Dagens Arena - framtidens ledarsida

"Regeringens jobbpolitik vilar på en logik sprungen ur "The Strict Father Morality", vilken brukar beskrivas ungefär som följer: Människor är mer benägna att följa sina lustar än att göra vad som är rätt. Människor som inte utsätts för disciplinära åtgärder kommer inte att handla moraliskt. Att resurser i världen är begränsade leder till disciplin eftersom människor tvingas konkurrera för att överleva. Marknadslösningar och orättvisor är därför ett sätt att disciplinera människor. Om människor bara fick vad de behövde, skulle de inte ha något skäl att bli disciplinerade (resa sig från soffan och gå till arbetsförmedlingen).

Att ge människor
saker efter behov och inte förtjänst är därför omoraliskt eftersom det skapar omoral (trygghet söver människor till utanförskap). Konsekvensen av denna syn är förstås att det alltid kommer att finnas vinnare och förlorare. De som är mer disciplinerade kommer att vinna i samhället och därför förtjäna sin framgång.

Ekonomisk framgång blir utifrån denna logik ett tecken på att man är en bra människa, därför är det också rimligt att sänka skatten för höginkomsttagare. De mindre disciplinerade (brist på framgång är ett tecken på bristande disciplin) ska tjäna de mer disciplinerade/mer framgångsrika. Att som socialdemokraterna kritisera strategin att bryta utanförskapet med lågkvalificerade arbeten i tjänstesektorn blir enligt denna logik att se ner på människorna som utför dessa jobb."

Utdrag ur text av Katrine Kielos på Dagens Arena. En grupp har skapats på facebook för alla som är intresserade. Den borgerliga mediedominansen i Sverige är ett demokratiproblem och måste brytas! Gå med nu!

Kommentarer
Postat av: joel

"Människor är mer benägna att följa sina lustar än att göra vad som är rätt".

Nja, människor är mer benägna att leva för sin egen skull än att tjäna andra. Helt enkelt eftersom alla har olika asikter om vad som är "rätt"

"Om människor bara fick vad de ehövde, skulle de inte ha något skäl att bli disciplinerade (resa sig från soffan och gå till arbetsförmedlingen)."

Ja, givetvis. Varför anstränga sig när de stekta sparvarna flyger in i munnen av sig själva?

"Att ge människor saker efter behov och inte förtjänst är därför omoraliskt eftersom det skapar omoral (trygghet söver människor till utanförskap)".

Dels är det en praktisk omöjlighet att värdera en människas behov. Dels är resurserna begränsade, och man kan inte ge människor nagot som inte har producerats först.

"Konsekvensen av denna syn är förstås att det alltid kommer att finnas vinnare och förlorare. De som är mer disciplinerade kommer att vinna i samhället och därför förtjäna sin framgång"

De som kan erbjuda andra nagot de behöver kommer att kunna överleva genom frivillig byteshandel med dessa.

"Ekonomisk framgång blir utifrån denna logik ett tecken på att man är en bra människa, därför är det också rimligt att sänka skatten för höginkomsttagare"

Ekonomisk framgang är ett tecken pa att man kan erbjuda andra nagot de behöver. Huruvida det är att vara en bra människa gar knappast att avgöra, helt enkelt eftersom en sadan värdering är högst subjektiv.

"De mindre disciplinerade (brist på framgång är ett tecken på bristande disciplin) ska tjäna de mer disciplinerade/mer framgångsrika."

Nej inge tjäna nagon annan. Alla ska leva för sin egen skull.

"Att som socialdemokraterna kritisera strategin att bryta utanförskapet med lågkvalificerade arbeten i tjänstesektorn blir enligt denna logik att se ner på människorna som utför dessa jobb."

Att tycka att en laglönearbetande självförsörjande person ska sluta jobba och istället leva pa andras arbete är dels ett uttryck för en unken människosyn. Dels tyder det pa en genuin oförstaelse för att resurserna inte är obegränsade.

"Den borgerliga mediedominansen i Sverige är ett demokratiproblem och måste brytas! Gå med nu!"

Det beror i och för sig var man drar gränsen för borgerligt men enligt mig är den borgerliga mediedominansen en skröna.

2007-11-30 @ 19:23:57
Postat av: Nicklas

"Ja, givetvis. Varför anstränga sig när de stekta sparvarna flyger in i munnen av sig själva?"

Det får stå för dig. Jag håller inte med. Jag tror att de flesta anstränger sig ändå.

Var ifrån får du att den borgerliga mediedmoinansen är en skröna? DN, SvD, Sydsvenskan, Göteborgs Posten, Nya Wermlandstidningen, Örebrokuriren och alla de andra stora landsortstidningarna är borgerliga. Räknar du Aftonbladet eller?

2007-11-30 @ 20:28:00
Postat av: Calle

Det är sedan länge väl känt att det inom tidningarna och även övrig media råder en stor vänsterdominans. Oproportionerligt stora delar av jorunalistkåren röstar till exempel på Vänsterpartiet.

Vad som står längst ned på ledarsidan är rätt irrelevant, de som verkligen läser ledarsidorna är oftast politiskt medvetna.

Den djupt gående vänsterlogik som konstant bärs fram i skuggan av "fri television" och "objektiva nyheter" är ett långt större demokratiproblem än att ett par ledarredaktörer är borgerliga.

2007-11-30 @ 22:01:08
URL: http://www.calleb.blogg.se
Postat av: Nicklas

Aha, du har alltså fallit för den falska klyschan om att SVT skulle vara vänster på något vis. För övrigt har de en folkpartist som VD, så det är väl hennes fel då? Jag vet inte.

Det där med journalistkåren stämmer väl kanske, men bland de politiska journalisterna är en majoritet höger.

Sen begriper jag inte hur du får det till "ett par" när den absoluta majoriteten av Sveriges dags- och kvällstidningar är borgerliga, du kanske vill förklara? På rak arm kan jag bara komma på Värmlands Folkblad, Dalademokraten, Arbetarbladet och Norrländskan som inte är det.

2007-11-30 @ 22:09:06
Postat av: Calle

SVT har helt klart en vänstervridning. Under 70-talet så fick barnen sjunga med i sånger om röda planeter

"Det finns nånstans en röd planet
en rödare planet än våran solnedgång.
Där alla har vad dom behöver
och alla gör vad dom förmår"

Ur barnprogrammet Ville, Valle och Viktor.

Idag utmärker man sig genom att hylla Castro och även Che Guevara.

Som jag skrev, vad som står längst ned på ledarsidan (oberoende liberal eller dylikt) är rätt irrelevant för den helhetsbild man får av omvärlden genom att läsa en tidning. Ledarsidan läses som ett diskussionsinlägg, om den alls blir läst. Nyheterna tas in som en objektiv bild av verkligheten.

2007-12-03 @ 18:10:24
URL: http://www.calleb.blogg.se
Postat av: Nicklas

På 70-talet... Jesses.

Det är så här Calle: så länge Warszawapakten bestod hade SVT en policy om att köpa in ungefär hälften av de utländska barnprogrammen från väst och nästan hälften från öst och Afrika. Professor Balthasar är en tjeckoslovakisk produkt till exempel. Sedan har SVT ett uppdrag att inte bara roa utan även att bilda, vilket skulle kunna innebära att en viss - ism får företräde i det programmet. Ville, Valle och Viktorprogrammen minns i alla fall inte jag som särskilt "röda". Dock tror jag att du kraftigt övertolkar. Ett barn som ska vara attraherat av V, V o V gör garanterat inte den kopplingen och vuxna - ja, de skriver arga bloggar om saken:)

Om du granskar de övriga barnprogrammen från den tiden hittar du garanterat exempel på motsatsen. Jag tror att det är så självklart för dig att du inte ser västpropagandan. Om du får tillfälle att besöka SVT-huset någon gång så titta i foajén där jag tror att de har en permanent utställning så får du det jag berättat bekräftat.

När har SVT hyllat Ernesto och Fidel? Det har jag inte sett. I och för sig tittar jag sällan sällan på TV, men ändå?

Ja fast Calle, du vet att journalister inte får skriva som de vill va? Deras texter granskas alltid innan de läggs ut. Är det rött - ja, då har redaktionschefen eller den som har delegeringen att granska godkänt också.

2007-12-03 @ 22:14:12
Postat av: Calle

Du hade alltså ingen riktig kommentar om att SVT hyllat socialistiska samhällen i sina barnprogram? Själv tycker jag inte att politisk propaganda bör figurera i barnprogramssammanhang.

Kan du ge något exempel på SVTs västpropaganda?

SVT hade en Castro-kväll i våras som man blev fällda för av Granskningsnämnden, och i Packat och Klart för en månad sedan lyftes Che Guevara fram som en modig revolutionär (inte ett knyst om dem han dödade, bland annat en 14-åring).

Ledarredaktionerna sitter knappast och granskar artiklar och material efter politisk vinkel. Finns det någon som tyder på det? Kan du ge ett exempel där du upplever att nyheter i Aftonbladet eller Expressen varit borgerligt vinklade?

2007-12-03 @ 23:56:37
URL: http://www.calleb.blogg.se
Postat av: Nicklas

Njaej. Helt okej så länge den andra sidan får fram sitt budskap oupphörligen.

Allt annat?

Aha, det visste jag inte. Har du någon länk på det?

Jo det gör de. Min sambo är i branschen, journalister får absolut inte skriva som de vill.

Vad sägs om all konsumtionsjournalistik?

2007-12-04 @ 13:27:53
Postat av: Calle

Varför tycker du att politik i barnprogram är okej?

Ge ett exempel på västpropaganda!

Klart att journalister inte får skriva som de vill, alla tidningar har ramar och etiska principer. Men därifrån till att alla artiklar granskar efter politisk vinkling är grundlöst.

Menar du "Test av den nya Ipoden"-artiklar? Varför är det borgerligt, har det någonting med liberalism att göra?

2007-12-04 @ 16:19:28
URL: http://www.calleb.blogg.se
Postat av: Nicklas

Det är svårt för mig att ge exempel på liberal propaganda i barnprogram eftersom jag inte tittar på barnprogram... Får väl kolla på bollibompa ett tag:)

Att Aftonbladet länkar till E23, att Fyran sänder från DI:s redaktion, DN:s ekonomibilaga (ja egentligen alla ekonomibilagorna), att alla drakarna har aktiekurserna. Nej, i teorin har det inget med själva liberalismen att göra eftersom liberalismen i sin grund inte behöver ha något med markanden att göra, bestämmer sig marknaden för att inte finnas har ingen liberal något emot det. Men nu ser inte modern liberalsim ut så. Försvaret för marknaden och dess krafter har blivit en så betydande del av liberalismen att det inte går att bortse från.

2007-12-05 @ 13:16:27
Postat av: Calle

Ja, ekonominyheter kallas det. Att upplysa om aktiekurser och bolagsstämmor har ingenting med politik att göra.

Det skulle så klart ha det om man reportern sade saker i stil med "Den underbara fria marknadsekonomin har idag gått framåt ytterligare och Ericsson som skänkt tiotusentals arbeten åt Sverige har bolagsstämma imorgon".

Men det gör man ju som bekant inte.

2007-12-05 @ 14:00:36
URL: http://www.calleb.blogg.se
Postat av: Nicklas

"Att upplysa om aktiekurser och bolagsstämmor har ingenting med politik att göra. "

Om du säger det så:)

Jag väljer att se bolagsstämmorna och aktiekurserna i sig som politik. Ergo: jag upplever inte dagens tillstånd som normaltillståndet som är menat att råda.

2007-12-05 @ 21:27:35
Postat av: Calle

Självklart kan man välja att se det som en del av en liberal marknadsekonomi och att det därför är opartiskt, men i så fall måste det vara lika opartiskt att berätta om saker som händer inom offentlig sektor.

Faktum är, oavsett vad vi tycker om det, att aktier och offentlig sektor är en del av dagens samhälle, har varit så under en lång tid och sannolikt kommer att vara det inom en överskådlig framtid. Att då upplysa om aktiekurser och händelser inom offentlig sektor får väl anses vara en naturlig del av nyhetsförmedlingen.

2007-12-05 @ 22:18:09
URL: http://www.calleb.blogg.se
Postat av: Nicklas

Eh, fast "dagens samhälle" är ju borgerligt...

2007-12-06 @ 11:25:24
Postat av: Calle

Men allt i samhället är inte borgerligt, och definitivt inte liberalt.

Att upplysa om skeenden i samhället, som händelser på aktiebörsen, har inte någon politisk koppling så länge det handlar om just information. På samma sätt är det inte socialistiskt att berätta om saker som händer inom offentlig sektor.

Har du inga andra exempel på hur nyhetsrapporteringen är borgerligt vinklad?

2007-12-06 @ 12:22:29
URL: http://www.calleb.blogg.se
Postat av: Nicklas

Mja. Det finns några små företeelser som bryter av, men de är så få att det knappt är lönt att räkna dem.

Jovisst. Man ifrågasätter aldrig rådande ordning.

2007-12-06 @ 17:19:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0