Is this England?

Ikväll ska jag, sambon och Moa gå och se "This is England". Den berör mig såklart eftersom jag själv är skinhead.

Recensionerna, i alla fall från folk som har koll och inte förväxlar skinheads med boneheads, lovar den unga skinheadrörelsen, på den tiden den var opolitisk. Då enades svarta och vita arbetarklassungdomar i samma subkultur av sitt glödande klasshat, man lyssnade på jamaicansk rude-boymusik och gjorde det bästa man kunde av ett konservativt samhälle som inte hade någon plats för en. Sedan kom den för borgarna mycket vältajmade nationalismen, klasskänslan försvann och ersattes av ett falskt hyllande av en nation i vilkens ögon man inte var värd hundskit under sulorna! Man började förvridas av idéer om att nation gick före klass. Gissa om borgarna andades ut när det hände, i alla fall de med tankeförmåga. Om inte nationalismen hade kommit som en splittrande faktor tror jag att regeringen Thatcher hade fått en revolution att ta hand om.

Återkommer med recension av filmen såklart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0