Filipstad behöver en ny Rosa Parks!

image6

I min hemstad Filipstad verkar det behövas en ny Rosa Parks, det vill säga den amerikanska svarta kvinna som vägrade lämna sin sittplats på bussen till en vit.

I P1-programmet Konflikt målas en historia upp om min gamla hemstad som är värre än jag trodde. I våras brann en 27-årig kvinna inne och tre asylsökande räddade hennes lilla son från samma öde. De belönades av stan, men pastor Bengt Sjöberg som gömmer utvisningshotade flyktingar har drabbats av punktering 13 gånger på två veckor.

Flyktingar på bussen
på väg hem vägras sittplatser av lokala ungdomar som sätter upp sina fötter på hela fåtöljen. Rasismen verkar vara grundmurad i stan. En inflyttad inavlad skånsk nazist uttalar sig om alla parasiter i stan men själv är han arbetslös och lever som han säger "på morsan". Det tror jag som jag vill på, det är fan att socialens uppgifter är hemligstämplade, för jag sätter en tusenlapp på att han får socialbidrag.

Flyktingar får stryk av gäng på stan, det verkar koka av rashat i den lilla kommunen som tillhör Sveriges mest utsatta när det gäller arbetslöshet, utflyttning och dåliga skolresultat. Kommunalrådet verkar inte ta allt det här på något större allvar om man ska döma av det man hör i P1:s inslag.

Jag lämnade kommunen för snart tolv år sedan men jag vet att hatet och rädslan mot det man inte känner igen ÄR stort i Filipstad. Känslan av att vara Sveriges underklass är gargantuansk och har varit i stora delar av Bergslagen sedan bruken lades ner men jag tror och hoppas att det finns fler som har sånt civilkurage som Bengt Sjöberg, och det är inte ofta som JAG hyllar frikykorpastorer, det ska ni ha klart för er!

Tur att jag inte bor kvar där, för då hade jag gjort mig totalt omöjlig på några få sekunder! Lyssna på helvetet själv.

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=1300&artikel=1557067

http://filipstad.se/

Kommentarer
Postat av: Anonym

Lyssnade inte på programmet, men det är mycket tragiskt det du beskriver.Det är lätt att drabbas av ett stort missmod, men man får försöka bidra med det lilla man kan för att förändra situationen. Även om jag inte går ut och demonstrerar mot främlingsfientligheten, pratar jag positivt om invandrarna. Jag tror också att de flesta filipstadsbor vill invandrarnas bästa, men "gaphalsarna" tillåts tyvärr ta alltför stort utrymme snart sagt överallt.

2007-08-28 @ 07:28:24
Postat av: Nickersson

Dock finns det ju ett problem och det är att alla invandrare inte ÄR värda att pratas gott om, och det är dessa (få!) som slänger bränsle på elden hos till exempel den där fascistlakejen. Vi hade en snubbe på jobbet som varit i landet i sex år, hade fast jobb och hans fru jobbade på Stena. Honom ville de utvisa medan drägg som Naser (basen för albanligan) får vara kvar i högönsklig välmåga. Det är tyvärr sånt som sticker Svensson i ögonen.

2007-08-29 @ 22:26:39
URL: http://arbetarperspektiv.bloggtopp.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0