på en bok du läst mer än en gång förvånar ju inte bara mig utan tydligen även dig. Du skriver att du inte riktigt begriper varför, men avslutar med att högermänniskor inte kan prestera någon bra kultur alls.



Jo, att du läser Operation Garbo mer än en gång talar faktiskt för att du på något plan tycker att den är "bra". Den skänker dig någon sorts välbefinnande, du läser den möjligen "ironiskt". Kanske på lite liknande sätt som nyliberaler konsumerar proggmusik. (Jo, proggen är jättestor bland svenska nyliberaler :-) Men



Och visst har Operation Garbo inspirerat moderaterna. Odenberg var väl trist nog den sista i ledande ställning av de inspirerade. Numera satsar ju moderaterna som bekant tyvärr mer på ett försvar som ska spionera på det egna folket och lägger samtidigt ner det försvar som ska skydda oss från hot utifrån.

2008-08-30 @ 10:30:17
URL: http://www.moderskeppet.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Mnja, det är nog inte det att jag tycker att O.G. är "bra" som är anledningen till att jag har läst om den flera gånger, utan mer en fascination för de utrikespoliska turer som den beskriver, samt på senare år, ett hånleende över att de moderater som inspirerats av den nu är de som stadigt för Sverige mot det som städse varit mitt eget mål: ett komplett nedlagt försvar.



Det finns inga militära hot utifrån mot Sverige. Inte ens det nyaggressiva Ryssland är det. Inte på kort och inte på lång sikt.

2008-08-30 @ 11:03:46
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/
Postat av: Tiger

Militära hot utifrån mot Sverige. Finns det? Jag är nästan direkt beredd att köpa ditt bombsäkra yttrande om att det inte finns på "kort sikt".



Hur du däremot tvärsäkert kan fastslå samma sak även på lång sikt är för mig en gåta. Har du en kristallkula?

2008-09-02 @ 09:39:35
URL: http://www.moderskeppet.blogspot.com
Postat av: Nicklas Eriksson

Moaah, det beror la LITE på hur lång tid man tänker sig. Jag tänker mig sådär femtio år framåt. Ser inga som helst militära hot byggas upp under den tiden.



Ryssarna, som ÄR det enda tänkbara militära hotet mot Sverige eftersom INGEN annan har något som helst intresse av vår landyta strategiskt sett kommer att ha alldeles för mycket att göra på sina allt flera fronter inom den tiden för att ens grunna på att växa västerut.

2008-09-02 @ 14:16:06
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0