Holmen stänger Wargöns bruk trots vinst på 185 miljoner.

Holmen Paper är ett företag som det går riktigt dåligt för. De har nämligen bara tjänat 185 miljoner hittills i år jämfört med i fjol vid den här tiden då man hade tjänat över 400 miljoner!

Därför, såklart,
i trots med all logik eftersom de har betalt alla utgifter och har kvar nästan 200 miljoner, har de gått med förlust och reagerar med att slå igen ärevördiga gamla Wargöns bruk utanför Vänersborg.

Trehundrafyrtio
arbetare får gå från sina arbeten, sin källa till försörjning. Holmens vd och koncernchef Magnus Hall kommer nog att klara sig bra ändå gissar jag. Men han är ju gubevars en fin och upphöjd person med betyg från handelshögskolan och ska ju inte behöva störas av trivialiteter som arbetslöshet! Skitsamma att 340 knegare blir det, vd: arna klarar sig alltid fint.

Det gör mig så arg att jag kokar. Så in i helvete förbannad att jag knappt vet vart jag ska göra av mig själv. Det gör mig så vansinnigt arg att tänka på att de besuttna inte ville dela med sig av sitt överflöd så att vi kunde haft löntagarfonder. Då hade Wargöns bruk, uppenbarligen lönsamt ändå trots att det inte drog in 400 miljoner utan bara 185, kunnat drivas vidare ändå! Men dela med sig så att folk slapp ryckas upp mitt i livet och tvingas omskola sig i den heliga tillväxtens namn, det ville de inte. Men det har de ju å andra sidan aldrig velat. Det är lite det här jag var inne på när jag undrade varför LO ska samarbeta med sossarna, som inte heller vill att de rika ska tvingas göra det.

Ung Vänster
hade ett förslag för ett antal år sedan om att det skulle bli olagligt att räkna en faktisk vinst på 185 miljoner (och då är det fyra månader kvar på året!) som förlust. Vad hände med det förslaget? Väcks det igen ska jag arbeta hårdare än jag gjorde för Nej till Euron för att det ska gå igenom. Och det var inte lite.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0