424 for life!



Jo ni, det här är mitt i Angered. Det trodde ni bergis inte! Förortsbetong min röv!


Jag och frugan
var ute i Hammarkullen på karneval idag. De som dansade i karnevalståget imponerade fett. Trots västan, regn och elva plusgrader dansade de på med stora leenden! Kamphunden lämnade vi dock hemma, inte schysst att dra ut en så låg hund bland så mycket folk och hög musik. Det är flera år sedan jag var där nu. Det har hänt massor i det skadade gamla området. De renoverar som sjutton, man har fått en bankomat (det vi kämpade som hårdast för när jag var med i S) och flera nya restauranger och affärer syntes.

Eftersom jag har bott i Angered i tretton år, och haft kompisar boende där många av de åren har jag varit rätt mycket i Hammarkullen. Jag har aldrig känt mig otrygg där, eller för den delen någon annanstans i Angered heller. Nu när jag bor i Lunden känns det ibland lite jobbigt att gå förbi de helsvenska fyllegängen som står på Sankt Pauligatan och Överåsvallen och väntar på bussen. De brölar, "skojslåss" med varandra, springer omkring och kastar saker. I Hammarkullen och Hjällbo var det också gäng som brölade, sprang omkring och hade sig, men de var oftast spiknyktra. Kristna (ortodoxa osh katoliker) som muslimer, man dricker inte jättemycket i förorten. De som gör det finns, men de sitter antingen på den lokala pizzerian eller hemma i varandras lägenheter.

När jag ska gå ut med kamphunden en fredagkväll i innerstan tar jag alltid på mig värsta kickerskläderna för att gängen ska hålla sig undan för mig och ofta vill jag stoppa jag ett knogjärn eller en blydagg i innerfickan om det är många gäng eller om de har levt riktigt jävel uppe vid vattentornet. Har hittills aldrig behövt använda varken det ena eller det andra, men det säger en del om var man känner sig mest otrygg.

I alla fall,
jag saknar mitt vackra Angered så jag blir alldeles varm när jag kommer dit. Angered har sina fel och brister, men jag kan inte låta bli, jag äskar stadsdelen. Om jag bara kunde få en lägenhet där jag var garanterad att ingen spelade högt sent in på natten och jag slapp knarkare till grannar skulle jag så jävla mycket hellre bo där än i den här segregerade fylledelen av stan. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0