Nyvidskepligheten går framåt med hjälp av Nina Drakfors (S)

Alla som känner mig vet att jag är ständigt kritisk mot den tilltagande nyvidskepligheten i Sverige. Jag hatar när jag ser alla annonser för kristallhealing, handpåläggning, tarotkort, medium, spåkärringar, homeopati, kloka gubbar från Senegal eller Amazonas, sametanter med "en uråldrig visdom" med mera. Och nu har en folkvald politiker tagit steget till att knuffa fram den här nygamla tragedin som kallas New Age: Nina Drakfors, sosse, har bestämt sig för att det här är bra och gör ett nummer av det på sin blogg.

Hon skriver: "Jag läste i en hälsotidning om en kvinnlig läkare vars syster var sjuk i cancer och som fick vård vid livets slutskede. Läkaren började forska i vad som var den bästa maten mot cancer och kom fram till att det var RAW FOOD. Hon började äta det med sin syster som vid tillfället låg på Hospic. Det slutade med att läkarens syster blev frisk och lever i dag, tack vare kosten!!!!"

Det är något fel när man använder fyra utropstecken när man vill ha fram något, det är en fanatikers kännemärke att skriva så överdrivet. Dessutom helt utan källhänvisning. Steve Jobs, tekniksekten Apples gamla ledarhippie trodde också på frukter och bärjuicer för att bota cancer. Det gick inte bra. När han äntligen fattade att hans bärblandning var lika verksam mot cancer som en trädgårdsslang är mot en vulkan var det alldeles för sent och Steve Jobs avled av sin sjukdom.

Jag anser att Nina Drakfors har ett ansvar för människors hälsa om hon utnyttjar sin trovärdighet som politiker för att föra fram den här ovetenskapliga dyngan.

Kommentarer
Postat av: Martin

Det var först när människan uppfann elden och kom på det smarta i att värma mat som vi förlängde vår livslängd och kunde öka vår population dramatiskt från den spillra vi var då vi åt "Raw food".

Men att tro på RAW FOOD och tro på dagens socialdemokrati är väl samma tro på homeopati.

2012-07-24 @ 01:08:05
Postat av: Nicklas Eriksson

Jag antar att det faktiskt är det.

2012-07-24 @ 20:37:15
Postat av: Anders Andersson

Tyvärr är det exempel som du tar upp bara en liten del av alla galenskaper som Nina Drakfors tar upp i sin blogg. Det som förvånar mig är att hon får politiska uppdrag och att ingen socialdemokrat tar upp detta problem. Det måste väl betyda att dessa tokiga idéer är väl spridda i partiet? Kanske det ligger något i det som Mats Reimer skriver i sin blogg.

” Däremot har det förvånat mig att Nina Drakfors ärekränkande påståenden om förre statsministern får ligga kvar bland partiets andra bloggar. Men det är väl ett försök från etablissemanget att med repressiv tolerans hindra befolkningen från att få veta sanningen.”

http://www.dagensmedicin.se/Pages/Blogs/BlogPostView.aspx?id=131903

Nina som är fanatisk LCHF:are länkar till mängder av oseriösa sajter på nätet. Det verkar som hon har kontakt med Infowars. Min uppfattning om henne är att hon är trögtänkt och saknar omdöme och förmåga till källkritik. Hon är också fanatisk och saknar förmåga att lyssna på rationella argument.

2012-10-10 @ 10:36:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0