Anfall av skilda slag

Fan vad natta, när jag gick in på jobbet åkte jag på ett EP-anfall och dunkade på huvudet rakt i golvet. Jag slog sönder ena ögat och läppen plus att jag fuckade upp ena knäet! Nåja, jag slapp i alla fall åka till sjukhuset, ambulanskillarna från Ulfab tyckte att jag var såpass klar att det inte behövdes. Freddan körde hem mig och det tackar jag för.

Fast det var ju inte så jag ville att min sista dag skulle bli direkt.

Jag har grunnat lite på Göran Johanssons uttalande om att smugglade flyktingar ska skickas tillbaka pronto för att ta bort marknaden för smugglarna. Han har givetvis rätt i att det är för jävligt att kriminella nätverk tjänar stora pengar på folks lidande men han angriper problemet i fel ände. Dock kan aldrig han angripa det från rätt ände eftersom han har ställt upp för mycket av sossarnas sjuka EU-politik och det är Schengenavtalet vilket partiet i princip okritiskt ställt upp på, som gör att flyktingarna måste smugglas eftersom det inte fungerar att söka asyl i hemlandet. och de inte släpps in.

Mänsklig nöd och lidande bekämpas inte med en flyktingkvot!

Men jag är lätt förbannad på en massa beskäftiga parti- och SSUmänniskor och andra som tjafsar om att "fiska i grumliga vatten" och rena dumheter som att "anpassa sig till Sverigedemokraternas politik" och sånt. Göran Johansson är en klarsynt man, och han styr Göteborg, som har stora problem i sina förorter med extrem trångboddhet som ahr uppstått för att asylsökane får bosätta sig var de vill. Det är inte ovanligt att det bor femton personer i en tvåa både vuxna, ungdomar och småbarn och det säger sig självt att en sådan situation inte är människovänlig och måste lösas. Det har man fattat i de båda andra stora invandringsstäderna Malmö och Södertälje också. Om Sveriges samtliga kommuner, även borgerliga som skyller på att man inte kan ta emot flyktingar eftersom man inte har någon allmännytta, vore med och tog sitt ansvar skulle situationen se mycket ljusare ut.

Göran Johansson var själv med Metall och smugglade ut människor från apartheidens Sydafrika på 70- och 80talen, så sådant kan han nog betydligt mer om än de flesta av er som bitchar.

Kommentarer
Postat av: Maria Ferm

Du gör en klarsynt analys av Göran Johanssons uttalande. Han försöker bekämpa problemet från fel ände helt enkelt.

Om man vill att människosmugglingen ska minska bör man se till att det finns lagliga vägar att ta sig in i EU. Människor som flyr måste kunna söka asyl och då vi skrivit under Genévekonventionen är det vår uppgift att se till att människor har möjlighet att få sina asylskäl prövade!

Min analys av främst Reepalus, men även Johanssons, sätt att beskriva flyktingar är dock att de ses som "problem". Denna beskrivning är en förskjutning av retoriken som jag inte förrän det senaste halvåret har lagt märke till. Alla problem (sociala, bostadspolitiska) ges flyktingar skulden för och det tigs om de verkliga problemen. Det är samma sak i denna fråga. Problemet är att det inte finns lagliga vägar att ta sig in i EU och söka asyl, och då bör man jobba med det, inte med något så rättsvidrigt som att kasta ut asylsökande innan de fått sina fall prövade.

2007-12-02 @ 11:33:42
URL: http://mariaferm.blogspot.com
Postat av: Nicklas

Håller med dig. Jag anser att Genévekonventionen bör gå före Schengenavtalet och EU:s yttre gränssamarbete. Fan, hade de här dumheterna funnits på 70-talet hade jag aldrig träffat min sambo som är flyktingbarn.

Jag tror iofs inte att Reepalu, Johansson och Södertäljes kommunalråd Anders Lago ser flyktingar som problem utan deras livssituation. Det säger sig självt att det är svårt att föra ett bra liv när man lever femton-tjugo människor i en tvåa som det gör i Hjällbo och att ungdomars studieresultat blir lidande av det, för vad ska en familj göra när släkt eller vänner hör av sig och ber om att "få bo där ett kort tag"?

2007-12-02 @ 13:12:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0