En känsla av triumf och gamla texter

Jag har hittat en gammal artikel från 2003 som jag skrev och fick publicerad i skräptidningen Aftonbladet samt i den bra tidningen Fastighetsfolket. Den handlar om hur vi snart är tillbaka i klassamhället till hundra procent igen och hur gamla företeelser från förr är på väg tillbaka.

Det roliga är sättet jag hittade den på. Jag hittade den via tokstollen "Liberal-Konservativ Svensson" på Politikerbloggen, och han har gjort mig världens största tjänst! Förmodligen utan att tänka på det, så har han blåst sin egen cover. Länken han lade ut avslöjar nämligen hans hemliga identitet. Det är även han som drev den sjuka bloggen "Anti-oppositionen". Han skriver på exakt samma sätt under allting han gör, använder samma favoritord (sosseadel säger jag bara!) Jag visste inte att en människa var kapabel till ett sånt oresonligt hat som den här mannen känner mot arbetarrörelsen och folk som måste slita för sin försörjning.

Jag hatar inte borgarna alls och jag är ändå en av deras varmaste motståndare! Jösses säger jag bara. Jag misstänker även starkt att den här killen i sina skov har varit känd som killen som terroriserade oss på LO-ung bloggen, men främst mig under nicken "mange"(det går bra ihop med hans riktiga förnamn) "nickes fanclub" med flera intelligenta nicks. Nu när jag tänker på det stämmer hans profil in på betydligt fler kommentatorer på den bloggen än bara den... Han är egenföretagare, moderat - och pappa, enligt profilen på bloggen. Hoppas att han inte lyckas förstöra sina barn som livet tydligen sabbat honom.

Så jag sitter här och suger på en god liten karamell just nu. Undrar om jag ska stämma dåren civilrättsligt för hans hatkampanjer eller nåt? Nej, antagligen inte. Att vara så in i helvete korkad och hatisk som han är måste vara straff nog. Hoppas att han en dag kan försonas med sig själv och att han finner en kvinna som kan ge honom det livet inte verkar klarat av - Kärlek.

Anyway, tillbaka till artikeln. Klantskallen skrev om den för att så att säga sätta fingret på hur jag attackerar sossarna för att ha förstört Sverige och menar att till och med en facklig förtroendeman menar att det "behövs en ny regering". Där skjuter han sig ju så klart också i foten. Han kommer aldrig att förstå att det jag skriver om inte berör något så futtigt som dagens SAP. Det jag skriver om, och som har förstört Sverige (igen) är inget annat än det han sitter och hyllar som moderat - marknadskrafterna, kapitalismen, EU-medlemsskapet och globaliseringen som SAP inte ogillar alls. "Liberal-konsevativ Svensson" tycker bara inte att SAP röjer undan våra tryggheter och planerar utförsäljningar tillräckligt snabbt egentligen. Så är det med det.

Här är artikeln. Tycker fortfarande att den är riktigt bra.

""Nästa år är det 2004 efter Kristus, men det kan man knappast tro när man ser sig om i vårt samhälle. Man kan tro att en människa från 1800- talets senare del skulle känna igen många av de företeelser vi ser.

Det är inte längre ovanligt med stora familjer i alldeles för små lägenheter. Låt vara att alla lägenheter har toaletter nu för tiden, men trångboddheten är åter en realitet, främst i storstädernas förorter. En familj med sex barn ska inte behöva leva i en trea. Det förstår vem som helst vilken press människor som lever under sådana förhållanden måste känna!

Ensamma mödrar lever ofta under existensminimum för att de har svårt att få jobb, och de arbetstillfällen de kan få är uselt betalda och nästan alltid tillfälliga. Dessa kvinnor kan aldrig leva lite bara för sig själva, och tvingas ofta prioritera bort läkare, tandläkare, kläder till sig själva. Utlandssemestrar finns inte ens på kartan. Barnen får tidigt lära sig att de är underklass.

Åter ser vi hur en elit går före när det gäller vården. En skadad idrottsman får ofta vård inom ett eller ett par dygn, men en fattig sjukpensionär som skadar sitt knä, kan i vissa landsting få gå och vänta i sex månader på att bara få röntga knäet! Hur denna människa känner sig kan man bara spekulera i.

Och när vi ändå är inne på pensioner kan vi ju bara konstatera att många av dagens pensionärer kan unna sig ungefär lika mycket som den ensamma mamman. Det vansinniga spekulerandet med våra pensionsmedel har gjort att man ser fram mot pensioneringen med samma välbehag som en dödsdömd ser fram mot galgen!

De hemlösa blir fler och fler för varje timme. Även landsorten är nu drabbad och småstäder som Karlstad har börjat få hemlösa! Problemet verkar vara ytterst svårt att lösa. Ofta när man vill bygga hem för hemlösa skrivs det protestlistor av de boende som ser värdet på villan rasa och företagen i området som anar minskad orderingång! Och psykvården är snart ett minne blott! Är 1800- talets fattigstuga snart en realitet igen?

Dessa problem är som hämtade direkt från 1800- talets Sverige. Alla vi som bor i Sverige, är det så här vi vill ha det? Varför tillåts detta hända? Vad ska vi säga till våra barn när de frågar oss varför vi lät så mycket gå åt pipan? Det är vår förbannade skyldighet att ställa kravet på att slakten av det sociala skyddsnätet upphör!

En del av lösningen är att ställa kravet på att heltidsanställningarna ska öka och att visstidsanställningarna ska begränsas hårt. Höjd lön för de som har det sämst måste också vara att av de ständiga, absoluta kraven. Med arbete, solidaritet och omtanke om varandra kommer välfärd, och det är så vi ska ta den tillbaka!""

Kommentarer
Postat av: Calle

På vilket sätt avslöjade han sig själv? :S

2007-12-16 @ 11:22:47
URL: http://www.calleb.blogg.se
Postat av: Nicklas

Genom att ha sitt riktiga namn med i bloggen där han hade lagt ut den här texten:x

2007-12-16 @ 21:03:04
Postat av: Calle

Gjorde han? Nicklas Eriksson är väl du? Kan du länka till inlägget du pratar om? :P

2007-12-16 @ 23:19:57
URL: http://www.calleb.blogg.se
Postat av: Nicklas

Javisst är Nicklas Eriksson jag.

Nej jag tror inte att jag ska det. Han hittade min artikel genom att googla skulle jag tro, du kan nog hitta den länken så med, jag vet inte.

2007-12-17 @ 17:16:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0