Äntligen har jag fått fatt i siffrorna!

Ha!

Jag har fått tag i siffrorna från den av borgarna omhuldade SIFO:n som sade att 61% av medlemmarna i LO vill att stödet till Socialdemokraterna ska upphöra. Lägger in URL:en längst ner sen.

Men så här är det:


LO har ca 1.6 miljoner medlemmar.

Antalet tillfrågade var 524, 275 män och 249 kvinnor.

Det var 61% av dessa som var för att stödet skulle upphöra. Att på ett så oerhört lågt antal tillfrågade dra de växlarna finner jag inte ens som dålig journalistik utan dessutom direkt oseriöst. Fullt möjligt att LO och (s) ska gå skilda vägar, men det är upp till 1.6 miljoner medlemmar i LO och ca 200000 sossar att bestämma.

Inte en massa
borgare som inte är medlemmar.







http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=570811&lid=puff_571430&lpos=lasMer

Kommentarer
Postat av: Calle

Det är så undersökningar går till, man gör ett urval.

Tycker du att den här undersökningen och dess resultat är bristfälliga så borde du även vara emot alla undersökningar den här hösten som skvallrar om minskat förtroende för den borgerliga regeringen då alla dessa undersökningar brukar ha runt 1000 svarande.

2007-11-14 @ 22:30:08
URL: http://www.calleb.blogg.se
Postat av: Nicklas

Mmm, visst, tusen det är det vanliga men den här hade knappt hälften av det.

Och det är fortfarande inte upp till en massa indignerade liberaler som inte är medlemmar.

2007-11-15 @ 06:23:33
Postat av: Nicklas

Förresten Calle, vad anser du om nätverket Bara Bröst som jag länkar till i inlägget innan detta? De kämpar för kvinnors rätt att besöka badhus på samma villkor som män. Tuffa brudar bryter konventioner:)

2007-11-15 @ 06:24:53
Postat av: Calle

Men de tillfrågade, var de inte LO-medlemmar då?

***

I New York har man faktiskt ändrat på lagen så att även kvinnor får gå runt med bar överkropp - mitt på dagen och mitt på stan, helt lagligt precis som män. Här i Sverige, där vi ofta beskriver oss som frigjorda och toleranta så pågår samtidigt en badhusdebattt...

Kan New York ändra sig så borde Sverige kunna det.

2007-11-15 @ 06:52:44
URL: http://www.calleb.blogg.se
Postat av: Bias

Ja visst e det otroligt märkligt att de som har beställt undersökningen inte är medlemmar. Borgarna har svårt att förstå att LO+ sossarna är beslutat på demokratisk väg och de har ingen möjlighet att kunna förändra det. Man kan ju börja fundera på om borgarpacket är emot demokrati i föreningar. Det spelar föga roll om 60 % av medlemmarna är emot kopplingen med sossarna då det är på LO kongressen frågan avgörs. Jag vet att en del medlemmar anser att vi skall ha medlemsomröstning angående frågan, men då ska vi även ha medlemsomrösting angående alla andra frågor som LO bedriver är min ståndpunkt, å det är ju inte genomförbart. Nä det är LO högst beslutande organ som ska avgöra riktningen i alla frågor som LO bedriver, synd att inte borgarpacket förstår detta.

2007-11-15 @ 08:34:45
Postat av: Nicklas

Calle, det låter jätteroligt, men har det slagit igenom på flera ställen än i New York? Jag har aldrig varit där, men om man får tro hypen lär det ju förekomma både det ena och det andra på den stadens gator så att det tvingar fram en liberalare lagstiftning. Jag fattar inte argumenten som används främst av andra kvinnor, att "mina barn blir upprörda när de ser det". Byter de om med barnen inne på herrarnas då eller?

De tillfrågade var säkert LO-medlemmar, eller medlemmar i LO-förbund. Men fråga vilken statistiker du vill, urvalet är alldeles för lågt när det gäller 1.6 miljoner.

Bias, jag håller med i den frågan. Det behövs ingen medlemsomröstning, för den skulle dels bli oerhört svår att genomföra rent praktiskt (alla förbunden skulle behöva hålla dem för sig) och dessutom kan de medlemmar som vill ha en förändring motionera om saken så tas det upp på kongressen.

Inga problem således.

2007-11-15 @ 16:46:25
Postat av: Jonas

Jag har pluggat statistik och 500 människor är tillräckligt stort urval för att kunna dra statistiskt säkra slutsatser på en population om 1.6 miljoner.

Ställer mig dock oerhört tveksam till om du pluggat statistik med tanke på dina felaktiga påståenden.

2007-11-19 @ 17:25:39
Postat av: Nicklas

Du har pluggat, jag har kompisar som jobbar som statistiker.

Går nog mer på dem än dig. Sorry.

2007-11-19 @ 20:48:51
Postat av: Jonas

Jag skiter för övrigt i vem som står högst i auktoritetsrang - sanningen är det viktiga. Och sanningen är att 500 svar räcker för att påstå att 61% positiva svar är mer än hälften, även vid en population på 1.6 miljoner.

Om de vill debattera frågan så skicka hit dem. Jag vill veta hur de räknar.

2007-11-19 @ 20:57:59
Postat av: Nicklas

Knappast mitt problem vad du tycker.

2007-11-19 @ 21:07:32
Postat av: Jonas

Imponerande arrogans.

En enkel fråga:
Bryr du dig ens om vad som är sant eller inte?

2007-11-19 @ 21:14:18
Postat av: Nicklas

Ja. Gör du?

2007-11-20 @ 17:14:30
Postat av: Christian Fredriksson, grovarbetare

Nicklas har helt rätt som vanligt. Det behövs inga statistiska undersökningar för att räkna ut att detta är borgarpropaganda. När arbetarklassen tagit över makten behövs inga SIFO-mätningar, då kommer arbetarnas OBJEKTIVA intresse att styra. Stå på dig, Nicklas!

2007-11-20 @ 17:23:30
URL: http://nekulturny.blogspot.com/
Postat av: Jonas

Ja, Nicklas, det är därför jag efterlyser argument för sanningen och inte uttalanden om att du har kompisar som vet bäst. Mitt påstående om att 500 personer räcker för att dra slutsatser om 1.6 miljoner är inte något tyckande, utan en (påstådd) sanning. Att du "tycker" något annat spelar alltså ingen roll, jag vill se argument.

Noterar dock att det bara kommer en massa tomma ord, ingen som är kunnig i statistik och vill ta tag i sakfrågan.

2007-11-20 @ 17:40:11
Postat av: Nicklas

Nä varför skulle de in på min blogg för?

Undersökningen del i något större som inte redovisas, det ser man lätt på att det står "om medlem i LO", det övriga materialet framkommer inte. Även det gör att frågan mister sin legitimitet. Dessutom undrar jag på vilken nivå du har "pluggat" statistik. Det ingick som en liten del när jag läste företagsekonomi på komvux, så jag vet inte hur innehållsfulla dina ord är heller. Påstår du att du har läst på högskolenivå så fram med ditt personnummer så ska jag kolla med LADOK. Innan dess kan du ju stilla dig lite med hur duktig du är.

Och med tanke på att undersökningen tagits fram på order av "enpartistaten" så vet jag inte heller hur mycket legitimitet det skänker åt den.

2007-11-20 @ 21:08:40
Postat av: Jonas

Varför de skulle besöka bloggen? För att du hänvisar till dem, envist. De är ju ditt enda argument.

Jag har läst på B-nivå på universitet och tänker inte ge dig mitt personnummer då jag sett dig angripa folk till höger och vänster med hjälp av personuppgifter av olika slag. Du får inte min jobbmail heller av samma orsak.

Men mina akademiska meriter är inte sakfrågan oavsett.

Vem som ger order om en undersökning påverkar för övrigt inte nödvändigtvis hur bra den utförs. Kritisera innehåll och sakfrågor istället för uppdragsgivare.

2007-11-20 @ 21:43:39
Postat av: Christian Fredriksson, grovarbetare

Det är förskräckligt att inte borgarnas personnummer redan är registrerade så att arbetarklassens avantgarde kan ta itu med dem. Det är ju typiskt borgerligt att börja hänvisa till statistiskt vetenskapligt trams när vi alla vet att marxismen är den enda vetenskap som behövs.

Den där Jonas har säkert glasögon också. Pol Pot visste vad man skulle göra med sådana borgarbrackor. När de röda khmererna tog över Kampuchea på 70-talet samlade de ihop alla med glasögon och satte dem i omskolningsläger. De få som överlevde hade sen lärt sig att i marxismen-leninismen som vetenskaplig metod frågar man tills man får de svar man vill ha.

Så ut med den där Jonas på landsbygden! Alla ska med, så enkelt är det.

2007-11-21 @ 10:51:43
URL: http://terradementia.blogspot.com/
Postat av: Nicklas

Nehej du. Då har du inga meriter med andra ord.

Ha en trevlig dag.

2007-11-21 @ 22:34:29
Postat av: Christian Fredriksson, grovarbetare

Ger man inte sitt personnummer till Nicklas har man inga meriter, hur mycket man än argumenterar för sin sak, det fattar du väl själv, Jonas? Dina argument stödjer inte klasskampen - alltså har du objektivt sett fel.

Någon som har meriter däremot, det är Göran Persson. Han är medicine doktor vid Universitetet i Örebro, det har jag sett bild på i tidningen så det är sant. Tyvärr har Örebro U ingen medicine fakultet, men det förminskar ju inte Perssons meriter.

2007-11-22 @ 15:31:04
URL: http://terradementia.blogspot.com/
Postat av: Nicklas

Det är faktiskt mycket möjligt att han har. Men han skiter konsekvent i uppgifterna från mina två vänner som är utbildade och arbetar med statistik på två stora företag dagligen genom att hänvisa till en fjösig b-kurs. Då får han redovisa innan jag kna ta honom på allvar.

Dessutom vet jag inte vad han snackar om när han påstår att han sett mig "angripa folk till höger och vänster med hjälp av personuppgifter av olika slag.". Det får han också redovisa.

2007-11-24 @ 09:15:44
Postat av: Jonas

Du har hängt ut folk som kommenterat på LO-bloggen. Uppenbarligen googlat på namnen försökt använda det till din fördel. Vet inte vad det tjänar till att förneka det för din del? Även om du ofta har fel brukar du ju inte ljuga, men detta är tydligen ett undantagsfall.

Som sagt, vet inte exakt hur många gånger jag ska behöva säga detta, men:

Det spelar ingen roll vilka meriter jag eller dina påstådda vänner har. ->Sakfrågan

2007-11-24 @ 18:33:07
Postat av: Jonas

är det intressanta, inte meriter. Jag kommer inte sluta tro att det är tillräckligt med ett urval på 500 personer bara för att du hänvisar till vänner som inte ens bemödar att besöka din blogg. Ring upp dem och kom med något citat då? Jag är seriöst intresserad av att veta hur en person som anser att urvalet på 500 personer är otillräckligt resonerar.

Att du inte kan tillräckligt mycket statistik för att själv göra en bedömning respekterar jag till fullo. Men om jag så vore professor i statistik skulle du antagligen inte välja mitt parti över dina vänners. Därför kommer vi ingenvart om inte dina vänner vill komma hit och argumentera.

2007-11-24 @ 18:33:56
Postat av: Nicklas

"hängt ut"? Vad snackar du om egentligen?

Jag antar att du syftar på den otrevlige Ivar? Finns det fler fall så att du får belägg för "till höger och vänster"? Och nej, jag har inte googlat honom. Vi kommer från samma sketna landsända och jag känner mycket väl till både honom och hans släkt.

Fel? Ingen har ännu lyckats bevisa att jag haft fel i ett enda fall, tror du att du ska kuna bli den förste eller?

Du kan jiddra precis hur mycket du vill över vad jag kan eller inte, du har inte rätt och det får du väl leva med.

2007-11-25 @ 00:06:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0