Den negativa föreningsrätten är hotad av de sista jag trodde skulle hota den!

Det byggs en ny fotbollsarena i Göteborg, det kan ingen ha missat. Första budet från vilka det nu är som håller i trådarna var att klacken skulle tvingas stå på Norra Stå, det vill säga bakom målet. Värdelöst, man ser knappt vad som händer i andra änden av planen.

Gårdakvarnen och gaisklacken har så länge jag varit engagerad i GAIS (ca tio år) alltid stått på Östra Ståplats. Det är det tydligen slut med nu, eftersom Higab inte velat bygga det så. Mycket beror på FIFA och UEFA:s urkorkade och publikfientliga regler som sätts upp som de tror ska förhindra läktarvåld men som snarare kommer att öka risken för det eftersom folk blir så förbannade på att bli tvingade till en massa olika saker.

Anyway, för att
som gammal gaisare få komma tillbaka till sin gamla kära klack när den nya arenan öppnar och betongmonstret förhoppningsvis aldrig används till fotboll mer så är inte jag, eller de som väljer att inte vara medlem i GAIS vilket jag är sedan länge, men du måste också vara med i en av två godkända supporterföreningar (Gårdakvarnen eller Grönsvart Göteborg) annars får du inte komma in på klacksektionen eftersom det är ett krav från GAIS för att släppa till en långsida att styrelserna för de tre supporterklubbarna ska kunna hålla ordning på sina medlemmar.

När man protesterar mot det här befängda förslaget tas det såklart inte väl emot. En medlem i styrelsen för Gårdakvarnen kallar mig på internet för "gnällkuk". Smart, det ökar ju verkligen lusten att gå med, eller hur Poxy?

Östra Stå har varit
gaisklackens hem länge. Västra har alltid varit för barnfamiljer och sittplatsfolk. De ska väl över till gamla Östra nu då? Där vill jag inte vara, jag har ingen business med dem. Att vi håller på samma lag är skitsamma, jag är en klackmänniska. Men jag vill ändå inte tvingas med i en förening för att få stå i klacken även om jag trots Poxys tillmälen kan tänka mig att gå med i Kvarnen eftersom jag tycker de gör bra saker för GAIS.

Det är år 2009 när nya arenan öppnar. Sossarna och LO lade ner sitt helt felaktiga tvångsvärvande till partiet årsskiftet 1990/1991. Men de hade i alla fall vett nog att öppna för att skriftligen kunna lämna partiet om man inte ville vara med där utan bara i fackföreningen. Oavsett om dina skäl var politiska eller att du helt enkelt ansåg att ett visst parti inte tillvaratog dina intressen. Du fick ändå åtnjuta kollektivavtalet. Det går inte i det här fallet om man vill kunna fortsätta gå på matcherna på ståplats.

Det är år 2008 nu, och den negativa föreningsfriheten är hotad i Göteborg.

Uppdatering 080818 23:04: man får gå på ståplats på nya arenan, om man accepterar att stå på fucking norra stå, där inte klacken som jag vill stå i, står. Nöjd, killen?

Kommentarer
Postat av: Poxy

Mina tillmälen kommer knappast bli mer positiva när det handlar om dig i fortsättningen, om du nu trodde det.

1) Du ljuger i dina påståenden: Du kommer fortfarande kunna gå på matcherna på ståplats - på norra.

2) Anledningen till att vi har jobbat fram det som vi har gjort, är för att vi - som vi upprepade gånger påpekat på GK's hemsida - ska kunna utesluta oönskade element ur klacken. Du har precis skrivit upp dig på en stadig andraplats (snäppet efter klappmongot) på min lista.

3) Debatten har förts i princip sedan Gamla revs. Kanske tom. längre? NU klampar du in, som en sann grinkuk, och börjar klaga. Tycker du att det är konstigt att folk lackar ur, efter timvis av möten? Var har du varit med din "konstruktiva kritik" tidigare? Du har en valp på 16 veckor, det är alltså 2 månader av ditt liv som vi kan räkna bort - resterande tid av 2 år sedan GU revs? Var var du då?



Bara för att avsluta det hela, så var det väl du själv som skrev på GK's gästbok att det var lågt av mig att förolämpa över internet. Tur att du föregår med gott exempel.

2008-08-18 @ 19:37:45
Postat av: Ohyra

Resultatet av en direktstyrd organisation som hellre suger för lite makt än tar den själv? Eller bara nån som fått lite smak på köttet och nu vill visa att han håller benet med?



Ta inte illa upp Poxy - jag har ingen aning om hur era grejejr är upplagda, men du låter rätt knasig.

2008-08-18 @ 20:41:45
Postat av: Ohyra

Utveckla gärna.

Om du inte sitter på alla fakta ska du kanske inte lägga mer mat på talriken än du orkar äta upp?

2008-08-18 @ 21:56:46
Postat av: Poxy

Ohyra: utveckla gärna.

Om du inte sitter på alla fakta ska du kanske inte lägga mer mat på talriken än du orkar äta upp?

2008-08-18 @ 21:57:16
Postat av: Poxy

Skrivfel där, men ja ni fattar.

2008-08-18 @ 21:57:53
Postat av: Frallan

Målet för GK är att få en bättre klack och ståplats på långsida.



Vi ligger bara i startgroparna i dessa förhandlingar i nuläget.

2008-08-18 @ 21:58:32
Postat av: Nicklas Eriksson

Sådärja, det var väl inte så svårt, Poxy? Tänk nu efter vems fötter du trampar på i fortsättningen.



Då tar vi dina påståenden:



1: Det är det jag inte vill. Jag har ALDRIG velat stå på Norra. Jag vill stå i Klacken. Utan att tvingas in i föreningar.



2: Be om ursäkt för det där med.



3: Jag har inte följt debatten, det erkänner jag, men du ska för den sakens skull inte komma och agera som om jag inte får ta upp den när som. Jag får ta upp den när jag vill, det är en mänsklig rättighet och den tänker jag tillvarata. Var någonstans förolämpar jag dig på internet? Var förolämpar jag dig någonstans överhuvudtaget? Kan du inte svara på det?

2008-08-18 @ 23:02:08
Postat av: Nicklas Eriksson

Frallan; det är en sak som jag inte någonstans tycker är fel. Gårdakvarnen har alltid varit mitt val av supporterförening för att man har gjort, och gör, bra saker för GAIS.



Däremot går essensen i den här överenskommelsen faktiskt emot Sveriges rikes grundlags 13§ 2 mom, låt vara att resonemanget inte är helt tillämpbart när det gäller något som förutsätts vara frivilligt, som att gå på fotboll. Det är ju bara det att det inte ÄR frivilligt att gå på GAIS! Det vet ju du lika väl som jag! Fan, jag har kuskat land och rike runt med det gänget i tre divisioner och vet mycket väl att det inte är frivilligt, det är ett behov. Då anser jag att det är fel att få en klackmedlem att välja mellan klacken, där han vill stå, och att göra våld på sina principer som säger att det är fel att tvingas gå med i en förening.



Jag och möjligtvis safo är väl de enda som har de här problemen kanske, men jag är van att hojta till när jag tycker något är fel.

2008-08-18 @ 23:14:59
Postat av: Poxy

Jag ber gärna om ursäkt om jag har förolämpat dig, det var inte min intention. Vi har ett helt annorlunda språkbruk, du och jag, verkar det som.

1) Inte lönt att vi diskuterar den frågan längre, tror inte vi (alltså du och jag) kommer längre just nu i vilket fall.

2) Se tidigare text.

3) Det kan vara en ide att läsa på vad som sagts och gjorts innan man kastar sig hals över huvud in i en debatt. Frågan har stötts och blötts länge, och det var det som fick mig att lacka ur - att det kom en till som bara klagade. Vi har haft omröstningar på hemsidan, vi har frågat runt och haft ett finger i luften jagvetintehurlänge nu, och vi har verkligen följt det majoriteten har velat - skyll inte på GK, skyll på GK's medlemmar isånafall.



Tro mig - vi har verkligen inte böjt oss för överheten. Medlemstvånget var vår egen ide. Den uppkom för att vi ville ge GAIS en ide om hur vi kunde skapa nån form av säkerhet. Annars hade det blivit Securitas och snutar (vilket det fortfarande kan bli) som ska sköta säkerheten på läktaren. Eftersom att alla med två fungerande hjärnhalvor vet hur mycket kaos det brukar kunna sluta med, tyckte vi att vår ide var bättre, då vi helt säkert kommer bli tvångsflyttade till Norra om ett sådant kaos uppstår.



Som jag sa till dig i telefon - jag tycker inte att jag sa nåt som var sjukt förolämpande. Kanske tycker du detsamma om ditt inlägg. Som jag sa innan; Vi verkar ha annorlunda språkbruk.

2008-08-19 @ 06:34:42
Postat av: Nicklas Eriksson

Ursäkten accepteras. Vi har inget otalt, Poxy.



Däremot ber jag dig om ursäkt för att jag väckte din tjej och möjligtvis dig också.

2008-08-19 @ 12:47:16
Postat av: Poxy

Då så, då lägger vi detta därhän.

2008-08-19 @ 14:48:09
Postat av: Nicklas Eriksson

Det gör vi.

2008-08-19 @ 20:54:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0