En högerbloggares hjärta.

Jag har ofta undrat om vissa högermänniskor verkligen har hjärtan, om de har förmågan att känna inför något som inte är pengar, om det inte är som i Astrid Lindgrens "Mio min Mio" att de likt Riddar Kato har en sten i bröstet och en järnklo till hand.

Well, har i alla fall hittat en som inte motsäger den tesen.

Efter "Uppdrag granskning" igår har ingen av högerbloggarna ens kommenterat det vidriga som utspelades. Inte så konstigt, det ingår ju i deras politik att det ska vara på det viset. Marion Radetski, ekonomisk rådgivare till regeringen Bildt och stenrik professor i nationalekonomi vid Umeå universitet tyckte ju själv inför Janne Josefssons kamera i programmet "Striptease" på nittiotalet att vi i "manschettyrkena" skulle nöja oss med sådana löner "eftersom de inte presterar för större värden".

Men nu har jag
hittat en! Han skäms tydligen för sina åsikter eftersom han väljer att vara anonym, men väl ansiktlös har den fege fan inga bekymmer med att basunera ut att det är synd om de som driver företaget som har hållit sig med livegen slavarbetskraft. Mäste säga att svinet han har på bild är talande för hans åsikter.

Här är mörkermannen!


http://kretiner.blogspot.com/2007/10/skitprogram.html

Kommentarer
Postat av: Calle

Så här är det väl överallt?

Extremvänsterbloggare brukar inte skriva om när AFA gör bort sig, socialdemokratiska bloggare höll tyst om fekalieskandalen i Bryssel, de flesta folkpartister skrev antagligen inte särskilt mycket om dataintrånget förra hösten, etc.

Nu såg jag inte Uppdrag Granskning igår, men som jag uppfattade det handlade det om inhyrda städare som av sina städbolag, alltså inte av företagen de städade på, fick dåliga löner? Det är så klart tråkigt och fel, men jag förstår inte riktigt poängen.

2007-10-25 @ 20:51:26
URL: http://www.calleb.blogg.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Här kan du bilda dig en egen uppfattning:

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=948020

Poängen är att det ligger i sakens natur. Du har fel, det var många som skrev om skitsaken i Bryssel;)

2007-10-25 @ 22:02:59
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se
Postat av: Ola

Att hatas av en sån som dig är snarare ett kvitto på att man är rätt ute.
Appropå reportaget om svartjobb är det två saker du bör notera:
1. Det var ingen som tvingade dom att jobba.
2. Dom var inte anställda av restaurangerna.
Men det skiter väl du i med din blinda, världsfrånvända kommunistretorik.

2007-10-25 @ 22:11:15
URL: http://kretiner.blogspot.com
Postat av: Ingemar E L Göransson

Kan inte låta bli att kommentera Ola. Är du utan jobb så tvingar omständigheterna att ta det som erbjuds annars ingen mat på bordet. Om du är exempelvis illegal invandrare så är du i en än värre situation.

Att de inte är anställda på restaurangen är tyvärr ett av de mest korkade argument för utnyttjande av människor som bara en högerman utan empati och humanism kan komma med.

2007-10-26 @ 10:39:17
URL: http://ingemarsblogg.webblogg.se
Postat av: Jonas

Ingemar:
Det är inte direkt så att vi ger mat till alla som svälter i världen heller. Tyvärr har dessa desperata människor det bättre än släktingar i hemländer och den frågan brukar facket inte vara så bekymrad över (till exempel när polacker tvingas stanna hemma istället för att jobba i Sverige, vilket de hellre vill).

Och att de inte jobbade för företagen är mycket riktigt inget "argument" (dvs det gör det inte bättre), men det är en förklaring till varför det skett i lokaler hos företag som faktiskt är måna om sina egna anställda.

2007-10-26 @ 12:42:59
Postat av: Ingemar E L Göransson

Ursäkta Jonas vad du inte uppenbarligen förstår så handlar det om människors rättigheter att behandlas på ett likvärdigt och värdigt sätt. Därav är varken slavlöner som Uppdrag granskning visade eller usla överskommelser som inte gäller i Sverige där de kommer att fungera som lönedumpning på arbetsmarknanden.
Antingen vill du inte inse detta eller så bryr du dig inte om arbetarnas och löntagarnas rättigheter och allas rätt att bli behandlad likvärdigt och rättvist. Alltså en ganska bra beskrivning av högermän brukar tänka.

2007-10-26 @ 15:40:40
URL: http://ingemarsblogg.webblogg.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Svinet, det bjuder jag på direkt. Hade du gillat mig eller det jag skriver hade jag gjort något grundläggande fel så jag tar det mest som ett tecken på att det är jag som är rätt ute.

1: Nej, ni konservativa som har det bra ställt har ju aldrig fattat att friheten inte är något värd om man har valet mellan den och att svälta ihjäl.

2: Som själv varande städare i entreprenadföretag ser jag detta med så mycket större indignation än annars vore fallet tror jag. Exakt vad spelar det för roll att de var entreprenadstädare? HRF går nu in och kräver miljonskadestånd, och det med all rätt. En arbetsköpare har enligt MBL en skyldighet att informera sina fackliga organisationer om vilka entreprenörer man tar in. Så har med största sannolikhet inte skett här, och kollektivavtalet har brutits. Gott! En oseriös arbetsköpare mindre på arbetsmarknaden!

Dessutom har jag just lyssnat på ditt partis (som säkert skulle utesluta sig om du inte var anonym, fegis) stämma och ifrån talarstolen fördömdes högeligen det förfarandet som Uppdrag granskning beskrev att de stackars människorna utsatts för, så det ser mörkt ut för konservativa hängmagesvin i framtidens Sverige, vilket är värt en liten pärla till maten för att fira i kväll.

Vet du vad? Jag har inget emot att bli kallad kommunist. Taskigt, grisen lille!

2007-10-26 @ 17:02:04
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se
Postat av: Jonas

Ingemar:
Som alltid är du helt enkelspårig och vägrar att lyssna på andra. Det är ärligt talat jobbigt att behöva försvara sig mot fåniga generaliserande påhopp som du häver ur dig i var och varannan mening.

Min poäng var att det förekommer ett hyckleri när facket - som är en lönekartell och värnar om sina medlemmar - vill få det att låta som att de slåss för den stackars illegala invandraren. Det gör ni ju just inte. Den illegala invandraren har det jäkligt dåligt oasvett om den får ett svartjobb eller inte, men antagligen sämre om den inte får jobba. Lösningen för denna person är dock knappast att facket hindrar dem från att jobba, utan att vi tillåter dem att legalt flytta till Sverige! Detta motsätter sig dock fack, då de inte vill få konkurrenter på arbetsmarknaden - så mycket för kampen för de missunnade på planeten...

2007-10-26 @ 17:40:31
Postat av: Ingemar E L Göransson

Jonas, Jonas var har du fått ifrån att facket motsätter sig att människor flyttar till Sverige för att jobba. tvärtom det var bl.a. LO som motsatte sig övergångsregler. Det är LO som föreslår att illigala invandrare inte skall kunna straffas för att kunna få i dem på den öppna legala arbetsmarknaden. MEN vi motsätter oss lönedumpning för det är i allas intresse att lönekartell kan upprättahålla kollektivavtalen för ALLA även den illegale invandraren eller den som kommit hit genom ett företag har fått entrepenad som i Vaxholm. Lika lön för lika arbete och samma rättigheter för alla inga undantag! är det så svårt Jonas att begripa det?

2007-10-26 @ 18:46:13
URL: http://ingemarsblogg.webblogg.se
Postat av: Nicklas Eriksson

Ingemar, det är ju lite det som är högerns käpphäst numer uno: Få bra betalt för det egna arbetet, men skita blött i vad andra får.

2007-10-26 @ 19:07:33
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se
Postat av: Jonas

LO motsätter sig att en polack som tjänar 40 kr i timmen i hemlandet tjänar 100 kr i timmen i Sverige om deras egna medlemmar tjänar 120 kr. Det är i praktiken att vara mot arbetskraftsinvandring.

Ni sätter era system över andra människors väl. Det kan ni väl få göra, men sluta hyckla om det åtminstone!

2007-10-26 @ 22:09:44
Postat av: Nicklas Eriksson

Jonas du har fel om LO, vi är inte emot arbetskraftsinvandring så länge det är på lika villkor och inget du säger kan ändra det. Helt ärligt, om din chef kom med en tjomme och berättade att han gått med på att göra ditt jobb två papp billigare än du, och du fick bjuda under eller gå,skulle du bara tycka att det var okej utifrån din liberala teori då? Det tror inte jag.

Vad jobbar du med förresten?

2007-10-26 @ 22:17:08
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se
Postat av: Jonas

Jag är dataingenjör. Det är inte direkt så att vi slipper konkurrens från indiska programmerare som tjänar mindre bara för att de råkar sitta i indien. Du kan ur det perspektivet vara glad att du är städare!

För övrigt förutsätter ju ditt exempel att jag har ett kontrakt som chefen kan bryta för att jag ta in andra som tjänar mindre och det hör nog knappast till vanligheterna.

2007-10-27 @ 09:30:56
Postat av: Nicklas Eriksson

Aha, då ska vi se vad du tycker när de börjar få råd att komma hit och mova in på ditt territorium. Det blir lite med handgripligt när han sitter i rummer bredvid och du vet att han jobbar för sjuttioåtta kronor i timmen än när ni förlorar ett jobb och du inte vet om det beror på om det gick till Indien eller för att ni inte besatt riktigt rätt kompetens. För var är sansen och balansen i att Apu ska få mindre i lön än du när ni utför samma jobb?

Lustigt att det aldrig är fabriksarbetare som intar de där ÄDLA liberala ståndpunkterna..? Men er tid kommer också. Blir ju extra speciellt för er då era kollektivavtal är sifferlösa=) Ser fram emot att få er på vår sida i kampen mot lönedumpning!

2007-10-27 @ 13:06:08
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se
Postat av: Jonas

Det förekommer redan att utlänningar flyttar hit, men vi har internationellt sett låga ingenjörslöner och hög skatt, så de föredrar att flyttat till andra länder. Jag vill dock gärna att fler ska få möjlighet att invandra till Sverige. Om det finns någon som sköter mitt jobb lika bra till en lägre lön tycker jag att jag ska byta jobb eller sänka min lön. Svårare än så är det inte. Självbevarelsedrift är inte det enda jag har...

Jag kommer därför heller aldrig ställa mig bakom någon kamp mot "lönedumpning", då jag inte delar er analys av vad som sker vid en friare lönesättning. Även om jag nån gång i livet kan behöva justera min lön nedåt kommer jag tycka det är ett ok pris att betala om alternativet är att jag ska behålla min lön och på så vis bidra till strukturiella orättvisor där andra människor tjänar mindre bara för att de råkar vara från andra länder.

2007-10-27 @ 21:45:49
Postat av: Nicklas Eriksson

Aha du, ja så resonerar nog bara någon som redan har det bra eller har en såpass utbildning att han kan gå över gatan och få ett nytt jobb.

Eller helt enkelt någon som bara ljuger och fjädrar sig med ideal han sedan inte står för, för inte ens en liberal kan ju klara sig utan pengar?

2007-10-28 @ 17:45:22
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se
Postat av: Jonas

Känns ju rätt meningslöst att diskutera med dig när du antar att jag ljuger.

Men ja - jag välkomnar mer konkurrens. Jag tror nämligen inte konkurrens är ett nollsummespel, utan att det ger en vinst. Och vi behöver tillväxt - det finns mycket som behöver fixas på vår planet.

Själv skulle jag väl klara mig fint oavsett om vi hade kommunistdiktatur eller ultraliberalism. Det är dock inte egoism som driver min tro på ett mer liberalt samhälle, även om du helt verkar låst fast dig vid den tanken.

2007-10-28 @ 19:44:13
Postat av: Nicklas Eriksson

Jag tror inte att du ljuger, jag tror bara inte att du någonsin har varit i en sådan situation att du upplevt att marken svajat under dig, din naiva inställning till lönedumoning ger det vid handen.

Jag skulle också klara mig utmärkt. Jag är social, smart och har talets gåva. Skillnaden mellan dig och mig är att jag inte skiter i de som inte har det.

2007-10-30 @ 19:57:11
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se
Postat av: Jonas

Jag har visst varit med om att marken svajat under mig. (Om du åsyftar att vara fattig och desperat)

Och nu hävdar du att jag skiter i andra - jävligt tröttsamt att argumentera med människor somh ar den inställningen.

2007-10-30 @ 23:16:27
Postat av: Nicklas Eriksson

Jaha du. Då är det ju trist att du uppenbarligen inte lärde dig jack shit av det. Var det något i stil med Huusmark-Perssons "utbrändhet"? Sov i tre dagar och sedan försvann det?

2007-11-11 @ 15:34:14
URL: http://arbetarperspektiv.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0