Utkast: Jul. 14, 2013

När damerna förlorar är de skit, när de vinner är de också... skit?


Jag ska erkänna en sak. Jag ser ner på såna som "älskar sporten" fotboll. Här är det viktigt att göra en distinktion; jag älskar också sporten fotboll och jag ser inte ner på mig själv speciellt ofta. Däremot är min kärlem till sporten villkorad med att det finns ett speciellt lag inblandat, nämligen Göteborgs Atlet- och Idrottssällskap, GAIS.

Det finns gott om löjdar som frossar i så kallade stormatcher från the Premiership, Serie A, La Liga, Bundeliga och numera även franska ligan sedan Zlatan började spela för PSG. Det är sådana jag ser ner på. Sedan sitter de som yoppkommentatorer på Aftonbladet och berättar om hur viktigt det är att det gnistrar om fotbollen för att de ska orka titta.

Detta beteende är aningen själlöst anser jag. De har väl någon klubb som de slött brukar kasta fram att de "håller på" i Sverige, men ofta har de inte varit på en match på över tio år. Eller också har de aldrig varit på en. Att de sedan bor i Gävle men säger sig hålla på IFK Göteborg kan ju ha med saken att göra... Eller i Kvikkjokk men "älskar AIK". Ni fattar.

Däremot, och detta är viktigt, älskar dessa män (för jag har ännu inte stött på en enda kvinna) ALLTID ett utländskt lag (påfallande ofta har det varit de klubbar Zlatan spelade i eller så sitter det lag i som deras storkusiner gick runt och låtsades att de höll på på Tipsextra-tiden, typ Wolverhampton, Leeds eller Sheffield Wednesday) som de är passionerade "fans" till. Ibland tar det tiden motsvarande en snabb googling innan man får svar när man frågar vad lagets andretränare den här säsongen heter...

De här pysarna HATAR Allsvenskan. Fotbollen är så JÄVLA dålig, den går inte att titta på, det är inte möjligt, det går så långsamt, det är så trööööögt... Vad de tycker om damfotboll ska vi bara inte nämna. Jag tittar i och för sig inte heller på damfotboll, men det beror på att GAIS inte har någon damsektion och inte har haft sedan den lades ner av ekonomiska skäl och blev Jitex. Men GAIS har en flicksektion, och om den växer till en damsektion kommer jag att gå och titta.

De här gossarna har lika mycket känsla för lojalitet som en reptil. De är enbart ute efter underhållning. Det är säkert samma folk som strömmar till en konsert med band de inte ens lyssnar på för underhållningens skull. Hälften av mitt facebook-flöde var på Madonna på Ullevi för ett par år sedan, mindre än hälften ägde en skiva med Madonna. Ni fattar. Det är också ett tecken på liten lojalitet. Man går för underhållningen. Värdelöst. Vad kan man tänkas göra mer för underhållningen då undrar jag. Och vilka gamla lojaliteter är man beredd att svika?


Kommentarer
Postat av: Martin

De håller också ofta på storklubbar med köpta framgångar (spelare), för de lånar dessa klubbars framgångar och om de håller på dem så känns inte deras egna små liv så jäkla misslyckade. Ungefär som en Sverigedemokrat som försöker låna lite av Sveriges olika framgångar och dygder för att inte känna sig så patetiska för sitt eget liv, som aldrig nådde upp till pretentionerna.

2013-07-14 @ 16:13:33
Postat av: Nicklas Eriksson

Det har du nog storligen rätt i Martin.

2013-07-14 @ 21:14:15
Postat av: HellBoy

Tjena!
Long time...
Man förstår ju varför när man väl tittar in.
Fortfarande är SD (och dess framgångar) det röda skynket?
Inte ens i ett inlägg om fotboll kunde en ryggdunkande Martin hålla sig från politiken (läs Sverigedemokraterna)....undrar vems liv som är patetiskt.
Kan inte Nicklas köra en vadslagning om nästa års valresultat för just SD? Vad tror de stackars få läsarna här? 10,15 eller varför inte 20% ;-))))

2013-07-24 @ 15:55:15
Postat av: HellBoy

Förresten glömde jag kommentera inlägget ;-)
Herrfotbollen har mycket att lära av damerna, inga filmningar,inga tröjdragningar, sjysst spel helt enkelt och de som blir avbytta SPRINGER ut från plan, det var längesen jag såg en manlig fotbollspelare göra detta iaf om spelarens lag är i ledning.

2013-07-24 @ 15:59:19
Postat av: Martin

Tja, alltid retade det någon.

Några 20% blir det inte för ett dött fenomen som monokultur.

2013-07-25 @ 01:20:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0